تاریخ دقیق جشن آذرگان در تقویم سال ۱۴۰۱ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق جشن آذرگان در تقویم سال ۱۴۰۱ را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله نگاه نو همراه باشید.

تاریخ دقیق جشن آذرگان در تقویم سال 1401 چه روزی است؟

تاریخ دقیق جشن آذرگان در تقویم شمسی برابر است با :

روز چهارشنبه ۹ آذر سال ۱۴۰۱

تاریخ دقیق جشن آذرگان در تقویم قمری برابر است با :

روز چهارشنبه ۵ جمادی الاول سال ۱۴۴۴

تاریخ دقیق جشن آذرگان در تقویم میلادی برابر است با :

روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر سال ۲۰۲۲

 

نهمین روز آذر ماه را آذرگان مینامند و به مناسب آن جشن میگیرند که معروف به جشن آذرگان است، آذرگان نهمین روز از نهمین ماه سال است و در گذشته ایرانیان باستان به پاس این هماهنگی جشن برپا می کردند و رقص و پایکوبی به راه می انداختند.

ایرانیان باستان مردمانی بودند که از هر فرصتی برای شادمانی و سرور استفاده می کردند و جشن می گرفتند. به عبارت دیگر می توان گفت که ایران در گذشته جزو شادترین کشورهای جهان بوده است.

در نُهمین روز از آذرماه در گاهشمار زرتشتی که نام روز و ماه یکی می‌شود یعنی روز ۹ آذر در ماه آذر، «جشن آذرگان» برگزار می‌شود که در گاهشمار خورشیدی برابر است با سوم آذر ماه خورشیدی است.

آتش به عنوان یکی از اصلی ترین پدیده های طبیعت در همه ملت‌ها قابل ستایش و مورد توجه بوده است. در فرهنگ ایران باستان آذر نام ایزد نگاهبان آتش است و فرشته‌ای است که به همهٔ آتش‌ها موکل است. روز نهم هر ماه و ماه نهم هر سال خورشیدی به نام این ایزد است و آذر روز (نهمین روز ماه) از آذرماه (نهمین ماه سال) را برای توافق دو نام خجسته می‌دانستند و  جشنی می‌گرفتند که به جشن آذر یا آذرگان موسوم بوده‌ است.

ابوریحان بیرونی در «آثارالباقیه» دربارهٔ جشن آذرگان نوشته: «روز نهم آذر، عیدی است که به مناسبت توافق دو نام ” آذرجشن” می گویند و در این روز به افروختن آتش نیازمند است و این روز جشن آتش است و به نام فرشته ای که به همه آتش‌ها موکل است نامیده شده. زرتشت امر کرده در این روز آتشکده‌ها را زیارت کنند و در کارهای جهان مشورت نمایند».

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال 1403

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ را در اختیارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *