تیتر خبرها

تاریخ دقیق روز شوراها در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز شوراها در تقویم سال 1402 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز شوراها در تقویم شمسی برابر است با :

روز شنبه ۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق روز شوراها در تقویم قمری برابر است با :

روز شنبه ۸ شوال سال ۱۴۴۴

تاریخ دقیق روز شوراها در تقویم میلادی برابر است با :

روز شنبه ۲۹ آوریل سال ۲۰۲۳

 

تأسیس شورا‌های اسلامی در ایران بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ توسط امام خمینی مورد توجه قرار گرفت، اما تدوین سازوکار اجرایی آن تا دولت اول خاتمی به تعویق افتاد و برگزاری اولین انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ انجام شد و در نهایت در ۹ اردیبهشت ۱۳۵۸ شروع به کار کرد.
پس از انقلاب اسلامی در نهم اردیبهشت ماه ۱۳۵۸ امام خمینی (ره)، فرمانی تاریخی به شورای انقلاب اسلامی صادر کرد. این فرمان در جهت مشارکت آحاد مردم ایران در تعیین سرنوشت خویش، و مبنی بر تشکیل شورا‌های اسلامی و تثبیت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت‌شان بود. بخشی از پیام امام خمینی رحمه الله علیه در ۹ اردیبهشت ۵۸ اینگونه است: 

«در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورت های نظام جمهوری اسلامی است؛ لازم می دانم بی درنگ به تهیه آیین نامه اجرایی شورا، برای اداره امور محل شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد…»

اولین انتخابات رسمى شوراهای اسلامی براساس قانون اساسى؛ هفتم اسفند ۱۳۷۷ یعنى ۲۰ سال بعد از پیروزى انقلاب اسلامی برگزار شد که در چارچوب برنامه توسعه سیاسى و گسترش نهادهاى مدنى و مشارکت عمومى بود. در این انتخابات حدود ۱۸۵ هزار نفر اعضاى اصلى و على‌البدل در سراسر کشور از سوی مردم برگزیده شدند و سرانجام آغاز به کار شوراهاى شهر و روستا به‌طور رسمى در سالروز پیام امام خمینی و با صدور پیام ویژه‌ای از سوی آیت الله خامنه‌ای در روز نهم اردیبهشت ۱۳۷۸  صورت گرفت و بدین ترتیب شوراها دوره چهار ساله مسئولیت‌شان را آغاز کردند.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال 1404

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ را در اختیارتان قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *