تاریخ دقیق جشن خرم روز یا زادروز خورشید در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق جشن خرم روز یا زادروز خورشید در تقویم سال ۱۴۰۳ را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله هارپی همراه باشید.

 

تاریخ دقیق جشن خرم روز یا زادروز خورشید در تقویم سال 1403

 

تاریخ دقیق جشن خرم روز یا زادروز خورشید در تقویم سال ۱۴۰۳ :

 

تاریخ دقیق جشن خرم روز یا زادروز خورشید در تقویم شمسی برابر است با :

۱۴۰۳/۱۰/۰۱

شنبه – ۰۱ دی ۱۴۰۳

تاریخ دقیق جشن خرم روز یا زادروز خورشید در تقویم قمری برابر است با :

۱۴۴۶/۰۶/۱۹

‫السبت‬ – ۱۹ جمادی الثانیه ۱۴۴۶

تاریخ دقیق جشن خرم روز یا زادروز خورشید در تقویم میلادی برابر است با :

۲۰۲۴-۱۲-۲۱

Saturday – 2024 December 21

 

ایرانیان باستان ۱ دی ماه را به مناسبت برخورد نام روز با نام ماه، یعنی خوره روز (اولین روز دی ماه) از خور ماه (دی ماه) مقدس می‌شمردند و آن را «روز میلاد خورشید» می‌دانستند. در این روز جشن خرم روز یا خورشید روز برپا می شد.

در گاهشمار ایرانیان باستان هر روز و هر ماه نام ویژه ای داشت. خرم‌روز (خورروز / خورشیدروز) خوره روز (اولین روز دی ماه) از خور ماه (دی ماه) و در واقع روز نخست فصل زمستان و ماه دی است که زادروز خورشید محسوب می شده و این روز جشنی برپا می شده است.

پیروان آیین مهر روز اول دی را به این دلیل که از این روز به بعد کم کم خورشید بیشتر در آسمان می‌پاید و شب‌ها کوتاه‌تر و روزها بلندتر می‌شود روز تولد خورشید می‌دانستند. زمانی ایرانیان باستان سال را از آغاز زمستان و ماه دی یا روز خورشید و ماه خداوند آغاز می‌کردند و در واقع این روز نوروزشان بود که جشن گرفته می شد. زرتشتیان نیز این روز را بسیار محترم شمرده و آنرا «دی دادار جشن» می‌نامند.

روز یکم دی ماه یا همان «خرم روز» روز برابری و برادری و عدالت بشریت بوده است. در این روز تمام مردم، چه شاهان و رعیت همه لباس ساده‌ای به تن می‌کردند تا همه در نظر یکسان و برابر به نظر برسند. همچنین در این روز کارهایی مثل جنگ و خونریزی، شکار در حد کشتن یک مرغ یا گوسفند ممنوع بوده و به شدت از انجام آن‌ها اجتناب می‌شده است. امروزه نیز این تاریخ می تواند همچون شب یلدا بهانه ای برای شادی و شکرگزاری از پروردگار باشد.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال 1403

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ را در اختیارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *