با سیر خام یه زندگی سالم و خوشمزه برای خودت ردیف کن؛ مزایا و معایب مصرف سیر از نوع خامش

حتما شما هم تا حالا بارها و بارها از خوردن سیر خام با انواع غذاهاتون لذت بردید مخصوصا تو شمال اما آیا مصرف این سبزی به صورت خام مفیده یا نه؟

شایانیوز- برای ما ایرانی ها سیر یکی از پرطرفدار ترین سبزیجات به حساب می آید و به خاطر طعم و عطر بی نظیری که دارد به عنوان در چاشنی در بسیاری از غذا ها مورد استفاده قرار می گیرد و برای ما ایرانی ها سیر خام و پخته تفاوتی ندارد هر دو آن ها به شدت مورد استقبال واقع می شوند اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید سیر خام می تواند مزایای سلامتی ای را برای انسان مهیا کند که سیر های پخته شده فاقد آن هستند به همین خاطر در یک رژیم غذایی سالم و مقوی غالبا سیر خام گنجانده می شود اما این سبزی نیز مانند هر ماده دیگری بر روی زمین در کنار مزایای بی شماری که دارد در برخی موارد ممکن است معایبی نیز داشته باشد. با این حال به طور کل باید بگوییم که سیر خام اگرچه  طعم تند تر و قوی تری نسبت به سیر پخته داد اما مصرف آن بی خطر به حساب می آید و می توان به راحتی آن را در دستور پخت های متفاوت اضافه نمود.

مزایای سلامتی سیر خام

مزایای سیر خام برای سلامتی

در قدم اول باید به این نکته اشاره کنیم که سیر خام یک منبع بسیار عالی از آلیسین است، ترکیبی حاوی گوگرد با فواید سلامتی بسیار. در واقع آلیسین مسئول طعم و بوی متمایز سیر است و زمانی ترشح می شود که سیر تازه خرد شود. براساس تحقیقاتی که تا به امروز صورت گرفته شده است آلیسین می تواند باعث تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شود و در نتیجه از بدن در برابر بیماری هایی نظیر بیماری های قلبی و سرطان محافظت کند. این در حالی است که مطالعات نشان داده اند تفت دادن، حرارت دادن یا حتا ترشی سیر می تواند باعث کاهش قابل توجه محتوای آلیسین آن شود.

برخی از فواید بالقوه سیر خام برای سلامتی:

مزایای سلامتی سیر خام

تقویت سیستم ایمنی

تا به امروز چندین مطالعه تحقیقاتی نشان داده است که سیر خام می تواند باعث کاهش التهاب و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن شود که احتمالا به خاطر محتوای آنتی اکسیدانی و ترکیبات حاوی گوگرد آن مانند آلیسین می باشد.

حمایت از سلامت قلب

در برخی از تحقیقات صورت گرفته این طور نشان داده شده است که سیر خام می تواند به کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول بدن کمک کند که هر دو این ها برای حمایت از لب سالم ضروری می باشند.

تثبیت سطح قند خون

به نظر می رسد که سیر خام می تواند به کاهش سطح قند خون ناشتا و بهبود مدیریت قند خون کمک نماید که در نتیجه آن به مدیریت دیابت نوع ۲ کمک خواهد کرد.

محافظت از سلامت مغز

متاسفانه برای قطعی گفتن این موضوع به مطالعات انسانی بیشتری نیاز است اما با این حال تحقیقاتی که تا کنون صورت گرفته اند نشان دهنده آنند که مصرف مقادیر زیاد سیر تازه یا عصاره سیر کهنه می تواند حافظه را بهبود بخشد و از سلامت مغز حمایت کند.

مزایای سلامتی سیر خام

معایب سیر خام برای سلامتی

بزرگ ترین مسئله ای که بیشتر افراد با آن درگیر هستند بوی بسیار قوی و طعم تند سیر خام است که ممکن است برای بعضی ها خوشایند نباشد اما جدای از این مسئله آنچه را که واقعا باید به عنوان معایب در نظر گرفت این است که معمولا به افراد مبتلا به بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) توصیه می شود که مصرف سیر خود را در حد تعادل و حتا پایین نگه دارند چراکه برخی از ترکیبات موجود در سیر خام ممکن است باعث تحریک دستگاه گوارش گردد.

از طرف دیگر برای بزرگسالان مصرف سیر خام به ویژه در حد اعتدال اساسا بی ضرر است اما باید اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می نمایید باید در نظر داشته باشید که مصرف بالای سیر خام می تواند باعث جلوگیری از تشکیل لخته خون شود.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

2015885

روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه

در این پست روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *