۷ غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

0
68



غذاهایی که در ذیل به ذکر نام آنها پرداخته می شود را دور از دسترس کودکان قرار داده و جایگزین های مناسب آنها را بیابید. این مقاله را بخوانید تا ببینید کدام دسته از خوراکی ها و یا نوشیدنی  برای حفظ سلامت کودکان دلبند شما مناسب تر خواهد بود

 غذاهای مضر برای کودکان را بشناسید

بهتر است که شدت قوانین اکید و سخت مربوط به تغذیه کودکان در طول سال تحصیلی را کم کنید . اما این کار طرح خوبی نیست . ملیندا جانسون Melinda Janson   کارشناس رسمی تغذیه در فونیکس ، ای زد Phoenix , AZ  و جسیکا کراندل Jessica Crandall  کارشناس تغذیه از دپارتمان آموزشی کالیفرنیا CDE در دنور که هر دو سخنگوی آکادمی غذا و علم تغذیه Academy of Nutrition and Dietetics هستند، می گویند در مواقعی که کودکان وقت آزاد بیشتر و فعالیت کمتری دارند، دسترسی شان به آشپزخانه بیشتر و به همین دلیل پتانسیل تغذیه ای کودکان کمتر تحت کنترل قرار می گیرد . فعالیت کمتر  در کنار مصرف بیشتر هله هوله ها منجر به افزایش وزن می گردد.

این مقاله را بخوانید تا ببینید کدام دسته از خوراکی ها و یا نوشیدنی  برای حفظ سلامت کودکان دلبند شما مناسب تر خواهد بود .

بیشتر بدانید : تغذیه مناسب برای کودکان ورزشکار

هات داگ
هات داگ,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

از آن جایی که این خوراکی حاوی مقادیر بالای نمک می باشد آب بدن کودکان را مورد حمله قرار می دهد و شانس از دست دادن آب را بالا می برد . هم چنین این خوراکی آغشته به روغن اشباع می باشد که فاکتوری برای  بروز بیماریهای قلبی حتی در کودکان می باشد . دلیل دیگر حذف هات داگ از برنامه غذایی کودکان آن است که در تحقیقی نشان داده شده است کودکانی که ماهانه بیش از ۱۲ هات داگ مصرف می کنند  به نسبت کودکانی که این ماده غذایی را مصرف نمی کنند  احتمال بیشتری دارد که به لوسمی  مبتلا گردند .

جایگزین کوچک
کراندال سوسیس های سیب و مرغ را پیشنهاد می دهد .  در ترکیب این نوع سوسیس ها  از گوشت های لخم که چربی و کالری کمتری دارند و نمک کمتر استفاده می شود . هم چنین این نوع سوسیس ها حاوی مقدار کمی سیب می باشد  تا طعم شیرینی که بچه ها دوست دارند را  به سوسیس می دهد

پیتزا پپرونی 
پیتزا پپرونی,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

یک برش از این نوع پیتزا حدودا ً ۳۰۰ کالری انرژی دارد  و شاید بعد از خوردن اولین برش هوس کنید برش دوم را هم بخورید .  هم چنین هر تکه پیتزا حاوی مقادیری از روغن اشباع و نمک است  که جاذب آب بدن ( ۷۰۰ میلی گرم در هر تکه )  می باشد .  در حالی که نیاز روزانه کودکان به نمک چیزی بین ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ میلی گرم می باشد .

جایگزین 
پیتزای سبزیجات خانگی که با خمیر تهیه شده از غلات کامل درست شده باشد جایگزین مناسبی خواهد بود . جدای از سالم تر بودن این غذا ، کودکتان می تواند به غذا حمله کند تا به جنگ با خستگی رود . برای تهیه آن کافی است یک گلوله خمیر از پیش مخلوط شده  و تهیه شده از غلات کامل ، سس  گوجه فرنگی کم نمک و مقداری سبزیجات تازه که فرزندتان دوست دارد بخرید . به عقیده مارلین  تانر بلاسیر Marilyn Tanner – Blasiar  – کارشناس تغذیه در سنت لوییز St. Louise قارچها ، فلفل سبز ، فلفل قرمز و گوجه فرنگی انتخاب هایی خوبی هستند . می توانید مقداری سینه مرغ بدون پوست و یا گوشت چرخ کرده کم چربی هم به پیتزایتان اضافه کنید که باعث می شود بچه ها مدت زمانی بیشتری سیر بمانند و کمتر در آشپزخانه به دنبال خوراکی باشند . 

نوشیدنی های انرژی زا
نوشیدنی های انرژی زا,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

شاید فکر کنید این نوع نوشیدنی ها دقیقاً نیاز کودکان به تفریج و شادی در زیر نور آفتاب را فراهم  می آورند اما  در واقع  این نوع نوشیدنی ها حاوی مقادیر بالایی از شکر هستند که نسبت مسقیمی با افزایش وزن دارند .  در طی مطالعه ای نشان داده شده است که مصرف هر پرس اضافه از  قطره های شکری خطر ابتلای کودک به چاقی را تا میزان ۶۰ درصد افزایش می دهد .

جایگزین
جانسون می گوید ” بر آب نمی توان پیروز شد . وقتی کودکان نوشیدنی های حاوی شکر می نوشند احتمال دارد میزان نوشیدن آب شان بالا رود اما هم چنین هزاران کالری  خالی اضافه  هم دریافت کرده اند . جانسون توت های فریز شده در داخل مکعب های بزرگ یخ شناور در یک لیوانهای آب را پیشنهاد می دهد. هم چنین می توانید با اضافه کردن برگهای نعنا تازه و یا تکه های خیار یک آب معدنی هیدراته درست کنید . 

بستنی های یخی میوه ای
بستنی های یخی میوه ای,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

به مانند نوشیدنی های انرژی زا مصرف این نوع خوراکی کالری های اضافه ای را به همراه خواهد داشت که موجب اضافه وزن می گردند . ممکن است در نگاه اول نشاط بخش به نظر بیایند اما در واقع این نوع بستنی ها سر شار از شکر یا شیره ذرت با فروکتوز بالا ، رنگها و طعم دهنده های مصنوعی هستند .

جایگزین
کراندال Crandall توصیه می کند که چند تکه هندوانه در داخل فریزر بگذارید . هندوانه حاوی مقادیر بالایی از آب است بنابر این با گذاردن آن در فریزر خوراکی شیرینی درست می شود که آب بدن کودکان را حفظ می کند .  هم چنین می توانید دانه های انگور ، انواع توت و یا برشهای پرتقال را در داخل فریز بگذارید . از دادن دانه های انگور فریز شده  به کودکان زیر ۴ سال  خودداری نمایید چرا که خطر خفگی آنها را تهدید می کند . 

بستنی
بستنی,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

با توجه به برند بستنی یک اسکوپ بستنی وانیلی ساده دارای ۴۰۰ کالری انرژی و حدودا ً ۴۰ گرم شکر می باشد و زمانی که کودکان فعالیت چندانی نداشته باشند بار سنگینی بر روی شانه های نحیف آنها خواهد بود . هم چنین یک اسکوپ بستنی حاوی ۱۶ گرم چربی اشباع می باشد که در نوع خود مشکل بزرگی می باشد چرا که غذاهای حاوی بسیار چرب به هنگام بازی کودکان نیاز آنها به انرژی را تامین نمی کنند .

جایگزین
با استفاده از چند عدد موز بستنی خانگی درست کنید . بدین ترتیب که موزها را پوست کنده و خرد نمایید و در فریزر بگذارید  . پس از فریز شدن آنها را در دستگاه غذا ساز ریخته و بمدت ۵ دقیقه فرآوری نمایید تا مایع سبک و اسفنجی بدست آید که طعمی کاملا ً شبیه بستنی خواهد داشت . جانسون می گوید در زمانی که کودکان به دلیل تعریق بالا پتاسیم بدنشان کاهش می یابد، خوردن این بستنی موزی خانگی این کمبود پتاسیم را جبران خواهند کرد .  

چیبس سیب زمینی
چیپس سیب زمینی,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

نمک فراوان موجود در چیبس نه تنها موجب از دست دادن آب  بدن می شود بلکه کودکان را تحریک می کند تا تشنگی و عطش حاصل از خوردن چیبس را با نوشیدن نوشیدنی های شیرین حاوی شکر بر طرف نمایند  . علاوه بر این نباید فراموش کرد که چیبس حاوی مقادیر بالایی از چربی نیز می باشد .

جایگزین : ذرت گزیل شده
کراندال Crandall می گوید : یک خوشه ذرت شیرین منبع خوبی از فیبر می باشد . در سر تا سر سال مصرف مواد حاوی فیبر برای کودکان الزامی می باشد اما در فصل های گرم می بایست مقدار فیبر دریافتی آنها کمتر گردد  و برای رسیدن  به حد مطلوب از سلامت گوارشی لازم است . برای افزایش کلسیم دریافتی از یک مقدار ثابت فیبر یک خوشه ذرت گریل شده را در مقدار کمی از پنیر پارمزان یا چدار بغلطانید .

کلوچه ها
کلوچه ها,7 غذای مضر برای کودکان و جایگزین آنها

برای روزهای بارانی این نوع خوراکی ها جز خوراکی هایی هستند که ناخنک زدن به آنها خیلی آسان است .  جدای از قند و چربی بالایی که دارند زیاد خوردن آنها به هنگام تماشای تلویزیون و  یا انجام بازیهای کامپیوتری بسیار آسان است .

جایگزین
کلوچه ها را فراموش کرده و در عوض یک کاسه میوه تازه پوست کنده و خرد شده را در یخچال بگذارید . کراندل می گوید : اکثر اوقات بچه ها آسان ترین چیز را برای خوردن انتخاب می کنند .  اگر یک کاسه پر از توت و موز و هنداونه را در معرض دید قرار داده و  در هیچ جای خانه خبری از کلوچه نباشد  بچه ها به سراغ کاسه میوه خواهند رفت .

بیشتر بدانید : تزیین غذای کودک با ۱۴ ایده جالب در منزل!!

بیشتر بدانید : بازگشت به مدرسه : ۹ صبحانه سریع و مقوی برای کودکان مدرسه ای

بیشتر بدانید : پوره غذای کودک را چگونه درست کنیم؟

تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ



منبع : سیمرغ

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید