درمان پوسیدگی دندان و تشخیص آن: رویکردها و نوآوری‌ها

در این پست درمان پوسیدگی دندان و تشخیص آن: رویکردها و نوآوری‌ها را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله هارپی همراه باشید.

2037900

یکی از رایج‌ترین مشکلات دهان و دندان که بر اثر عدم رعایت بهداشت، مصرف غذاهای اسیدی و شیرین، خشکی دهان و… ایجاد می‌شود، پوسیدگی دندان است که می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های عفونی شود.

در همین راستا بهتر است در هنگام مواجه شدن با این مشکلات اقدام به درمان از طریق روش‌هایی مانند عصب‌کشی کانال ریشه، پر کردن دندان و… کنید. قابل ذکر است که مواد دندان پزشکی با کیفیت تأثیر بسیار زیادی در روند درمان و رفع مشکلات مختلف دارد.

بد نیست بدانید که عامل پوسیدگی دندان نوعی باکتری به نام پلاک بوده که روی دندان‌ها قرار دارد و در مواقعی که نوشیدنی و غذاهای حاوی شکر وارد دهان می‌شود این باکتری نوعی اسید تولید کرده و به لایه خارجی و سخت دندان (مینا دندان) آسیب وارد می‌کند تا جایی ‌که دندان‌ها دچار پوسیدگی شوند. در نظر داشته باشید که این مشکل می‌تواند در سنین مختلف و از کودکی تا بزرگ‌سالی اتفاق بیفتد؛ از این ‌رو بهتر است تا انتها ما را همراهی کنید تا با علائم پوسیدگی و تشخیص‌های آن آشنا شوید.

علائم پوسیدگی دندان

از آنجایی‌ که پوسیدگی دندان به مرور زمان باعث عفونت و درد شده و در نهایت منجر به‌ از دست دادن دندان می‌شود، بهتر است با علائم پوسیدگی آشنا باشید تا در زمان مناسبی اقدام به درمان کنید. ما در ادامه این علائم را به صورت کامل آورده‌ایم:

درد شدید: اولین نشانه‌ای که پس از پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود، درد طاقت‌فرسا است؛ به ‌طوری ‌که اجزای دیگر مانند چشم‌ها و گوش‌ها را نیز درگیر کرده و در نتیجه باعث اختلال در غذا خوردن می‌شود.

افزایش حساسیت در دندان‌ها: حساسیت بیش از حد نیز از نشانه‌های پوسیدگی دندان به شمار می‌آید؛ به‌ عنوان مثال زمانی ‌که نوشیدنی و یا غذای سردی می‌خورید، احساس درد در ناحیه دندان ایجاد می‌شود؛ در چنین مواقعی بایستی در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

بوی بد دهان: از دیگر علائم پوسیدگی، بوی بدن دهان بوده که نشان‌دهنده پوسیدگی کامل است.

طعم تلخی دهان: در صورتی‌ که بعد از خوردن غذا احساس تلخی در دهان خود داشتید بهتر است به یک متخصص دندان مراجعه کنید.

دلایل پوسیدگی دندان

در پوسیدگی دندان موارد مختلفی تأثیرگذار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نوشیدن و یا خوردن موادی که حاوی قند بوده اشاره کرد. البته موارد مختلفی روی پوسیدگی دندان موثر هستند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد:

  • عدم رعایت بهداشت دهان و دندان: استفاده نکردن از مسواک
  • خشکی دهان: بزاق دهان باکتری پلاک را نابود می‌کند و در صورتی‌ که دهان شما خشک باشد، این باکتری رشد کرده و موجب پوسیدگی می‌شود.
  • از بین رفتن مواد داخلی دندان:‌ در برخی مواقع موادی که داخل دندان پرشده قرار دارد از بین می‌رود و این فضای خالی محلی مناسب برای رشد باکتری به حساب می‌آید؛ در همین راستا لازم است دندان‌پزشکان در خرید مواد پر کننده دندان دقت فراوانی داشته باشند.

انواع پوسیدگی دندان

نکات مختلفی در زمینه پوسیدگی دندان وجود دارد که اگر به شکل کاملی از آن‌ها مطلع باشید می‌توانید در زمان مناسبی اقدام به درمان کنید. یکی از نکات بسیار مهم این است که پوسیدگی دندان در تمام سطوح اتفاق نمی‌افتد و تنها در برخی از قسمت‌های خاص امکان ایجاد پوسیدگی و عفونت وجود دارد. از رایج‌ترین پوسیدگی‌ها می‌توان به پوسیدگی دندان عقل، دندان جلو، دندان عصب‌کشی شده، دندان روکش شده و… اشاره کرد. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که به کلینیک مناسبی مراجعه کرده و پر کردن دندان خود را به دست متخصصانی که از تجهیزات و مواد باکیفیت استفاده می‌کنند بسپارید.

باید گفت که پوسیدگی در برخی شرایط خاص مانند دندان‌های ارتودنسی شده، دندان‌هایی که زیر کامپوزیت قرار دارند و پوسیدگی در رادیوگرافی نیز ممکن است اتفاق بیفتد که البته احتمال آن بسیار ضعیف خواهد بود.

راه‌های درمان پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات اساسی قابل درمان به حساب می‌آید؛ اما متأسفانه در برخی شرایط شدت پوسیدگی بسیار زیاد بوده و نمی‌توان با استفاده از روش‌های خاص آن را درمان کرد و تنها راه برطرف کردن پوسیدگی کشیدن دندان است. در ادامه روش‌های درمان پوسیدگی را به صورت کامل آورده‌ایم:

پر کردن دندان‌های خراب

همان‌طور که در مطالب بالا ذکر شد پوسیدگی دندان با ایجاد حفره‌ای در داخل دندان به وجود می‌آید و به ‌مرور زمان این حفره بیشتر شده و باعث عفونت و سایر بیماری‌ها می‌شود؛ برای درمان این مشکل دندان‌پزشکان دندان شما را با استفاده از مواد مختلف پر می‌کنند تا علاوه‌ بر از بین بردن پوسیدگی، دندان زیبایی خود را به دست آورد.

2037901

روکش کردن دندان‏ها

در صورتی ‌که پوسیدگی دندان شما بسیار زیاد باشد احتمالاً پزشک انجام روکش را پیشنهاد خواهد داد تا موادی از جنس سرامیک و یا جنس‌های دیگر را بر روی دندانتان قرار دهد. (بسته به بودجه و انتخاب شما)

در حالت کلی دندان‌پزشک با تجربه می‌تواند با انتخاب بهترین روش درمان پوسیدگی دندان شما را برطرف سازد. البته در نظر داشته باشید که علاوه‌ بر تبحر پزشک، مواد به کار رفته نیز تأثیر بسیار زیادی در رفع پوسیدگی دارد؛ از این ‌رو در هنگام انتخاب پزشک به مواد استفاده شده در زمان درمان نیز توجه داشته باشید.

برای خرید مواد دندانپزشکی و پر کننده دندان باکیفیت به کجا مراجعه کنم؟

با توجه به اینکه مواد به‌ کار رفته در ترمیم دندان و رفع پوسیدگی تأثیر بسیار زیادی در روند درمان و زیبایی ظاهری و همچنین لبخند شما دارد، لازم است کلینیک مجهز و معتبری را برای رفع مشکلات دندان خود انتخاب کنید. همچنین، اگر به‌ عنوان دندان‌پزشک به‌ دنبال تکمیل کردن تجهیزات پزشکی مانند کامپوزیت دندان، سیمان دندان، آمالگام و سایر مواد هستید بهتر است برای سلامتی بیمار و حفظ شهرت خود به فروشگاه‌های معتبری مانند کافه دنتیست مراجعه کنید.

در این مجموعه انواع لوازم دندان‌پزشکی در برندهای منتخب و محبوب عرضه می‌شوند تا دندان‌پزشکان و کلینیک‌های معتبر بتوانند به راحتی و بدون اتلاف زمان تمام وسیله‌های مورد نیاز خود را از این فروشگاه تهیه کنند. قابل ذکر است که مجموعه کافه دنتیست با هدف آسان کردن خریدی معتبر فروشگاه خود را در بستر آنلاین و فضای اینترنت راه‌اندازی کرده تا کاربران از بین طیف گسترده‌ای از محصولات و لوازم ترمیمی با ضمانت اصالت کالا بهترین گزینه را خریداری کنند. کافه دنتیست در کنار شما است تا تجربه خرید اینترنتی با کیفیت را به دست آورید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب محل منتخب تحویل بگیرید.

منبع : ایمنا

مطلب پیشنهادی

2047694

معرفی انواع پارکینگ + نقد و بررسی آن‌ها

در این پست معرفی انواع پارکینگ + نقد و بررسی آن‌ها را در اختیارتان قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *