تیتر خبرها

تاریخ دقیق سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

تاریخ دقیق سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در تقویم سال 1401 چه روزی است؟

تاریخ دقیق سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در تقویم شمسی برابر است با :

روز چهارشنبه ۱۳ دی سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در تقویم قمری برابر است با :

روز چهارشنبه ۲۰ جمادی الثانی سال ۱۴۴۵

تاریخ دقیق سالروز شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی در تقویم میلادی برابر است با :

روز چهارشنبه ۳ ژانویه سال ۲۰۲۴

 

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه به همراه ابومهدی المهندس، معاون حشد شعبی در ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸ به دست نیروهای آمریکایی به شهادت رسیدند.

در ساعات ابتدایی روز جمعه ۱۳ دی‌ماه خبرهای تائید نشده‌ای در فضای مجازی و به‌ویژه توییتر مبنی بر حمله‌ای در نزدیکی فرودگاه بغداد منتشر شد، خبرها ضدونقیض و باورنکردنی بود و عکس‌ها دل‌خراش، دقایقی پس از گزارش‌های مردمی، شبکه المیادین و الحدث از شهادت سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در حمله راکتی به بغداد خبر دادند ولی بازهم کاربران ایرانی فضای مجازی معتقد بودند تا صبح باید صبر کرد و سحر نزدیک است.

حدود ساعت سه بامداد مشعان الجبوری، نماینده پارلمان عراق نوشت: ابومهدی هرچقدر گریه کنیم برای بیان اندوه از دست رفتن تو کافی نیست و به خبر شهادت یکی از رهبران حشدالشعبی رسمیت بخشید، دقایقی بعد شبکه الاخباریه عربستان و سپس العربیه خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی را تائید کردند و سرانجام شبکه خبر در ساعت ۶ صبح اعلام کرد سپاه پاسداران شهادت سردار قاسم سلیمانی را تائید کرده است و در همان ساعت ترامپ در توییتر خود عکسی از پرچم امریکا منتشر کرد که کاربران تفاسیر مختلفی ازجمله اعلام جنگ را از آن برداشت کردند، همچنان اخبار دقیق نبود و از حمله با بالگرد و موشک نقطه زن تا حمله پهپادی خبر می‌رسید ولی نکته مشترک همه اخبار و مطالب بهت ناشی از شهادت سردار دل‌ها بود، سرداری که پیش از شهادت به شهید زنده معروف بود.

واکنش ها به خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی

مساجد و حسینیه‌ها با نصب پارچه‌های مشکی به سوگواری پرداختند، سردار سلیمانی پس از شهادت به درجه سپهبدی رسید و سه روز عزای عمومی در کشور اعلام شد، اخبار اولیه حاکی از شهادت داماد سردار قاسم سلیمانی بود که بعدتر این خبر تکذیب شد، بالاخره سفیر ایران در بغداد جزییاتی از این ترور اعلام کرد: حدود ساعت یک بامداد جمعه دو خودرو که در حال انتقال سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس از فرودگاه بغداد به سمت شهر بودند هدف حملات موشکی نیروهای آمریکایی قرار گرفتند.

برخی رسانه‌های امریکایی اعلام کردند او از لبنان یا سوریه به بغداد سفرکرده بود و پس از خروج از فرودگاه بغداد توسط پهپادهای ارتش امریکا مورد هدف  قرار گرفت و بر اساس اعلام نیروی قدس سپاه در این حمله جمعاً ۱۰ نفر به شهادت رسیدند پنج نفر از آنها ایرانی و پنج نفر دیگر عراقی بودند.

واکنش‌ها نسبت به شهادت سردار قاسم سلیمانی چند دسته بود:

برخی ازجمله مقامات ایرانی، امریکا را محکوم و تهدید به انتقام کردند.

برخی از مقامات کشورهای خارجی و افراد مختلف تأسف و همدردی خود را نسبت به این حادثه اعلام کردند.

کاربران فضای مجازی به‌ویژه فرزندان شهدا ابراز ناراحتی کردند و با توجه به پیشینه سردار سلیمانی معتقد بودند فرزندان شهدا بار دیگر یتیم شده‌اند.

ترامپ هدف از ترور سردار سلیمانی را جلوگیری از جنگ خواند.

منابع خبری بی‌طرف نیز جملگی بر حرکت خطرناک ترامپ و ایجاد تنش در خاورمیانه تأکید کردند.

برخی از کاربران امریکایی با هشتگ Dear_iran#  که حاوی توییتهای مختلف بود مطالبی را منتشر کردند مانند: ایران عزیز لطفاً به ایالت‌های آبی‌رنگ کاری نداشته باش، ما بی‌گناه هستیم. (به ترامپ رأی ندادیم)

در این میان شبکه اجتماعی اینستاگرام اقدام به حذف مطالب بسیاری از افراد و خبرگزاری‌های ایرانی درباره شهادت سردار قاسم سلیمانی کرد، پاک شدن این تصاویر مورد اعتراض افراد زیادی قرار گرفت.

بیوگرافی سردار قاسم سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی ۲۰ اسفند سال ۱۳۳۵ در روستای قنات ملک شهرستان رابر در استان کرمان و در ایل عشایر سلیمانی  متولد شد، وی از ۱۲ سالگی و پس از پایان تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت و مشغول کارهایی چون بنایی شد و بعدتر به‌عنوان پیمانکار در سازمان آب منطقه‌ای مشغول به کار شد اما سرنوشت، او را به یکی از چهره‌های بزرگ تبدیل کرد.

خانواده سردار سلیمانی از  پنج خواهر و برادر تشکیل‌شده بود،  بزرگ‌ترین فرزند این خانواده خواهر شهید سردار قاسم سلیمانی متولد ۱۳۳۳ است، سردار حاج قاسم فرزند وسط و سهراب سلیمانی هم برادر کوچک خانواده است، سهراب سلیمانی مدیرکل سابق زندان‌های استان تهران است.

 سردار قاسم سلیمانی که در ۱۸ سالگی به استخدام اداره آب کرمان درآمد در حوادث انقلاب اسلامی ایران باروحانی مشهدی به نام رضا کامیاب آشنا شد و او را وارد جریانات انقلاب کرد. به نقل از سهراب سلیمانی، برادرش یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌ها و اعتصابات کرمان در زمان انقلاب بود.

سردار قاسم سلیمانی پس از پیروزی انقلاب، به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد، او در ابتدای جنگ فرماندهی دو گردان از نیروهای کرمانی را بر عهده داشت تا اینکه با پیشنهاد شفاهی سردار شهید حسن باقری، تیپ جدیدی از نیروهای کرمان را تشکیل داد که اندکی بعد در زمستان سال ۶۱ به لشکر ۴۱ ثارالله ارتقا یافت که شامل نیروهایی از کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان می‌شد، او از ابتدای تشکیل این لشکر تا رفتن به نیروی قدس در سال ۱۳۷۶ فرمانده این لشکر بود و در بسیاری از عملیات‌های سپاه در جنگ نقش کلیدی داشت. پیش از آن نیز در دوره‌ای فرماندهی سپاه آذربایجان غربی را بر عهده داشت.

سردار سلیمانی در آذر ۱۳۶۰ در عملیات مشترک ارتش و سپاه به نام طریق‌ القدس در غرب سوسنگرد در استان خوزستان از ناحیه دست راست و شکم زخمی شد. سردار سلیمانی بعد از پایان جنگ، در منطقه شرق ایران وارد مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر شد. رهبر ایران وی را در سال ۱۳۷۶ هنگامی‌که ۴۱ سال داشت، به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه این کشور منصوب کرد. او در بهمن سال ۱۳۸۹ از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوای نظامی ایران درجه سرلشکری (بالاترین درجه نظامی در ایران) را دریافت کرد.

مجروح شدن سردار قاسم سلیمانی در سوریه

خبر کمتر شنیده‌ شده از سردار سلیمانی به جراحت او در یکی از عملیات علیه داعش در سوریه باز می‌گردد که خبرنگار سوری در یک گفتگوی تلویزیونی اولین بار در سال ۱۳۹۶ از آن پرده برداشت.

خانواده سردار قاسم سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی سال‌هاست ازدواج‌کرده و صاحب دو پسر و دو دختر است. پسر بزرگش با دخترعمویش ازدواج‌کرده و صاحب دو فرزند دو قلو است.

سردار قاسم سلیمانی در مبارزه با داعش

محبوبیت سردار سلیمانی به‌عنوان یک شخصیت بلندمرتبه نظامی از جنگ علیه داعش در خط مقدم عراق و سوریه شروع شد. در روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۶ سردار قاسم سلیمانی بیان کرد که کمتر از سه ماه دیگر اعلام پایان داعش و حکومت داعشی در این کره خاکی خواهد بود، دو ماه بعد و در پایان آبان ۹۶ سپهبد سلیمانی از پایان داعش خبر داد و خسارت‌های ناشی از عملیات این گروه در عراق و سوریه را ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد.

نشان ذوالفقار سردار قاسم سلیمانی

در ۱۹ اسفند ۱۳۹۷آیت‌الله خامنه‌ای، نشان ذوالفقار – عالی‌ترین نشان نظامی ایران – را به سردار حاج قاسم سلیمانی اهدا کرد. طبق آئین‌نامه اهدای نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رؤسای ستادهای عالی‌رتبه در نیروهای مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آن‌ها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد.

محبوبیت سردار قاسم سلیمانی

بازی رایانه‌ای کابوس دشمن که چشم‌اندازی از دلاوری مردان ایرانی است که به جنگ با تروریست‌ها می‌پردازند و انیمیشن خلیج فارس ۱ و ۲ با الهام از شخصیت سردار قاسم سلیمانی ساخته شده‌اند.

شهادت سردار قاسم سلیمانی

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران بامداد جمعه سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸) در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد هدف حمله پهپاد قرار گرفت و به شهادت رسید. در این حمله یکی از فرماندهان گروه شبه‌نظامی حشد الشعبی، ابو مهدی مهندس، نیز شهید شد، آمریکا مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت . سردار قاسم سلیمانی آرزوی شهادت داشت و رهبر انقلاب اسلامی در پیام تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی، این شهادت را به روح وی تبریک گفت.

این عملیات را پهپاد آمریکایی درون “MQ-۹ Reaper” انجام داد که توانایی پرواز در ارتفاع ۵۰ هزار پایی را دارد. این پهپاد یک جنگنده مسلح چند منظوره با ارتفاع متوسط و پر قدرت است که از راه دور کنترل می شود و برای انجام عملیات های تهاجمی درجه اول طراحی شده است. 

تشییع سردار قاسم سلیمانی

مراسم تشییع شهید سردار قاسم سلیمانی در عراق صبح شنبه در بغداد از منطقه کاظمین آغاز و سپس در برخی شهرهای عراق برگزار شد، در ایران نیز این مراسم در مشهد (۱۵ دی) و تهران (۱۶ دی) و مراسم خاک‌سپاری در ۱۷ دی ۱۳۹۸ طبق وصیت حاج قاسم در کرمان برگزار خواهد شد.

طرح ترور سپهبد سردار قاسم سلیمانی

پیش‌ از این چندین مرتبه اخباری درباره زخمی شدن این فرمانده ایرانی در سوریه منتشر شده بود و گاه اخباری مبنی بر تمایل به ترور سردار حاج قاسم به گوش می‌رسید. در دوره ریاست جمهوری بوش، حرف‌وحدیث‌هایی برای از میان بردن سردار سلیمانی مطرح شد که جنبه عملیاتی پیدا نکرد. در دوره اوباما، اسرائیلی‌ها به‌شدت دنبال حذف سردار ایرانی بودند، ولی دولت اوباما، هم به ملاحظه به خطر نیفتادن مذاکرات هسته‌ای و هم در چارچوب مقابله مشترک با داعش، به طرح و تلاش اسرائیل روی خوش نشان نداد و حتی صحبتِ این بود که یک‌بار طرح اسرائیل برای حذف سردار قاسم سلیمانی را به ایران لو داده‌اند.

سال ۲۰۱۷ پومپئو به‌عنوان رئیس سیا نامه‌ای به سلیمانی نوشت که در این باره گفته است: «آنچه در نامه به او (سردار قاسم سلیمانی) گفتیم این است که ما او و ایران را مسئول هر حمله‌ای به منافع آمریکا در عراق می‌دانیم.» سلیمانی به آورنده نامه گفته بود که به پمپئو بگوید: «نامه تو را نمی‌گیرم و نمی‌خوانم و اصلاً با این افراد صحبتی ندارم.»

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در دهمین گزارش سالانه خود پیرامون معرفی متفکران برتر جهانی در عرصه‌های مختلف، از سردار قاسم سلیمانی به عنوان یکی از ۱۰ چهره و متفکر برتر در عرصه امنیتی-دفاعی نام برد. در گزارش این نشریه به وجود «اثر انگشت سلیمانی» در مکان‌هایی که ایران در آن فعالیت دارد، از یمن تا عراق و سوریه اشاره شده‌است. فارین پالیسی همچنین به هشدار سردار قاسم سلیمانی به دونالد ترامپ در ژوئیه ۲۰۱۸ که گفته بود «ما نزدیک به شما هستیم، جایی که تصورش را هم نمی‌توانید بکنید» اشاره کرده‌ است.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال 1404

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ را در اختیارتان قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *