تیتر خبرها

پیش‌بینی بورس دوشنبه؛ می توان به رشد بازار پس از تعطیلات امیدوار بود؟

شاخص کل بورس دیروز هم روند نزولی به خود گرفت با وجود این افت می‌توان به رشد بورس پس از تعطیلات امیدوار بود؟

شاخص کل بورس دیروز روند نزولی به خود گرفت و شاهد افزایش صف‌های فروش بودیم. شاخص کل بورس تهران امروز ۲ مهر ۱۴۰۱ با افتی بیش از ۲۶ هزار واحدی به مسیر خود در جهت نزولی ادامه داد. ریزش ۲۷ هزار و ۵۷ واحدی بورس باعث ثبت رقم یک میلیون و ۳۲۸ هزار واحدی روی تابلوهای بازار سهام تهران شد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، شاخص هم وزن نیز با افتی بالغ بر ۲.۳ درصدی به محدوده ۳۸۶ هزار واحدی بازگشت. تابلوهای بورس رقم ۳۸۶ هزار واحدی را برای شاخص هم‌وزن به ثبت رساندند که در هفته‌های اخیر بی‌سابقه است.

امیدها ناامید شد؟

دیروز وضعیت بورس وخیم شد و سهامداران اغلب در صف فروش بودند. بسیاری از فعالان بازار سرمایه عقیده دارند که در این شرایط و نبود ثبات اقتصادی خروج از بورس منطقی است. اما گروه دیگری از کارشناسان می‌گویند که در این شرایط باید وارد بورس شد چرا که به اندازه کافی قیمت سهام ارزش ریزش کرده و بیش از اندازه ارزندگی دارند.

ولی سهامداران معمول بازار بدین شکل فکر می‌کنند، سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بیش از دو سال زیان را تحمل کرده‌اند و اکنون سعی دارند با زیان از بازار خارج شوند. البته حقوقی‌ها نیز خرید آنچنانی ندارند و گاها در صف‎‌های فروش سهامداران را  همراهی می‌کنند.

به هر ترتیب زیان با بورس سرمایه‌گذاران زیادی از این بازار خارج شدند و احتمالا این خروج‌ها دیگر بازگشتی نداشته باشد. این نزول پی‌درپی شاخص احتمال ورود شاخص به یک کانال پایین‌تر را می‌دهد و این یعنی سوختن امید و اعتماد سهامداران در بورس. البته این سوختن به واسطه عملکرد دولت سیزدهم بود و اگر این دولت رویکرد خود را تغییر ندهد احتمالا شاهد سقوط بیشتر این بازار و ضربه به اقتصاد کشور باشیم.

روزهای تلخ بورس

شاخص کل بورس تنها در شش ماه ابتدایی سال رکورد نزول شش ساله خود را شکست. آخرین بار در سال ۱۳۹۵ بازدهی بورس منفی شد و امسال نیز به واسطه وعده‌های مسولان دولتی بورس در نزول خود رکود شکنی کرد.

شش ماه معادل ۱۸۶ از سال ۱۴۰۱  گذشت و براساس آمارها ۱۱۹ روز کاری داشتیم که ۶۲ روز یعنی ۵۲ روز شاخص کل بورس روند نزولی داشت و ۵۷ روز نیز که معادل ۴۸ درصد روند مثبتی داشت. میانگین نوسان روزانه شاخص کل سهام نیز در این برش زمانی ۶ماهه، ۰.۶ درصد بوده است.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

فال روزانه

فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲

در این پست فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *