تیتر خبرها

تاریخ دقیق روز جهانی دامدار در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی دامدار در تقویم سال ۱۴۰۳ را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله هارپی همراه باشید.

 

تاریخ دقیق روز جهانی دامدار در تقویم سال 1403

 

تاریخ دقیق روز جهانی دامدار در تقویم سال ۱۴۰۳ :

 

تاریخ دقیق روز جهانی دامدار در تقویم شمسی برابر است با :

۱۴۰۳/۰۹/۲۵

یکشنبه – ۲۵ آذر ۱۴۰۳

تاریخ دقیق روز جهانی دامدار در تقویم قمری برابر است با :

۱۴۴۶/۰۶/۱۳

الأحد‬ – ۱۳ جمادی الثانیه ۱۴۴۶

تاریخ دقیق روز جهانی دامدار در تقویم میلادی برابر است با :

۲۰۲۴-۱۲-۱۵

Sunday – 2024 December 15

 

۱۵ دسامبر هر سال به مناسبت روز جهانی دامدار در تقویم یاد می‌شود. این روز به مناسبت سپاس و تقدیر از زحمات دامداران و کشاورزان می‌باشد.

به نگهداری و پرورش جانوران اهلی مانند گاو، گوسفند، بز و شتر به منظور تامین نیازهای گوشتی و پروتئینی مردم جامعه «دامداری» می‌گویند.

«دامدار» کسی است که به نگهداری بعضی حیوانات جانوران اهلی و مطالعه و بررسی تغذیه آنها و ارتقای نجات این دسته از موجودات می‌پردازد.

دامداری شاخه‌ای از کشاورزی است که با پرورش دام سروکار دارد. تفاوت دامداری با دامپروری این است که در دامداری بیشتر از چراگاه‌های تازه و منابع آب طبیعی استفاده می‌شود و اینکه در دامپروری تلاش بر این است که با بهره‌گیری از علوم نوین بهره‌وری را افزایش داد، ولی دامداری بر سنت مبتنی است.

هر موجود زنده‌ای چه گیاهی و چه حیوانی جهت زنده ماندن به انرژی نیازمند است. موجودات زنده انرژی لازم برای ادامهٔ زندگی را یا از طریق فتوسنتز به‌دست می‌آورند یا از طریق تغذیهٔ مواد موجود در محیط پیرامون کسب می‌کنند.

بشر اولیه هم از ریشه و میوهٔ گیاهان و هم از شکار بعضی از حیوانات آبزی -که به‌وسیلهٔ دست شکار می‌کرد- تغذیه می‌کرده‌است. اهلی کردن حیوانات توسط بشر، یکی از اقدام‌های اساسی و مهم بوده که سبب تحول غذایی و بهبود تغذیهٔ وی گردیده‌است.

سگ اولین حیوانی بوده که در حدود ۱۲٬۰۰۰ سال قبل و به‌دنبال آن، گوسفند در حدود ۱۱٬۰۰۰ سال پیش توسط بشر اهلی شده‌اند. با پیشرفت تمدن، افزایش جمعیت و اطلاعات و دانش انسانی، بشر به حیوانات و تولید آن‌ها وابسته‌تر شده‌است.

به‌طوری که امروزه دامپروری یکی از مهم‌ترین رشته‌های کشاورزی و تولیدات دامی یکی از عمده‌ترین و باارزش‌ترین فراورده‌های کشاورزی است و مردم به فراورده‌های دامی جهت تغذیه و تولید پوشاک بسیار نیازمند هستند.

اهلی کردن حیوانات یکی از گام‌های عمده در پیشرفت زندگی از حالت بدوی به تمدن در بسیاری از طایفه‌های بشر اولیه است که سبب تبدیل زندگی ایلی و قبیله‌ای به زندگی شهری و شهرنشینی شده‌است.

قبل از اهلی کردن حیوانات، بشر بدوی حیوانات را جهت استفاده از گوشت و پوست آن شکار می‌کرده‌است؛ پس از اهلی کردن سگ، از این حیوان جهت نگهبانی در شب و شکار استفاده نمود.

سال ها ایران درگیر خشکسالی بود و پرورش دام در کشور ما از از رونق افتاده بود خیلی از دامدارها دام های خود را فروختند و از این شغل بیرون آمدند ولی به خاطر بارش های سال ۹۷و سرسبز شدن دشت و بیابان هایی که محل چرای حیوانات بود این شغل جان دوباره ای پیدا کرد و مانند سابق رونق پیدا کرد از طرفی با توجه به رشد شهرنشینی و جمعیت ، انسان ها به گوشت قرمز مسئله ای انکارناپذیر شد.

کارشناسان دامداری با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق و با استفاده از دانش و تجربه، برای افزایش تولید اقدام کردند. آنها می‌توانند با استفاده از علم و به کار بستن آن در عمل، تولید کشور را در این زمینه به سطح خودکفایی و صادرات برسانند که این خدمت بزرگی به جامعه است.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال 1404

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ را در اختیارتان قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *