تیتر خبرها

تاریخ دقیق نیمه شعبان در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

تاریخ دقیق نیمه شعبان در تقویم سال 1401 چه روزی است؟

تاریخ دقیق نیمه شعبان در تقویم شمسی برابر است با :

روز یکشنبه ۶ اسفند سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق نیمه شعبان در تقویم قمری برابر است با :

روز یکشنبه ۱۵ شعبان سال ۱۴۴۵

تاریخ دقیق نیمه شعبان در تقویم میلادی برابر است با :

روز یکشنبه ۲۵ فوریه سال ۲۰۲۴

 

نیمه شعبان، روز ۱۵ شعبان و سالروز تولد امام دوازدهم شیعیان می‌باشد. در برخی روایات، شب نیمه شعبان پس از شب قدر برترین شب‎ها دانسته شده است.

گروهی از شیعیان در این شب به شب زنده‌داری و اعمال مذهبی مشغول می‎شوند. برخی از اهل سنت و طریقت‎های تصوف نیز به فضیلت این شب معتقدند. جشن نیمه شعبان از بزرگترین جشن‌های شیعیان است که به مناسبت میلاد امام مهدی (عج) در مناطق شیعه‌نشین جهان برگزار می‎شود.

در ایران، مسجد جمکران و در عراق، کربلا محل تجمع شیعیان در این روز است. این روز در تقویم رسمی ایران تعطیل رسمی است و روز جهانی مستضعفان نام گرفته است.

روز نیمه شعبان در ایران، ۱۵ شعبان زادروز امام مهدی (عج) است. و به علت قمری بودن تاریخ تولد امام مهدی (عج) در ایران روز نیمه شعبان تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این روز در تقویم شمسی ما در حال گردش است.

این اتفاق به این خاطر می افتد که تعداد روز های ماه قمری ۳۵۴ روز است و تعداد روز های شمسی ۳۶۵ روز که در سال کبیسه به ۳۶۶ روز نیز تغییر پیدا می کند. از این رو روز های ماه قمری با روز های ماه شمسی و میلادی کاملا متفاوت است و در هر سال ۱۱ روز و یا بیشتر تغییر پیدا می کند و به موجب همین تغییرات ۱۵ شعبان یعنی روز نیمه شعبان در هر سال شمسی و میلادی یک روز متفاوت را نشان می دهد.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال 1404

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ را در اختیارتان قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *