تیتر خبرها

تاریخ دقیق روز جهانی انیمیشن در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز جهانی انیمیشن در تقویم سال 1402 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز جهانی انیمیشن در تقویم شمسی برابر است با :

روز شنبه ۶ آبان سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق روز جهانی انیمیشن در تقویم قمری برابر است با :

روز شنبه ۱۲ ربیع الثانی سال ۱۴۴۵

تاریخ دقیق روز جهانی انیمیشن در تقویم میلادی برابر است با :

روز شنبه ۲۸ اکتبر سال ۲۰۲۳

 

‏۲۸ ‏ ‎اکتبر مصادف با ۶ آبان ماه، روز جهانی انیمیشن نامگذاری شده است. اولین انیمیشن تاریخ در ‏چنین روزی در سال ۱۸۹۲ در پاریس و توسط امیل رینو به نمایش در آمد. این روز از سال ۲۰۰۲ از ‏سوی انجمن بین المللی انیمیشن (آسیفا)، هر سال جشن گرفته می‌شود.
امیل رنو در سال ۱۸۹۲ توانست با ادغام اختراعات پیشین، پراکسینوسکوپ‎ (Proxinoscope) ‎را اختراع کند ‏تا برای اولین بار (قبل از اینکه سینما اختراع شده باشد) تصاویری متحرک را بر روی پرده به نمایش بگذارد. ‏تصاویری که شامل فریم‌هایی طراحی شده بر روی یک نوار دنباله‌دار بود. این دستگاه که نام دیگر آن تئاتر نوری ‏یا تئاتر اپتیک است، بعد‌ها زمینه‌ساز اختراع کینماتوسکوپ (سینما) توسط ادیسون و برادران لومی‌یر شد تا ‏تصاویری از دنیای واقعی را ثبت و نمایش دهند.
در واقع، روز بیست و هشتم اکتبر ۱۸۹۲ روزی بود که برای نخستین بار، این نمایش در موزه‌ای به نام گروین ‏‏ (‏Grevin‏) در شهر پاریس، برای عموم صورت گرفت و مبنای شکل گیری فیلم‌های انیمیشن و نمایش بر روی ‏پرده گسترده شد تا هم هنرمندان رویای به حرکت درآوردن طراحی‌های بی‌جان خود را محقق کنند و هم ‏مخاطبین لذت تماشای این رویای مصور را در کنار هم تجربه کرده باشند.
ثبت روز جهانی انیمیشن از ابداعات یک انجمن بین‌المللی است که عهده‌دار برگزاری برنامه‌های فرهنگی در ‏سراسر جهان است. این انجمن آسیفا (‏ASIFA‏) نام دارد، مخفف عبارت انجمن بین‌المللی فیلمسازان انیمیشن ‏‏ (‏ASSOCIATION INTERNATIONAL DU FILM D’ANIMATION‏)‏‎.‎‏ آسیفا انجمنی مردم‌نهاد است ‏که شعبه‌هایی در سراسر جهان دارد و دست بر قضا، یکی از فعال‌ترین شعب آن در ایران مشغول به کار است که ‏در استان‌های بزرگ کشور هم زیرشاخه‌های پرکاری دارد. به همین دلیل است که کمتر پیش می‌آید که روزجهانی ‏انیمیشن، در ایران با برگزاری رویداد‌هایی همراه نباشد. ‏

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال 1404

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ را در اختیارتان قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *