تیتر خبرها

تاریخ دقیق روز بزرگداشت ملاصدرا در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز بزرگداشت ملاصدرا در تقویم سال 1401 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز بزرگداشت ملاصدرا در تقویم شمسی برابر است با :

روز دوشنبه ۱ خرداد سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق روز بزرگداشت ملاصدرا در تقویم قمری برابر است با :

روز دوشنبه ۲ ذی القعده سال ۱۴۴۴

تاریخ دقیق روز بزرگداشت ملاصدرا در تقویم میلادی برابر است با :

روز دوشنبه ۲۲ می سال ۲۰۲۳

 

ملاصدرا فیلسوف بزرگ دنیای اسلام و از دانشمندان برجسته جهان است. روز اول خرداد ماه، روز بزرگداشت ملاصدرا و تاثیر شگرفی که او بر فلسفه اسلام گذاشته، است.

محمد بن ابراهیم قوامی شیرازی ملقب به صدرالمتالهین یا ملاصدرا، از بزرگان فلسفه اسلامی و از بزرگترین دانشمندان جهان، در نهم جمادی الاولی سال ۹۸۰ قمری در شهر شیراز دیده به جهان گشود.

پدر او خواجه ابراهیم قوامی مردی پرهیزگار دیندار و دوستدار و حامی دانش و معرفت بود. در زمان حیات ملاصدرا، شیراز حکومت مستقلی داشت و حکمرانی آن به برادر شاه وقت واگذار شد، در آن زمان پدر ملاصدرا به عنوان معاون او و دومین شخصیت مهم آن منطقه به شمار می‌رفت و به نظر می‌رسید تنها موهبتی که خداوند به او ارزانی نداشته است، داشتن فرزند باشد، اما بالاخره خداوند، دعاهای این مرد پاک و زاهد را بی جواب نگذاشت و بهترین پسران را به او ارزانی کرد که یکی از آنها را محمد ملقب به صدرالدین نام نهاد به آن امید که روزی عالی‌ترین شخصیت مذهبی شود.

در دوران جوانی، صدرالمتالهین جوان با شیخ بهایی آشنا گردید و سنگ بنای شخصیت علمی و اخلاقی ملاصدرا  توسط این دانشمند کم نظیر، بنا نهاده شد و تکمیل این بنای معنوی را استاد دیگرش دانشمند سترگ و استاد علوم دینی-الهی و اصول یقینی، سید امیرمحمد باقر بن شمس الدین، مشهور به میرداماد به عهده داشت.

اولین روز ماه خرداد را به بزرگداشت ملاصدرا اختصاص داده‌اند. زیرا وی دانشمندی ایرانی از دنیای اسلام است که مکتب حکمت متعالیه را بنیان نهاد و به افتخاری برای ایران تبدیل شد. حکمت متعالیه، مکتب ملاصدرا است که وجود و ماهیت را متمایز از یکدیگر می‌داند. بنابر دیدگاه او، وجود یا هستی بدیهی‌ترین مسئله جهان ما است که با علم حضوری و دریافت درونی درک می‌شود و نیازی به اثبات آن نیست، اما ماهیت یا سرشت مسبب گوناگونی و تکثیر پدیده‌ها است و قابلیت ویژه موجودات را تعیین می‌کند.

این عالم دانشمند طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد و یکی از مفاخر بزرگ ایران به شمار می رود. هدف از نامگذاری این روز به نام ملاصدرا، بزرگداشت یاد و خاطر این عارف و دانشمند بزرگ کشورمان است.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال 1404

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ را در اختیارتان قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *