دلایلی که سالمند مبتلا به آلزایمر را خشمگین می‌کند را بشناسید!

در این پست دلایلی که سالمند مبتلا به آلزایمر را خشمگین می‌کند را بشناسید! را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله هارپی همراه باشید.

2040338

تعداد قابل توجهی از سالمندان مبتلا به آلزایمر درنتیجه پیشرفت بیماری دچار مشکلات رفتاری و خلقی می‌شوند. بیمار آلزایمری ممکن است بدون دلیل مشخصی عصبانی، تحریک پذیر، بسیار آشفته و دچار رفتارهای تکانشی شود. با دلایل و مدیریت خشم سالمند مبتلا به آلزایمر در این مطلب نوشته خانه سالمندان پارسایان آشنا شوید.

بروز خشم و پرخاش‌های ناگهانی از نتایج اجتناب‌ناپذیر پیشرفت آلزایمر است. سالمندی که به این بیماری مبتلاست فقط حافظه‌اش را از دست نمی‌دهد، او آرام‌آرام توانایی تفکر و استدلال خود را نیز از دست خواهد داد، فرد سالخورده دچار زوال شناختی قضاوت‌هایش درباره‌ی دنیای اطراف تغییر می‌کند. در چنین شرایطی هر محرک بی‌خطری تهدیدآمیز به‌نظر خواهد رسید.

شاید هم نیاز به چیزی دارد یا از دردی رنج می‌برد اما نمی‌تواند از آن نیاز و مشکل حرفی بزند. این موارد اضطراب، وحشت و سردرگمی زیادی در سالمند آلزایمری به‌وجود می‌آورند که ممکن است همه‌ی آنچه آزارش می‌دهد را با دادوبیداد یا پرخاشگری نشان دهد. بله؛ تمام این‌ها از تبعات آلزایمر در سالمندان هستند: تبعاتی که باید بشناسید و برای مواجهه با آن‌ها آماده باشید.

چه چیزهایی سالمند مبتلا به آلزایمر را خشمگین می‌کنند؟

خشم سالمند آلزایمری به‌هیچ‌وجه بی‌علت نیست. بدون شک چیزی در محیط اطراف، وضعیت روحی‌ یا حتی شرایط جسمی‌ وی هست که او را می‌آزارد، اما سالمند قادر به درک و بیان آن نیست. ممکن است سالمند از کثیف بودن پوشک یا از سروصدای زیاد اطراف‌ ناراضی باشد.

ناتوانی در شناخت اعضای خانواده یا به‌یادآوری دستورالعمل‌های ساده می‌توانند سالمند مبتلا به آلزایمر را پریشان و عصبی کنند. به هر رو فهرست دلایل بالقوه بسیار طولانی است که این دلایل به چهار دسته‌ی کلی تقسیم می‌شوند.

۱. علل جسمی

کمبود خواب، درد، یبوست، التهاب مغزی و مواردی از این قبیل، ابتدایی‌ترین دلایل خشمگین شدن سالمند آلزایمری هستند. شما اگر گرسنه یا تشنه باشید یا دراثر کم‌خوابی دچار خستگی شدید شوید، قادر به تشخیص مشکل و درصدد رفع آن برخواهید آمد.

بیمار مبتلا به آلزایمر در تشخیص نیازهای خود ناتوان است به‌یاد نمی‌آورد آخرین بار کی غذا خورده و مایعات نوشیده، یا به علت خواب زیاد سالمند آلزایمری و نداشتن مراقب وعده‌های غذایی درست مصرف نشده در نتیجه گرسنگی شدید افت قند و عصبانیت سالمند آلزایمری را در پی خواهد داشت.

به‌علاوه ممکن است دردی داشته باشد، ولی نتواند به عضو دردناک در تن خود اشاره نماید و شاید اگر هم در این مورد از او بپرسید، وجود درد را انکار کند!

پس چه باید کرد؟ دقت به زبان بدن سالمند مبتلا به آلزایمر کمک‌کننده است؛ اگر مدام شانه‌اش را لمس می‌کند، باید علت کلافگی و خشمش را در آن نقطه جست‌وجو کنید. به‌علاوه در خانه سالمندان از یک برنامه‌ی منظم و روتین روزانه برای نگهداری از مبتلایان به آلزایمر استفاده می‌کنند؛ داشتن چنین برنامه‌ای احتمال اختلال خواب، گرسنه یا تشنه ماندن و… را به صفر می‌رساند.

۲. علل محیطی

تغییر در محیطی که برای سالمند مبتلا به آلزایمر آشناست او را به‌سوی خشم سوق می‌دهد. درحالی‌که نور زیاد کلافه‌کننده است، نور کم و هجوم سایه‌ها هم به توهم‌های دیداری سالمند مبتلا به آلزایمر دامن می‌زند و او را مضطرب و عصبی می‌کند. دیگر عواملی که سالمند آلزایمری را پرخاشگر می‌کنند:

  • زیاد شدن سروصدای اطراف
  • انتقال ناگهانی به یک محیط جدید
  • جابه‌جایی وسایل
  • سرما یا گرما و…

۳. علل روانی

آلزایمر را دست‌کم نگیرید! از دست دادن حافظه شخص را به‌شدت تحریک‌پذیر می‌کند و یک علت بی قراری سالمندان می‌تواند باشد، زیرا سالمند به‌یاد نمی‌آورد چه اتفاقی برایش افتاده، کجاست و با آدم‌های اطرافش چه نسبتی دارد. چنین شرایطی بیش از حد تصور شکنجه‌آور و ناامیدکننده است. شخص نمی‌تواند تصمیم بگیرد در شرایط خاص چه واکنشی از خود نشان دهد و ممکن است دچار پارانویا شود یا خود را بسیار تنها و منزوی بیابد. همه‌ی این‌ها سالمند آلزایمری را به‌سمت افسردگی یا سردرگمی و اضطراب دائمی پیش می‌برند و نهایتاً احتمال بروز خشم‌های انفجاری و ناگهانی را افزایش می‌دهند.

2040339

۴. علل ارتباطی

اگر از کارشناسان بهترین مراکز مراقبت از سالمندان آلزایمری بپرسید، به شما خواهند گفت: پرستار خوب و پرحوصله همه‌چیز است! یک مراقب پرسروصدا، پرخاشگر یا زورگو باعث خشمگین شدن سالمند مبتلا به آلزایمر خواهد شد. او همانند یک کودک نوپاست که نیاز دارد از سوی اطرافیانش امنیت و آرامش دریافت کند؛ اینکه بخواهید به کاری مجبورش کنید، با قهر و نادیده گرفتن پاسخ بدقلقی‌هایش را بدهید و استقلالش را زیر سؤال ببرید تنها سبب تشدید بیماری‌ و بروز پرخاشگری‌های باورنکردنی خواهد شد.

توجه داشته باشید سالمندان مبتلا به آلزایمر بسیار حساس و تحریک‌پذیرند. آن‌ها حتی ممکن است برای حمام رفتن به کمک صددرصدی شما نیاز داشته باشند، اما وقتی بخواهید همراهی‌شان کنید، با احساس تجاوز به حریم شخصی‌شان، برخورد بدی نشان دهند. در چنین شرایطی نیز کم کردن از تنش سالمند و راه آمدن با عصبانیت‌هایش بر دوش شما و ارتباط سالمی‌ست که با او می‌سازید!

رفتار درست با سالمند خشمگین مبتلا به آلزایمر چیست؟

خشم سالمند آلزایمری پیامی در خود دارد و از علتی سرچشمه می‌گیرد؛ پس نباید آن را نادیده بگیرید یا جواب پرخاش‌ها را با تندی، استدلال یا یکه‌به‌دو کردن بدهید، بلکه باید آرامش و خونسردی خود را حفظ و انرژی‌تان را صرف شناسایی دلیل خشم کنید.

  1. استفاده از تکنیک پرت کردن حواس می‌تواند مفید باشد، اما پیش از آن سعی کنید با لحنی آرام وارد مکالمه شوید، از علت عصبانیت پرس‌وجو کنید.
  2. نشان دهید که ناراحتی بیمار مبتلا به آلزایمر را به‌رسمیت می‌شناسید و اگر اجازه داد، با لمس‌های نوازش‌وار تسکینش دهید و حواسش را پرت کنید.
  3. سالمند را به خوردن میان‌وعده‌ی موردعلاقه‌اش تشویق کنید یا نظرش را درمورد گوش دادن به موسیقی بپرسید.
  4. انجام یک فعالیت آرام‌بخش نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

به‌جز این موارد راه‌های دیگری برای مواجهه‌ی درست با خشم و پرخاشگری سالمند مبتلا به آلزایمر وجود دارند که به آن‌ها اشاره کردیم. با این حال باید بدانید که نخ تسبیح تمام این راه‌حل‌ها صبوری کردن و هوشیار بودن است؛ به سن‌وسال سالمند عزیزتان نگاه نکنید، او فرق چندانی با یک کودک بی‌پناه ندارد و همانند همان کودک به کنترل شرایط و استقلال نیازمند است.

2040340

پارسایان، بهترین مرکز مراقبت از سالمندان آلزایمری تهران

اگر فکر می‌کنید به‌تنهایی از پس نگهداری از سالمند مبتلا به آلزایمر برخواهید آمد، متأسفانه باید بگوییم هنوز با تبعات هولناک این بیماری و بروز خشم‌های انفجاری و پرخاشگری‌های آسیب‌رسان بیمار مواجه نشده‌اید! آلزایمر یک بیماری ساده نیست، یک مسیر پرفرازونشیب است که برای طی کردن آن، خانواده و سالمند عزیز، به کمک حرفه‌ای نیاز خواهند داشت؛ با دریغ کردن این کمک آلزایمر فرصت خواهد داشت تا کم‌کم توان خانواده و فرد سالخورده را تحلیل ببرد، و با آسیب‌های جدی زندگی افراد را زیر سلطه‌ی خود بگیرد.

پیش از اینکه کلیشه‌های منفی در رابطه با مراکز مراقبت از سالمندان کار دستتان بدهد، با پارسایان، بهترین مرکز مراقبت از سالمندان آلزایمری تهران، تماس بگیرید: تیم حرفه‌ای پارسایان با سابقه‌ای بیست‌ساله در محافظت از جان‌های عزیز سالمندان آماده‌ است تا با انواع مراقبت‌های پزشکی و درمانی، پرستاری، روان‌شناسی، سبک زندگی سالم و… خانواده‌های محترم را برای مراقبت‌های تخصصیِ بهتر و مطابق با استاندارد جهانی همراهی کند.

راه‌های ارتباطی با بهترین خانه سالمندان تهران

چنانچه تمایل به آشنایی بیشتر و بازدید از سرای سالمندان پارسایان و بخش آلزایمر این مرکز را دارید؛ یا برای کسب اطلاعات درباره نحوه پذیرش سالمند مبتلا به آلزایمر و استفاده از خدمات پارسایان به کمک و راهنمایی نیازمند هستید، از طریق راه‌های ارتباطی زیر با مرکز مراقبت از سالمندان پارسایان تماس بگیرید. کارشناسان مجرب پارسایان، پاسخگوی سؤالات شما در رابطه با خدمات مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی سالمندان پارسایان خواهند بود.

آدرس: تهران – ونک – گاندی جنوبی – کوچه ۱۸ – پلاک ۷

تلفن تماس: ۰۲۱۸۸۷۹۰۵۲۵

واتس آپ: ۰۹۱۹۷۸۳۷۸۱۱

ایمیل: info@parsayannursinghome.com

با عضویت در کانال تلگرامی خانه سالمندان پارسایان به آدرس parsayannursinghome@ و دنبال کردن اینستاگرام این مرکز با ایدی parsayan.nursinghome

با مشکلات دوران سالمندی و راه‌کارهای عبور از این مسائل بیشتر آشنا شوید.

منبع : ایمنا

مطلب پیشنهادی

1719239799 2044093

یادگیری زبان انگلیسی در خانه

در این پست یادگیری زبان انگلیسی در خانه را در اختیارتان قرار داده ایم. با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *