راهکارهای طبیعی برای کنترل سردرد

0
22

راهکارهای  طبیعی برای کنترل  سردرد

سردرد و میگرن از آن دست مشکلاتی هستند که زندگی را مختل و فرد را دچار مشکلات اساسی می‌کند. اگر شما اغلب دچار سردرد می‌شوید یا میگرن دارید و از عوارض برخی از داورها می‌ترسید باید بدانید که خوشبختانه روش‌های جایگزین مناسبی

تحریریه زندگی آنلاین : سردرد و میگرن از آن دست مشکلاتی هستند که زندگی را مختل و فرد را دچار مشکلات اساسی می‌کند. اگر شما اغلب دچار سردرد می‌شوید یا میگرن دارید و از عوارض برخی از داورها می‌ترسید باید بدانید که خوشبختانه روش‌های جایگزین مناسبی برای حل مشکلات وجود دارد. در این مطلب کوتاه شما را با چند روش طبیعی درمان سردرد آشنا می‌کنیم.

 

روغن گیاهی نعنا: تسکین هر نوع سردردی

یکی از روغن‌های معروف برای تسکین هر نوع سردردی روغن نعنا است. برای پیشگیری از سردرد می‌توانید روغن نعنا را با روغن لیموترش استفاده کنید. برای تسکین هر چه سریع‌تر سردرد می‌توانید به آن روغن گیاهی اسطوخودوس نیز اضافه کنید.

 بیشتربخوانید:

میوه هایی که میگرن را بدتر می‌کنند

 

 

روش استفاده:

برای تسکین و پیشگیری از سردرد دو قطره از هر کدام از روغن‌های اشاره شده (روغن نعنا، روغن لیموترش و روغن اسطوخودوس) را با هم مخلوط کنید و یک قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن زیتون نیز به آن بیفزایید. سپس این روغن را روی شقیقه‌ها و پشت گردنتان بمالید و ماساژ دهید.

 

گل راعی و گل ساعتی مؤثرند

زمانی که سردرد شما از استرس، فشارهای روحی و یا افسردگی ناشی می‌شود به سراغ گل راعی و گل ساعتی بروید. این گیاهان برای تسکین سردردهای ناشی از استرس یا افسردگی مؤثر عمل می‌کنند.

 

روش مصرف:

کپسول‌های این گیاهان در داروخانه و عطاری‌ها به فروش می‌رسد. به مدت ۲۰ روز و هر روز دو عدد از این کپسول‌ها را میل کنید.

بیشتربخوانید:

منشا و انواع سردرد از نگاه طب سنتی

 

 

کافئین تا چه حد مؤثر است؟

باید بدانید زمانی که سردرد شما ناشی از میگرن (سردردی که نیمه‌ی سر احساس می‌شود و اغلب مانند قلب حالت ضربانی دارد)، استرس باشد نوشیدن تنها یک فنجان قهوه به ‌خودی‌خود دردی را دوا  نمی‌کند. نتایج مطالعات گوناگون نشان داده است قهوه به تنهایی تأثیر جزئی در درمان سردرد دارد اما این نوشیدنی می‌تواند تأثیر داروهای قدیمی مثل آسپرین و ایبوپروفن را بیشتر کند.

 

روش استفاده:

اگر برای تسکین سردردتان دارو مصرف می‌کنید سعی کنید این داروها را همراه با قهوه‌ی غلیظ میل کنید. در این صورت تأثیر داروها بیشتر می‌شود.

 

در تاریکی استراحت کنید

میگرن و سردرد معمولاً با استرس، سروصدا و نور زیاد تشدید می‌شود. استراحت و ریلکسیشن می‌تواند کمک بزرگی برای تسکین سردردهایتان باشد. برای این کار در یک مکان آرام و راحت بنشینید. چراغ‌ها را خاموش کنید و پرده‌ها را بکشید. چشم‌هایتان را ببندید و به آرامی نفس عمیق بکشید و سعی کنید سنگینی سرتان را با نفس‌هایتان از بین ببرید.

 

امگا ۳

مطالعات نشان داده‌اند که امگا۳ در کاهش التهاب و درد مخصوصأ دردهای مزمن از قبیل آرتروز، کمر درد و شرایطی از این قبیل مؤثر است. این قدرت شفابخشی امگا۳ در محتوای EPA و DHA آن است که مواد شیمیایی تقلیل دهنده التهاب در بدن را تقویت کرده و بنابراین درد را کاهش می‌دهند. بنابراین به منظور افزایش دریافت امگا۳ از ماهیهای آب سرد از قبیل سالمون، تن و ماکرول در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

  بیشتر بخوانید:

سردرد‌های گرمایی؛ از دلایل تا درمان

درمان سر درد های میگرنی با طب سنتی

 

 

زنجبیل

حاوی ماده مؤثره‌ای به نام جینجرول است که از ساختار شیمیایی کاسپایسین در مسدود کردن گیرنده vaniloid و بنابراین کاهش درد تقلید می‌کند. اما برخلاف کسپایسین که قبل از مسدود کردن گیرنده درد موجب اندکی درد و سوزش می‌شود، جینجرول بدون ایجاد سوزش در کاهش درد تأثیر دارد. علاوه بر این، جینجرول از ساخته شدن پلاکتها در خون جلوگیری می‌کند بنابراین در کاهش التهاب و رقیق کردن خون مؤثر است. پس می‌توان از آن به جای آسپیرین استفاده کرد.

 

ویتامین C

اسید آسکوربیک دارای اثر ضد درد است. بعلاوه ویتامین C به ساختن کلاژن در عضلات کمک می‌کند .بنابراین با تقویت کردن عضلات از ایجاد جراحت جلوگیری می‌کند و به خصوص در مطالعات نشان داده شده که این اثر در کاهش درد عضلانی ایجاد شده در تومورهای سرطانی مؤثر است.

 

منیزیم

منیزیم ماده معدنی است که در بیش از ۳۰۰ واکنش در بدن نقش اساسی برعهده دارد که یکی از آنها تسکین درد است و اغلب به عنوان یکی از درمان‌های سردردهای میگرنی استفاده می‌شود. منیزیم در واقع به عنوان یک شل کننده عضلانی سبب کاهش شدت و طول مدت میگرن می‌شود. بنابراین به منظور دریافت منیزیم به رژیم غذایی خود مقدار زیادی سویا، مغزها، دانه‌ها و سبزیجات سبز برگ دار اضافه کنید.

 

ویتامین  E:

اگرچه ویتامینE در بهبود پوست مخصوصأ در جلوگیری از زخم و کبودی‌ها مؤثر است، همچنین درمان بسیار مؤثری برای دردهای قاعدگی به خصوص کرامپ هایی که ۵-۳ روز قبل از قاعدگی اتفاق می افتند نیز می‌باشد. از اینرو محققان مصرف روزانه۵۰۰ ویتامینE از طریق مکمل یا مواد غذایی غنی از ویتامینE از قبیل اسفناج، زیتون، مغزها و شلغم را پیشنها د می‌کنند.

 

گلوکز آمین:

اگرچه از این ماده به عنوان یک ضد التهاب یاد می‌شود، اما همچنین نشان داده شده است که به اندازه ایبوبروفن در کاهش درد مؤثر است. از آنجایی که گلوکز آمین ماده طبیعی است که در بدن تولید می‌شود و هیچ منبع غذایی برای آن وجود ندارد، متخصصین دریافت مکمل‌های حاوی گلوکز آمین سولفات را در دوزهای ۱۰۰۰, ۷۵۰, ۵۰۰ میلیگرم توصیه می‌کنند.

 

و به عنوان سخن آخر….

اگرچه استفاده از بسیاری از این درمان‌ها به طور گسترده‌ای توسط جامعه پزشکی حمایت و پیشنهاد می‌شود، اما قبل از مصرف هر دارو یا ترکیب جدیدی، حتمأ باید با پزشک خود مشورت کنید به خصوص اگر شرایط شما مزمن است یا از داروهای دیگر به طور همزمان استفاده می‌کنید. زیرا ممکن است آثار متقابلی ایجاد کنند که اثر دارو یا شرایط شما را تحت تأثیر قرار دهد.

 

منبع : زندگی آنلاین



ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید