تاریخ دقیق روز بزرگداشت حکیم عمر خیام در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز بزرگداشت حکیم عمر خیام در تقویم سال 1401 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز بزرگداشت حکیم عمر خیام در تقویم شمسی برابر است با :

روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق روز بزرگداشت حکیم عمر خیام در تقویم قمری برابر است با :

روز پنجشنبه ۲۷ شوال سال ۱۴۴۴

تاریخ دقیق روز بزرگداشت حکیم عمر خیام در تقویم میلادی برابر است با :

روز پنجشنبه ۱۸ می سال ۲۰۲۳

 

در تقویم ایرانی روز بزرگداشت حکیم عمر خیام نیشابوری، فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس، شاعر و طراح تقویم جلالی برابر با ۲۸ اردیبهشت ماه است.

حکیم عمر خیام فیلسوف، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و رباعی سرای ایرانی در دوره سلجوقی است. گرچه جایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی او است و لقبش حجه الحق بوده است؛ ولی آوازه وی بیشتر به‌واسطه نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد.

غیاث‌الدین ابوالفتح عمر بن ابراهیم خیام نیشابوری در قرن پنجم هجری در شهر نیشابور به دنیا آمد. او همچنین خیامی و خیام نیشابوری و خیامی النّیسابوری هم نامیده شده است. او درزمانی به دنیا آمد که ترکان سلجوقی بر خراسان بزرگ تسلط داشتند. در کتاب‌های کهنی که به بیان زندگی خیام پرداخته‌اند، اختلاف‌های بسیاری در تاریخ تولد و مرگ او وجود دارد. نخستین منبعی که به‌طور مفصل خیام را معرفی کرده است، چهارمقاله نظامی عروضی، نوشته‌شده در حدود ۵۵۰ قمری است. دومین زندگی‌نامه خیام توسط ابوالحسن علی بیهقی، در ۵۵۶ قمری، در کتاب تتمه صوان الحکمه یا تاریخ الحکما نوشته شده است. نظامی عروضی و ابوالحسن بیهقی، هر دو معاصر خیام بوده و او را از نزدیک دیده‌اند.

پدر او ابراهیم نام داشت که گروهی با توجه به شهرت عمر» به «خیام یا خیامی، گفته‌اند که پدر، یا یکی از نیاکان خیام پیشه خیمه‌دوزی یا چادر دوزی داشته است و عده‌ای می‌گویند پدر خیام به امور دیوانی مشغول بوده است.

مرگ حکیم عمرخیام را میان سال‌های ۵۱۷–۵۲۰ هجری قمری می‌دانند که در نیشابور رخ داد. گروهی از تذکره‌نویسان نیز مرگ او را سال ۵۱۶ نوشته‌اند، ولی پس از بررسی‌های لازم مشخص شد که تاریخ مرگ او سال ۵۱۷ هجری قمری بوده است.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال 1403

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ را در اختیارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *