آثاری تکان دهنده از نویسندگان خانوم ایرانی؛ و این تنها بخشی از درد های انسانی ماست

بهترین آثار نویسنده های خانوم

اگر می خواهید که با زندگی بانوان سرزمین عزیزمان بیشتر آشنا شوید بهترین کار آن است که با آثاری به قلم بانوان همین سرزمین آغاز کنید.

شایانیوز- این روزها بیشتر از هر زمان دیگری به این می اندیشیم که جامعه ی دردمند ما تا چه اندازه برای بانوان محترم کشورمان دردناک تر است، دردی که در ذره ذره و تار پود هستی زندگیشان رسوخ کرده و به روش های گوناگون عرصه را بر آنان تنگ نموده. جالب است که در باب ادبیات نیز عرصه بر بانوان تنگ است، ادبیات که دنیایی است برای درخشیدن، برای رها شدن، برای آزاد شدن از زیر بار تمام درد هایی که متحمل می شویم، اما با این حال عرصه بر بانوان عزیز کشور ما تنگ است و همین است که ما در قرن ۱۵ هجری شمسی همچنان با کمتر نویسنده خانوم ایرانی آشنا هستیم و شاید تنها اثری که می شناسیم سووشون باشد که اثر شاهکار و جاوید بانو سیمین دانشور همسر جلال آل احمد می باشد.

جالب است بدانید که متاسفانه اگرچه به خاطر فضایی که در اختیار بانو های بلند پرواز و آزاده ایرانی قرار نگرفته است، تعداد نویسندگان و شاعران خانوم بسیار کمتر از آن است که شایسته باشد اما همچنان ما آثار فاخر و قابل تاملی داریم که خواندن آن ها خالی از لطف نیست و می توانند تاثیر چشمگیری بر ما و روحیات ما باقی بگذارند. با توجه به این موضوع در ادامه تعداد اندکی از آثار بسیار عالی از بانوان نویسنده ایرانی را با شما به اشتراک می گذاریم که خوب است در اولین فرصت به آن ها سری بزنید.

کتاب بخوانیم

۱.خواب زمستانی اثر گلی ترقی

گلی ترقی از نویسندگان با سابقه ایرانی است که بیشتر به خاطر مجموعه داستان های کوتاهش او را می شناسند اما خواب زمستانی به عنوان اولین داستان بلند او توانست به طرز قابل توجهی محبوبیت او را به خصوص در سال ۱۳۵۱ که به چاپ رسید چند برابر کند، با این حال احتمال دارد که شما حتا نام این بانو و اثر شاهکارش را نشنیده باشید.

خواب زمستانی، داستانی واقع گرایانه با مفاهیم اگزیستانسیالیسم است که زندگی هفت مرد را روایت می کند، مردانی که زمانی رفیق گرمابه و گلستان همدیگر بودند اما حالا دچار تنهایی و سرگشتگی شده اند. ممکن است در وهله اول هر یک از هفت فصل این کتاب  به نظر شما داستانی مجزا و بی ربط به دیگری به نظر برسد اما مضامین مطرح شده در طی رمان ثابت است؛ سرگشتگی، تنهایی، مرگ، پوچی، ترس، دغدغه هایی که همیشه و همیشه انسان ها با آن ها رو به رو هستند.

بهترین آثار نویسنده های خانوم

۲.چراغ ها را من خاموش می کنم اثر زویا پیرزاد

بدون شک نام چراغ ها را من خاموش نمی کنم شنیده اید، معروف ترین رمان زویا پیرزاد، اثری که به جرات می توان گفت یکی از برترین و معروف ترین کتاب های معاصر ادبیات زبان فارسی است. این کتاب به طرز جالب توجهی به زندگی زنی می پردازند که می تواند نماینده بسیار خوبی برای مادر ها و زن های سرزمین ما باشد، خانوم هایی که ترتیب غلط به آن ها یاد داده که از خودگذشتگی تنها وظیفه آن هاست و دیگر هیچ؛ و در حالی که آن ها زندگی خود رو به دست فراموشی می سپارند فقط سرگرم از خودگذشتگی هستند، از خودگذشتگی ای که گاهی کارساز نیست.

چراغ ها را من خاموش می کنم داستان زنی ارمنی است که در آبادان زندگی می کند و در ظاهر هر آن چه را که می خواسته دارد و درگیر زندگی معمولی و بی دغدغه خود است تا این که همسایه های جدید زندگی او را با دگرگونی های تازه ای رو به رو می کنند.

بهترین آثار نویسنده های خانوم

۳.بامداد خمار اثر پروین

داستان های عاشقانه همیشه برای خانوم ها رنگ و بوی خاصی داشته است و به هیچ زمانی هم محدود نمی شود به این ترتیب احتمالا شما هم تا به حال داستان های عاشقانه قدیمی زیادی شنیده اید، مانند دخترک قرمز پوش میدان شاهنامه. بامداد خمار نیز یک داستان عاشقانه است که روایتگر عاشقانه دختری از طبقه اجتماعی بالا و پسری رعیت زاده است. بله خط مشی داستان برای این دوره تکراری به نظر می رسد اما وقتی کتاب را بخوانید متوجه می شوید که بامداد خمار چقدر درس و آموزه برای گفتن دارد.

بهترین آثار نویسنده های خانوم

۴.پاییز فصل آخر سال اثر نسیم مرعشی

به گزارش شایانیوز، پاییز فصل آخر سال به زیبایی و سادگی هرچه تمام تر روایتگر زندگی سه دختر است که با مشکلات و درگیری های معمولی ای که این روز ها گریبانگیر بسیاری از دختران سرزمینمان است دست و پنجه نرم می کنند. به همین دلیل هم به شما پیشنهاد می کنیم تا این رمان را بخوانید، کتابی که شما را با دختران و درگیری های این روز هایشان بیشتر آشنا می کند.

بهترین آثار نویسنده های خانوم

۵.عادت می کنیم اثر زویا پیرزاد

یکی دیگر از آثار بسیار درخور و قابل توجه زویا پیرزاد رمان عادت می کنیم است که همچنان به دردها و معضلات زنان ایرانی اشاره می کند. درد هایی که حجم عظیمی از آن ها به خاطر فشار های جامعه اتفاق می افتد. عادت می کنیم داستان بانویی است به نام آرزو که بین خواسته های مادرش و خواسته های دخترش به تنگ آمده و نهایتا مجبور می شود که از خواسته های خود دست بکشد؛ و بدین سان است که ما عادت می کنیم و چه دردهایی را که با همین جمله تاب نیاورده ایم و در سینه دفن کرده ایم.

بهترین آثار نویسنده های خانوم

به نظر شما کاربران شایانیوز چه کتاب های دیگه ای باید در این لیست قرار بگیرند؟ نظرات و پیشنهاد های خودتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

2015885

روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه

در این پست روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *