تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۳ چند شنبه است و چندمه + تاریخ شب اول محرم و اربعین امسال

در این پست تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۳ چند شنبه است و چندمه + تاریخ شب اول محرم و اربعین امسال را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله هارپی همراه باشید.

2047649

نهم و دهم محرم مصادف با تاسوعا و عاشورا و حماسه کربلا از اهمیت زیادی برخوردار است در این روز شیعیان و محبان اهل البیت به سوگواری و عزاداری می‌پردازند.

به گزارش ایمنا، یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ مصادف با آغاز ماه محرم است. از آنجا که حوادث مهم کربلا در روز نهم و دهم ماه محرم‌الحرام اتفاق افتاد، این دو روز برجسته و به نام تاسوعا و عاشورا مشهور شده و در فرهنگ مسلمانان به ویژه شیعیان، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. ماه محرم یا محرم‌الحرام نخستین ماه از ماه‌های دوازده‌گانه قمری و یکی از ماه‌های حرام است.

  • بیشتر بخوانید:

پیام تسلیت شروع ماه محرم ۱۴۰۳

مداحی محرم

2047649

تاریخ تاسوعا و عاشورا ۱۴۰۳

  • تاریخ دقیق روز تاسوعا سال ۱۴۰۳ در تقویم شمسی برابر با دوشنبه ۲۵ مرداد، در تقویم قمری نهم محرم ۱۴۴۶ و در تقویم میلادی ۱۵ جولای ۲۰۲۴ است.
  • تاریخ دقیق روز عاشورا سال ۱۴۰۳ در تقویم شمسی برابر با سه شنبه ۲۶ مرداد، در تقویم قمری دهم محرم ۱۴۴۶ و در تقویم میلادی ۱۶ جولای ۲۰۲۴ است.

تاریخ اربعین ۱۴۰۳

  • تاریخ اربعین در تقویم شمسی برابر با یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ است.
  • تاریخ اربعین در تقویم میلادی برابر با ۲۵ آگوست ۲۰۲۴ است.
  • تاریخ اربعین در تقویم قمری با ۲۰ صفر ۱۴۴۶ برابر است.

معنی لغوی تاسوعا

تاسوعا در لغت به معنای نهم و در تقویم اسلامی به روز نهم محرم اشاره دارد. آنچه مشهور است تاسوعا از ریشه تِسع به معنای عدد ۹ و بر نهمین روز محرم اطلاق شده است.

در روز تاسوعا چه کسانی شهید شدند؟

در محرم سال ۶۱ هجری قمری تا صبح عاشورا هیچ جنگی صورت نگرفت و هیچیک از اصحاب، یاران و خانواده امام حسین (ع) که با ایشان به کربلا آمدند شهید نشده بودند. در واقع شروع جنگ در روز عاشورا بود و به همین علت در روز عاشورا عزاداری‌ها شدت می‌گیرند.

علت نامگذاری روز تاسوعا به نام حضرت عباس (ع)

نامگذاری روز تاسوعا به نام حضرت عباس (ع) منشاء روایی ندارد. این نامگذاری به عرف و سنت مردم بر می‌گردد، یعنی اینکه مردم برای احترام به حضرت ابوالفضل (ع)، از روز تاسوعا به عنوان روز حضرت عباس (ع) یاد می‌کنند. در این روز بیشتر از حضرت تجلیل می‌شود تا شخصیت ایشان بهتر مورد توجه قرار گیرد، البته این احترام به نقش حضرت عباس (ع) در کربلا و مقام ایشان برمی‌گردد.

وقایع روز تاسوعا

شیعیان، تاسوعا را مختص حضرت عباس (ع) به شمار می‌آورند، آن را مانند روز عاشورا گرامی داشته و به ذکر فضائل و سوگواری در آن می‌پردازند.

  • ورود شمر به کربلا
  • امان دادن به فرزندان حضرت ام البنین (س)
  • آماده شدن برای جنگ
  • محاصره کربلا
  • نامه‌های ارسال شده روز تاسوعا در واقعه کربلا
  • رؤیای صادقه امام حسین (ع)
  • امام حسین (ع) جلوی خیمه خود در حالی که به شمشیر خود تکیه زده و سر را به زانو گذاشته بود، به خواب رفت. ایشان وقتی بیدار شد به حضرت زینب (س) فرمود: هم اکنون رسول خدا (ص) و پدرم علی (ع) و مادرم زهرا علیها السلام و برادرم حسن را در خواب دیدم که به من گفتند: به زودی نزد ما خواهی آمد. به خدا سوگند این امر نزدیک است و در آن شکی نیست.
  • پیشروی لشکر عمر سعد
  • بیعت مجدد و اعلام جان‌نثاری یاران در راه امام حسین (ع)

2047649

معنی لغوی عاشورا

عاشورا برگرفته شده از «عشر»، به معنای ده و عاشورا به معنای دهم است. اطلاق کلمه «عاشورا» بر دهم ماه محرم، پس از شهادت امام حسین و یاران آن حضرت، صورت پذیرفته است و در دوره پیش از اسلام به دهم ماه محرم، عاشورا نمی‌گفتند.

روز عاشورا

با مرگ معاویه در سال ۶۰ هجری قمری، پسرش یزید بر مسند خلافت تکیه زد و مردم شام با وی بیعت کردند. آنگاه یزید با ارسال نامه‌ای به حاکم مدینه از او خواست تا از بزرگان قریش از جمله امام حسین (ع) نیز بیعت گیرد اما وقتی حاکم مدینه از امام حسین (ع) بیعت خواست، حضرت از بیعت امتناع کردند و شبانه از مدینه عازم مکه شدند. در این حین، مردم کوفه که در عراق از مرگ معاویه و امتناع امام حسین (ع) از بیعت یزید اطلاع یافتند، نامه‌های فراوان در پشتیبانی از امام حسین (ع) امضا کردند و آن حضرت را به کوفه فراخواندند.

واقعه کربلا در جمعه دهم محرم سال ۶۱ قمری رخ داد. در این روز، میان سپاه امام حسین (ع) و یزید بن معاویه جنگ درگرفت که از صبح عاشورا تا عصر طول کشید و در آن امام حسین (ع) و تمامی یارانش به جز امام سجاد (ع) به شهادت رسیدند. در عصر روز عاشورا و پس از شهادت امام حسین (ع) و یارانش، لشکر عمر بن سعد به خیمه‌های اهل بیت ایشان یورش بردند، به غارت و آتش زدن خیمه‌ها پرداخته و همه زنان و کودکان را به اسارت گرفتند.

آرامگاه حضرت ابوالفضل العباس (ع)

یکی از زیارتگاه‌های همیشگی شیعیان، حرم حضرت عباس (ع) است. آرامگاه ایشان در شهر کربلا و در شمال شرقی حرم امام حسین (ع) قرار دارد. فاصله بین حرم امام حسین (ع) و حرم حضرت عباس (ع) را بین‌الحرمین نام گذاری کرده‌اند.

شعار محرم ۱۴۰۳

 عبارت «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» با هشتگ #طرف_درست_تاریخ به‌عنوان شعار مشترک جامعه محبان اهل‌بیت (ع) و هیئت‌های عزاداری در ایام محرم و صفر ۱۴۰۳ انتخاب شد.

منبع : ایمنا

مطلب پیشنهادی

1719922058 2048744

مقایسه ماساژورهای برقی و دستی: کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟

در این پست مقایسه ماساژورهای برقی و دستی: کدام یک برای شما مناسب‌تر است؟ را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *