تاریخ دقیق روز عاشورا در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز عاشورا در تقویم سال 1402 چه روزی است؟

تاریخ دقیق روز عاشورا در تقویم شمسی برابر است با :

روز جمعه ۶ مرداد سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق روز عاشورا در تقویم قمری برابر است با :

روز جمعه ۱۰ محرم سال ۱۴۴۵

تاریخ دقیق روز عاشورا در تقویم میلادی برابر است با :

روز جمعه ۲۸ جولای سال ۲۰۲۳

 

روز عاشورا، دهمین روز ماه محرم در گاه‌شماری هجری قمری، روز عزاداری شیعیان اسلام برای امام حسین (ع) است. البته این عزاداری مختص به شیعیان نمی باشد بلکه ارامنه و زرتشتیان نیز دسته های سوگواری برای امام حسین به پا می کنند. دهمین روز محرم (روز عاشورا) به دلیل وقایعی که در این روز اتفاق افتاده (وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری قمری) است که در این روز حسین بن علی- امام سوم شیعیان – و یاران وی در رویداد کربلا در جنگ با لشکر عمر سعد کشته شدند. شیعیان در این روز سوگواری می‌کنند. اهل سنت روز عاشورا را سالگرد روزی می‌دانند که موسی دریای سرخ را شکافت و خودش و پیروانش از آن عبور کردند و این روز را گرامی و روزه گرفتن در این روز را سنت می‌دانند. روایت دیگر آنستکه کشتی نوح در این روز در جودی قرار گرفته‌است.

واقعه عاشورا به حدی در بین شیعیان مهم و مقدس است که این روز را جزو ایام تعطیلی رسمی شمرده اند. در کشور ایران، عراق، افغانستان، هندوستان و پاکستان روز عاشورا جزو ایام تعطیل رسمی می باشد.

کلمه عاشورا از عشر گرفته می شود. عاشورا در واقع یک کلمه عربی و اسلامی به معنای دهم می باشد. که بر دهم ماه محرم اطلاق می‌شود، اطلاق آن پس از حادثه دهم محرم ۶۱ قمری کربلا و برای بزرگداشت حسین و یارانش صورت پذیرفته‌است.

در عربی به عدد ۱۰، عشر گفته می شود، اما عشر و یا عاشورا زمانی معنا پیدا کرد که پیامبران و ائمه معصوم، همه در ذکر مصیبت عظما، ذبح عظیم گریستند و این گریه‌ها و مویه کردن تنها مخصوص زمینیان نیست و جِن و مَلِک نیز در آسمان عزادار اهل بیت (ع) نبوی هستند.
روایاتی در مورد روز عاشورا بیان شده است و این که عشر از زمانی عاشورا شد که خون خدا در زمین جاری و نهضت حسینی و آزاد خواهی در دشت نینوا به روی نیزه سر داده شد. پیش از این نیز محرم در کتاب جامع احادیث الشیعه از کتاب من لا یحضره الفقیه از امام باقر (ع) نقل شده: روزه در عاشورا قبل از واجب شدن روزه ماه رمضان معمول بوده، ولی پس از آن ترک شده است. همچنین اهل سنت روز عاشورا را سالگرد روزی می‌دانند که حضرت موسی (ع) دریای سرخ را شکافت و به همراه پیروانش از آن عبور کرد و این روز را گرامی داشته و روزه گرفتن در این روز را مستحب می‌دانند.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال 1403

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ را در اختیارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *