تیتر خبرها

ترفندهای پخت زرشک پلو؛ همه چی راجع به نحوه شستن و تفت دادن زرشک

برای داشتن یه زرشک پلو با مرغ خوشمزه و خوش رنگ و لعاب در درجه اول باید یه زرشک تازه و مرغوب داشته باشید.

شایانیوز- زرشک پلو با مرغ یه غذای معروف ایرانیه که از قدیم پای ثابت مهمونی ها و مجالس بوده؛ عروسی و عزا هم نداره هر جا که مجلسی باشه زرشک پلو پای ثابت سفره اون مجلسِ. به خاطر ارج و منزلتی که زرشک پلو در فرهنگ ایرانی داره خیلیامون زیاد درستش میکنیم اما زرشک پلوی بعضیا خیلی خوشمزه میشه مال یه سریا هم چنگی به دل نمیزنه.

برای اینکه یه زرشک پلوی خیلی خوشمزه و خوش رنگ و لعاب داشته باشید باید یک سری نکات رو رعایت کنید. توی این مطلب میخوایم نکات مربوط به زرشک بهتون بگیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

ویژگی های زرشک خوب

زرشک خوب باید قرمز روشن باشه اگر زرشکی تیره باشه یعنی به‌ اندازه کافی مرغوب نیست یا به‌ درستی از اون نگهداری نشده. البته روشن‌ بودن بیش از حد زرشک هم اصلا خوب نیست چون یعنی محصول زودتر از موعد برداشت شده و کاملا نرسیده است.

dr

زرشک‌های تازه توپُر و تپل هستند. منظور از تپل چیست؟ یعنی برجسته‌اند و حالت چروک و مچاله پیدا نکردن. پس تازگی زرشک از روی قرمزی و توپر بودنش مشخص میشه. زرشک تازه و مرغوب مرطوبِ و کمی حالت له‌شدگی داره. به گزارش شایانیوز البته این ویژگی با تپل و توپُر بودن زرشک تازه تناقضی نداره. منظور از لهیدگی اینِ که تازگی و آب‌دار بودن زرشک باعث میشه که با کمی فشار حالت لهیدگی پیدا کنه. 

 در هنگام خرید زرشک، مُشتی از اونو بردارید و بو بکشید. اگه برای استشمام بوی زرشک مجبور شدید که پَره‌های بینی رو باز کنید و تلاش زیادی به‌ خرج بدید یعنی زرشک چندان تازه نیست. عطر زرشک تازه و مرغوب سریع و بی‌دردسر به مشام می‌ٰرسه.

IM

نحوه شستن زرشک

زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمیشه برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها رو پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک رو روی یک قابلمه یا کاسه قرار بدید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگه الک رو بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار رو باید تا جایی ادامه بدید که آبی که داخل کاسه می‌مونه کاملاً تمیز باشه.

n

تفت دادن زرشک

برای یک پیمانه زرشک به دو قاشق غذاخوری شکر، یک قاشق غذاخوری روغن مایع و یک قاشق غذاخوری کره نیاز دارید. زرشک، روغن و کره رو داخل تابه بریزید بعد شکر رو اضافه کنید همین که شکر نزدیک به حل شدن بود از روی حرارت بردارید؛ شکر در صورتی که زیاد روی حرارت بمونه کارامل میشه و رنگ زرشک هم تیره میشه. نیازی نیست زرشک به اندازه‌ای روی حرارت بمونه که پف کنه. به این مواد میتونید ۱ قاشق غذاخوری گلاب هم اضافه کنید. استفاده از شکر ترشی زیاد زرشک رو می‌گیره در عین حال به براق‌تر شدنش هم کمک میکنه، اما اگر دوست نداشتید میتونید حذفش کنید.

x

عکس شاخص از صفحه miniword_adventurer

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

فال روزانه

فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲

در این پست فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *