آیا ایده دزدی “اصغر فرهادی” حقیقت دارد؟

0
37

نیویورکر درباره اتهام ایده دزدی اصغر فرهادی گزارشی تهیه کرد

این روزها که اصغر فرهادی به ایده دزدی متهم شده، مجله نیویورکر یکی از مطرح ترین نشریات روشنفکری جهان به بررسی این موضوع پرداخته است.

به گزارش وقت صبح به نقل از سینما دیلی؛ مجله نیویورکر، یکی از مطرح ترین نشریات روشنفکری جهان، در گزارشی مفصل با تیتر «روز حسابرسی: آیا کارگردان برنده اسکار اصغر فرهادی ایده دزدی می‌کند؟» از منظر دعوای حقوقی اصغر فرهادی و آزاده مسیح زاده بر سر ایده فیلم «قهرمان» با جزئیات فراوان تک تک اتفاقات این دعوای حقوقی را مورد بررسی قرار داده و در کنارش به گذشته این کارگردان مطرح ایرانی پرداخته.

ریچل اویو نویسنده این مقاله مصاحبه مفصلی با آزاده مسیح زاده، اصغر فرهادی، مانی حقیقی، ترانه علیدوستی، گلشیفته فراهانی، نگار اسکندرفر و حتی شاگردان مختلف فرهادی و همکاران قدیمی او انجام داده است.

بیشتر بخوانید: حرفهای باورنکردنی “ترانه علیدوستی” علیه “اصغر فرهادی”

اظهارات نگار اسکندرفر(یکی از سرمایه‌گذاران فیلم «جدایی»)

در بخشی از این گزارش نگار اسکندرفر(یکی از سرمایه‌گذاران فیلم «جدایی») درباره تجربه منفی کار خودش با فرهادی در فیلم «جدایی نادر از سیمین» گفته فرهادی بدون اطلاع او توافق نامه پخش بین المللی فیلم را امضا کرده؛ که این توافق از لحاظ اقتصادی به نفع فرهادی بوده است.

و در نهایت اسکندرفر مجبور شده نامه‌ای در موافقت با این توافق نامه امضا کند چون فرهادی گفته پخش کننده شانس بالای برای اسکار بردن فیلم قائل است و ممکن است نبودن اجازه‌ای از اسکندرفر سبب جلوگیری از اکران جهانی فیلم شود.

در سال ۷۳ هم فرهادی نمایش «ماشین نشین‌ها» را در جشنواره تئاتر دانشجویی داشته، در حالی که متن این نمایشنامه متعلق به علی خودسیانی بوده؛ فرهادی در اولین نمایشش اسم خود را در بولتن به عنوان نویسنده زده هرچند بعدها در اجرای تهران این نمایشنامه نام خودسیانی به عنوان نویسنده ثبت شده و فرهادی تنها عنوان بازنویسی را روی پوستر زده.

فرهادی به نویسنده این مقاله گفته که هرگز ادعای نویسندگی این تئاتر را نداشته و نمی‌داند چرا خودسیانی این داستان دروغین را گفته است.

اظهارات عباس جهانگیریان نویسنده و نمایشنامه نویس

عباس جهانگیریان نویسنده و نمایشنامه نویس هم در این مطلب ادعا کرده که داستان اینکه پسری عاشق در نقش شاگرد یک مارگیر به بیابان می‌رود در اصل مال او بوده اما بعد از توافق اولیه از فرهادی خبری نشده، تا اینکه «رقص در غبار» را به عنوان داور در یک جشنواره بدون نام خود دیده است.

جهانگیریان بعدا گفته فرهادی از او عذرخواهی کرده و در نسخه تلویزیونی نام او را زده، هرچند جهانگیریان گفته فرهادی نام ایران را در جشنواره های بین‌المللی برده و منافع ملی ایجاد کرده و او به دنبال منافع مالی شخصی نیست.

مصطفی پورمحمدی که در ورکشاپ فرهادی در سال ۲۰۰۹ شرکت کرده هم در این مقاله گفته یکی از خطوط روایی فیلم «جدایی» شباهت بسیاری به فیلم کوتاهی دارد که او در کلاس فرهادی ساخته و روایت زنی بوده که بدون اطلاع شوهرش به تمیز کردن خانه افراد مشغول می‌شود.

هرچند فرهادی در پاسخ این ادعا گفته که این کارگر در فیلم «چهارشنبه سوری» که قبلتر ساخته بود حضور داشته و شاید بتوان گفت داستان پورمحمدی از آن فیلم آمده است.

آزاده مسیح زاده اصغر فرهادی را بخشید

همچنین آزاده مسیح زاده در گفتگو می‌گوید فرهادی را بخشیده و حتی می گوید افراد بسیاری که به او در این مدت حمله‌های شدیدی کرده‌اند را هم بخشیده.

مسیح زاده اما به فرهادی می‌گوید:«لطفا فیلم خودتان را ببینید، اگر آن را ببنید می‌توانید خیلی ساده این مسئله را حل کنید. کافیست بگوید: باشه، من اشتباه کردم. اما آقای فرهادی این کار را هرگز نکرده. من ناراحتم که آقای فرهادی اینگونه است. ناراحتم که ایشان فیلم هایشان را با دقت تماشا نمی‌کنند. فکر می‌کنم ایشان برای بقیه فیلم می‌سازند و نه برای خودشان.»

منبع : وقت صبح

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید