تیتر خبرها

تاریخ دقیق روز جهانی دانشجو در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی دانشجو در تقویم سال ۱۴۰۳ را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله هارپی همراه باشید.

 

تاریخ دقیق روز جهانی دانشجو در تقویم سال 1403

 

تاریخ دقیق روز جهانی دانشجو در تقویم سال ۱۴۰۳ :

 

تاریخ دقیق روز جهانی دانشجو در تقویم شمسی برابر است با :

۱۴۰۳/۰۸/۲۷

یکشنبه – ۲۷ آبان ۱۴۰۳

تاریخ دقیق روز جهانی دانشجو در تقویم قمری برابر است با :

۱۴۴۶/۰۵/۱۵

الأحد‬ – ۱۵ جمادی الاول ۱۴۴۶

تاریخ دقیق روز جهانی دانشجو در تقویم میلادی برابر است با :

۲۰۲۴-۱۱-۱۷

Sunday – 2024 November 17

 

۱۵ نوامبر در گوشه ای از جهان روز خاکسپاری دانشجویی اهل چک بود که توسط حمله فاشیسم و استبداد به قتل رسید. ودر ۱۷ نوامبر همان سال ۹ دانشجوی دیگر که در تظاهرات مراسم خاکسپاری این دانشجو حضور داشتند توسط نظامیان اعدام شدند و ۱۲۰۰ دانشجوی دیگر در خوابگاهشان مورد حمله قرار گرفته و به بازداشتگاه نظامی نازی ها منتقل شدند.

دانشجویان سراسر جهان پس از این واقعه در گردهمایی خویش در مجمع جهانی دانشجویان در سال ۱۹۴۱ در لندن این روز را به عنوان روز جهانی دانشجو نام نهادند و از ان روز به بعد هر سال به عنوان اعتراض در دانشگاههای بیشتر کشورهای جهان مراسمی بر پا می شود واگر چه برخی از این مراسمات توسط حکومت های مستبد وایدئولوژیک باز هم به خاک و خون کشیده می شود ولیکن این سنت در جهان تا بدین روز ادامه داشته است.

۴۴ سال بعد در ۱۷ نوامبر ۱۹۷۴ در یونان نیز تانک های نظامی به دانشجویان پلی تکنیک آتن که ۴ روز را در دانشگاه تحصن کرده بودند یورش بردند و به کشتار دانشجویان پرداختند آمار کشته ها هیچوقت به درستی اعلام نشد.این جنبش سبب سقوط دیکتاتوری یونان در جولای ۱۹۷۴ شد.

در ۱۷ نوامبر ۱۹۸۹ نیز عده ای از جوانان انجمن جوانان سوسیالیست راهپیمایی را در پراگ صورت دادند طوریکه شمار تظاهرات کنندگان به ۱۵۰۰۰ نفر رسید و سر انجام این حرکت سبب شکل گیری انقلاب مخملین پراگ و سرنگونی حزب کمونیست شد. به همین دلیل ۱۷ نوامبر در چک روز آزادی و دموکراسی نام گرفته است.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال 1404

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ را در اختیارتان قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *