تیتر خبرها

قوانین اداره مهاجرت برای خرید خانه در ترکیه در سال ۲۰۲۲

طی یک ‌سال گذشته قوانین مهاجرتی کشور ترکیه دستخوش تغییرات متعددی شده‌ است. تورم اقتصادی، کمبود مسکن اجاره‌ای، اعطای اقامت توریستی بی‌رویه .…

طی یک ‌سال گذشته قوانین مهاجرتی کشور ترکیه دستخوش تغییرات متعددی شده‌ است. تورم اقتصادی، کمبود مسکن اجاره‌ای، اعطای اقامت توریستی بی‌رویه و مواردی از این دست، همگی جزو عواملی هستند که باعث تغییر سیاست‌های دولت این کشور شده‌اند و ما از اواخر سال ۲۰۲۱ تاکنون شاهد به‌روزرسانی‌های مختلف در قوانین مهاجرتی این کشور هستیم.

با توجه به اینکه خرید خانه، آپارتمان و ملک تجاری یکی از مطمئن‌ترین و متداول‌ترین روش‌های اخذ شهروندی ترکیه و دریافت اقامت دائمی است، قوانین مربوط به خرید ملک نیز از این قاعده مستثنی نبوده و تغییرات قابل ‌توجهی داشته ‌است. اگر به ‌زودی قصد دارید برای مهاجرت به ترکیه اقدام کنید و روش انتخابی شما، خرید ملک یا آپارتمان است، ادامه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله قصد داریم قوانین اداره مهاجرت برای خرید خانه در ترکیه در سال ۲۰۲۲ را با هم بررسی کنیم.

خرید خانه در ترکیه در سال 2022

قوانین اداره مهاجرت مشمول کدام مراحل از خرید ملک در ترکیه می‌شود؟

پیش از اینکه به سراغ توضیح قوانین و مقررات اداره مهاجرت ترکیه برای خرید ملک در این کشور برویم، لازم است بدانیم این قوانین در کدام بخش‌ها اعمال می‌شود. به طور کلی، قوانین اداره مهاجرت در مورد روش «خرید ملک» برای اخذ شهروندی یا اقامت در چند مرحله اهمیت دارد:

✔ مرحله اول؛ قیمت یا ارزش ملک (به دلار)

اولین و مهم‌ترین قانونی که در مورد خرید ملک در ترکیه اخیراً مورد بازبینی قرار گرفته، قانون مربوط به ارزش ملک خریداری ‌شده است. قیمت خانه در ترکیه هر مبلغی که باشد، براساس قوانین اداره مهاجرت اگر قصد دریافت اقامت دائمی داشته‌ باشید، باید حداقل ارزش ملک ۷۵ هزار دلار باشد. همچنین اگر قصد اخذ پاسپورت و شهروندی ترکیه را داشته ‌باشید، حداقل ارزش ملک خریداری‌ شده باید ۴۰۰ هزار دلار باشد. پس اولین مرحله‌ای که در فرایند خرید ملک از زیر ذره‌بین اداره مهاجرت عبور می‌کند، ارزش ملک است.

✔ مرحله دوم؛ منطقه و محله ملک خریداری ‌شده

مرحله بعدی، منطقه یا محله‌ای است که ملک در آنجا واقع ‌شده است. در مورد خرید ملک برای اخذ پاسپورت دولت ترکیه هیچ‌گونه محدودیتی برای انتخاب شهر، منطقه یا محله برای متقاضیان در نظر نگرفته و شما می‌توانید از هر محله‌ای که دوست دارید، ملک خریداری کنید؛ اما در مورد دریافت اقامت دائمی این‌ چنین نیست.

در مورد خرید ملک برای اخذ اقامت دائمی، ملک مذکور نباید در مناطق ممنوعه باشد. منظور از مناطق ممنوعه، محله‌هایی است که تعداد اتباع خارجی ساکن در آن بیش از ۲۵ درصد کل جمعیت منطقه باشد. این مناطق ابتدا در حدود ۷۰۰ محله بودند، ولی تا به امروز تعداد آنها به ۱۲۰۰ محله تغییر کرده ‌است. اداره مهاجرت این موضوع را در زمان ارائه سند ملکی بررسی می‌کند و تنها درخواست متقاضیانی پذیرفته می‌شود که ملک آنها در مناطق ممنوعه واقع نشده است.

✔ مرحله سوم؛ مدارک مورد نیاز برای ارائه درخواست شهروندی یا دریافت اقامت دائمی

مرحله بعدی مدارکی است که باید در کنار سند ملک به اداره مهاجرت ارائه کنیم تا درخواست ما بررسی شود. این مدارک در مورد درخواست شهروندی با درخواست اقامت دائمی متفاوت است.

قوانین خرید ملک در ترکیه در سال 2022

 

جدیدترین قوانین اداره مهاجرت ترکیه برای خرید ملک در ترکیه

در بخش قبلی توضیح دادیم که قوانین اداره مهاجرت در کدام بخش از مراحل خرید ملک در ترکیه نقش دارند. در ادامه می‌خواهیم به معرفی شفاف‌تر و توضیح این قوانین بپردازیم؛ همچنان با ما همراه باشید.

✔ قوانین خرید ملک برای اخذ پاسپورت و شهروندی

چنانچه قصد خرید ملک برای اخذ شهروندی ترکیه را دارید، براساس قوانین اداره مهاجرت ترکیه:

۱.حداقل مبلغ سرمایه گذاری ملکی شما باید ۴۰۰ هزار دلار باشد

با درخواست اخذ شهروندی شما در صورتی موافقت می‌شود که ارزش ملک خریداری ‌شده، حداقل ۴۰۰ هزار دلار باشد. برای خرید ملک در استانبول یا هر شهر دیگری، فرقی نمی‌کند ملک مورد نظر شما خانه ویلایی و آپارتمان باشد یا ملک تجاری، ملک پیش ‌فروش باشد یا نقدی، حتی مهم نیست که یک ملک باشد یا چند ملک، مهم این است که ارزش ملک یا املاک خریداری ‌شده کمتر از ۴۰۰ هزار دلار نباشد.

۲.برگه Uygunluk belge را ارائه کنید

براساس قوانین اداره مهاجرت ترکیه برای دریافت پاسپورت از طریق خرید ملک، باید مبلغ روی سند ملک، مبلغ روی گواهی خرید ارز (دوویز آلئیم بلگسی)، مبلغ مندرج در برگه کارشناسی ملک (اکسپرتیز راپورت) و مبلغ وطن داشی یا همان پاسپورت با هم یکسان و همگی برابر با ۴۰۰ هزار دلار باشد. دوویز آلئیم بلگسی یا گواهی خرید ارز، نوعی سند بانکی است که ثابت می‌کند شما به ‌عنوان یک سرمایه‌گذار خارجی با اطلاعات شخصی خود و به‌ صورت دلاری مبلغ ملک را پرداخت کرده‌اید. برگه کارشناسی ملک نیز سند دیگری است که ارزش واقعی ملک را نشان‌ می‌دهد.

وقتی تمامی این مدارک به اداره سند ارائه می‌شود، حتما این موضوع ذکر می‌شود که مدارک ارائه شده برای اخذ وطن داشی (پاسپورت) است. وقتی مدارک کامل باشد، اداره سند، روی سند ملک خریداری شده اصطلاحاً «شرح» می‌گذارد. شرح به این معناست که صاحب ملک تا ۳ سال حق فروش آن را نخواهد داشت. سپس برگه‌ای تحت ‌عنوان Uygunluk belge برای شما صادر می‌شود. این برگه به اداره مهاجرت ترکیه نشان‌ می‌دهد که ملک خریداری شده مورد تایید است و می‌توانید برای دریافت پاسپورت اقدام کنید.

توضیح درباره مدارک مورد نیاز برای خرید ملک در ترکیه و اخذ شهروندی مفصل است و پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از این مدارک و یادگیری اسامی آنها، به سایت هوم ترکی مراجعه کنید.

✔ قوانین خرید ملک برای دریافت اقامت دائمی

اگر قصد خرید ملک برای اقامت دائمی ترکیه را دارید، براساس قوانین اداره مهاجرت این کشور باید:

۱.حداقل مبلغ سرمایه گذاری ملکی شما باید ۷۵ هزار دلار باشد

طبق قوانین اداره مهاجرت ترکیه، حداقل مبلغ سرمایه شما برای خرید ملک و دریافت اقامت دائمی باید ۷۵ هزار دلار باشد. دقیقاً مانند روش اخذ پاسپورت، فرقی نمی‌کند که ملک خریداری ‌شده از نوع مسکونی باشد یا تجاری، فقط باید ارزشی بیش از ۷۵ هزار دلار داشته ‌باشد.

۲.ملک خریداری ‌شده خارج از محدوده مناطق ممنوعه باشد

همان طور که در ابتدای مطلب توضیح دادیم، اعطای بی‌رویه انواع اقامت‌ها به مهاجران خارجی برای دولت ترکیه مشکلاتی مانند افزایش تورم، اشتغال غیرقانونی مهاجرین به مشاغل سیاه، افزایش قیمت ملک، کمبود خانه اجاره‌ای و… را به وجود آورده‌ است. انتقادات مخالفان حزب حاکم نسبت به این موضوع دولت را ناچار به به‌روزرسانی قوانین اقامتی ترکیه کرده که مهم‌ترین آنها، مناطق ممنوعه است.

چنانچه ملک خریداری‌ شده شما در یکی از محلات یا مناطق ممنوعه باشد، درخواست شما برای اقامت دائمی رد خواهد شد. چون اساساً دولت ترکیه یک دولت سرمایه‌پذیر است، نه مهاجرپذیر! لذا تأمین منافع ملی خود را در اولویت می‌داند.

خرید آپارتمان در ترکیه

پیشنهاد می‌کنیم قبل از اقدام به خرید ملک در ترکیه برای درخواست اقامت دائمی یا اخذ شهروندی، حتما به سایت هوم ترکی مراجعه نمایید. هوم ترکی یکی از معتبرترین تیم‌های متخصص ایرانی در زمینه خرید ملک در استانبول و ترکیه است و کارشناسان این مجموعه بر جدیدترین قوانین مهاجرتی این کشور تسلط کامل دارند.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

فال روزانه

فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲

در این پست فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *