تاریخ دقیق روز جهانی دامپزشک در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی دامپزشک در تقویم سال ۱۴۰۳ را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله هارپی همراه باشید.

 

تاریخ دقیق روز جهانی دامپزشک در تقویم سال 1403

 

تاریخ دقیق روز جهانی دامپزشک در تقویم سال ۱۴۰۳ :

 

تاریخ دقیق روز جهانی دامپزشک در تقویم شمسی برابر است با :

روز شنبه ۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۳

۸ / ۲ / ۱۴۰۳

تاریخ دقیق روز جهانی دامپزشک در تقویم قمری برابر است با :

روز شنبه ۱۸ شوال سال ۱۴۴۵

۱۸ / ۱۰ / ۱۴۴۵

تاریخ دقیق روز جهانی دامپزشک در تقویم میلادی برابر است با :

روز شنبه ۲۷ آپریل سال ۲۰۲۴

۲۷ – ۴ – ۲۰۲۴

 

سازمان جهانی‌ دامپزشکی در سال ۲۰۰۰ آخرین شنبه ماه آوریل را روز جهانی‌ دامپزشکی نام گذاری کرده است.

تاریخچه روز دامپزشکی

دامپزشکی در ایران قدمت دیرینه دارد و مربوط به زمان ساسانیان (۲۲۴-۶۵۱)است. در آن زمان دامپزشکان با درمان حیوانات مفید از طریق دارو یا جراحی حقوق دریافت می کردند.اگرچه وظایف پزشکان و دامپزشکان از هم متمایز بود اما روش درمان انسان و حیوان یکسان بود. در ان زمان از حیوانات بارکش نظیر اسب، قاطر، الاغ، و شتر برای عبور از جاده ها استفاده می شدند به همین دلیل درمان و نگهداری از این حیوانات از اهمیت ویژه ای برخوردار بودد.به دنبال  تاسیس مدرسه عالی‌ دامداری در سال ۱۹۳۲ در ایران دامپزشکی شکل مدرن پیدا کرد و با گذشت سالها دستخوش تغییرات زیادی شد و به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کرد که اوج پیشرفت آن علمی شدن و تربیت دامپزشکان بر پایه علوم جدید بوده است.

علت نامگذاری روز دامپزشکی

فعالیت سازمان دامپزشکی در ایران بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی دستخوش تغییرات زیادی شد اما در سال ۱۳۶۷،با تاسیس شبکه دامپزشکی در استان ها این مراکز با اختیارات زیادی که پیدا کردند فعالیت های خود را از سر گرفتند و در ادامه در سال ۱۳۶۸، مجلس شورای اسلامی جداسازی سازمان دامپزشکی کشور و شبکه های آن در استان ها از وزارت کشاورزی را تصویب کرد و در نهایت این سازمان به وزارت جهاد سازندگی پیوست.براساس باور بسیاری از دانشمندان یک میلیارد و چهارصد میلیون سال پیش حیوانات در زمین به وجود آمدند. ماه مهر مصادف با شروع سال تحصیلی و روز ۱۴ ام مهر به خاطر گوش روز،روز مبارکی در ایران باستان بوده است ،به همین دلیل ۱۴ مهر ماه به عنوان روز دامپزشکی نام گذاری شده است.

متن سخنرانی روز دامپزشکی

در بیانیه روز جهانی دامپزشکی ۲۰۲۲ عنوان شده است، دامپزشکان برای حفظ سلامت خود نیازمند ابزار و حمایت مناسب هستند. به عبارت ساده تر برای حمایت از حیوانات سالم به حامیان سالم نیاز است.

شعار روز دامپزشکی چیست

تقویت تاب آوری شعار روز جهانی دامپزشکی عنوان شده است.

در ایران روز ۱۴ مهر به عنوان روز دامپزشکی در ایران نام گذاری شده است.دامپزشکی در ایران و جهان سابقه طولانی دارد و مورد اهمیت ویژه ای قرار داشته است.دامپزشکان با حفظ سلامت دام از سلامت انسان ها نیز حمایت می کنند.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال 1403

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ را در اختیارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *