تیتر خبرها

تاریخ دقیق روز جهانی زبان مادری در تقویم سال ۱۴۰۱ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی زبان مادری در تقویم سال ۱۴۰۱ را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله نگاه نو همراه باشید.

تاریخ دقیق روز جهانی زبان مادری در تقویم سال 1401 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز جهانی زبان مادری در تقویم شمسی برابر است با :

روز سه شنبه ۲ اسفند سال ۱۴۰۱

تاریخ دقیق روز جهانی زبان مادری در تقویم قمری برابر است با :

روز سه شنبه ۳۰ رجب سال ۱۴۴۴

تاریخ دقیق روز جهانی زبان مادری در تقویم میلادی برابر است با :

روز سه شنبه ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۳

 

در سال ۱۹۹۹ سازمان یونسکو ۲۱ فوریه (برابر با ۲ اسفند) را به یاد چنین روزی در ۱۹۵۲ که تظاهرات دانشجویی برای ملی شدن زبان بنگالی در پاکستان پیشین برگزار و به کشته شدن تعدادی از دانشجویان منجر شده بود، روز جهانی زبان مادری نامگذاری کرد.
نامگذاری روز جهانی زبان مادری به سال ۱۹۵۲ میلادی برمی گردد؛ زمانی که در شهر داکا، پایتخت امروزی کشور بنگلادش که در آن زمان پاکستان شرقی نامیده می‌شد؛ دانشجویان دانشگاه‌های مختلف به طور مسالمت‌آمیز تظاهراتی برگزار کردند. خواسته این تظاهرات؛ تلاش برای ملی کردن زبان بنگالی به عنوان دومین زبان پاکستان (در کنار زبان اردو) بود.
پلیس نسبت به این تظاهرات دانشجویی برخورد خشونت آمیز نشان داد به طوری که با تیراندازی پلیس تعدادی از دانشجویان کشته شدند. سال‌ها بعد پس از اینکه بنگلادش از پاکستان مستقل شد از یونسکو درخواست کرد که این روز نامگذاری جهانی شود؛ بنابراین سازمان یونسکو در ۱۷ نوامبر سال ۱۹۹۹، روز ۲۱ فوریه (برابر با دوم و گاهی سوم اسفند) را روز جهانی زبان مادری (International Mother Language Day (IMLD نامید و از سال ۲۰۰۰ تا کنون این روز در بیشتر کشور‌های جهان گرامی داشته می‌شود.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال 1404

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ را در اختیارتان قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *