تیتر خبرها

تاریخ دقیق روز نسیم مهر روز حمایت از خانواده زندانیان در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

https://harpy.ir/wp-content/uploads/2021/12/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE-%D8%AF%D9%82%DB%8C%D9%82-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D9%86%D8%B3%D9%8A%D9%85-%D9%85%D9%87%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D9%8A%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B2%D9%86%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D9%85-%D8%B3%D8%A7%D9%84-1401-%DA%86%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F-e1640076472321.jpg

تاریخ دقیق روز نسیم مهر روز حمایت از خانواده زندانیان در تقویم شمسی برابر است با :

روز جمعه ۵ خرداد سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق روز نسیم مهر روز حمایت از خانواده زندانیان در تقویم قمری برابر است با :

روز جمعه ۶ ذی القعده سال ۱۴۴۴

تاریخ دقیق روز نسیم مهر روز حمایت از خانواده زندانیان در تقویم میلادی برابر است با :

روز جمعه ۲۶ می سال ۲۰۲۳

 

بزه دیدگان واقعی خانواده های زندانیان هستند که هیچ نقشی در جرم سرپرست خانواده ندارند، اما به گونه ای غیرمستقیم مجازات می شوند و بار سنگینی از نگاه منفی جامعه را بدوش می کشند.

پنجم خردادماه روز ملی حمایت از خانواده زندانیان و روز نسیم مهر بهانه‌ای برای برپایی جشن‌ها و گردهمایی‌ها است تا از خانواده‌های زندانیان؛ این بی گناهان قربانی جرم حمایت شود.

پنجم خرداد ماه مصادف با روز ملی حمایت از خانواده زندانیان درحالی گرامی داشته می شود که این خانواده ها در معرض انواع آسیب های اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی قرار دارند.

آنها افرادی بی گناه و از اقشار ضعیف جامعه هستند که با زندانی شدن سرپرست خانواده در معرض انواع آسیب های اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی قرار می گیرند.

اگرچه روز پنجم خردادماه به عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شده است.

اما قشر آسیب پذیر خانواده زندانیان به رغم محرومیتهای بسیار به دلیل نگاه منفی که اعضای جامعه به خانواده های آنان دارند، از مسیر جذب کمک‌های مردمی دور شده اند .

بدون تردید اکثریت قریب به اتفاق خانواده های زندانیان را که هیچ نقشی در ارتکاب جرم ازسوی فرد بزهکار نداشته اند باید در زمره اولین قربانیان جرم و جنایت در جامعه به حساب آورد.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته اکثر خانواده های زندانیان، نیازمند حمایت مبرم هستند. گر چه نهادهای حمایتی درحد بضاعت خود به این خانواده ها خدمات ارائه می کنند.

اما فقدان نظام جامع حمایتی و کمبود اعتبارات، شرایط دشواری را برای زندگی روزمره آنان به وجود آورده است؛ به نحوی که حتی در غالب موارد برای تامین حداقل نیازها دچار بحران های جدی می شوند. در حالی که باید دغدغه این خانواده ها صرفا حبس سرپرست خانواده باشد.

درصورت عدم حمایت از این خانواده ها شاهد رشد چشمگیر طلاق همسران زندانیان، ترک تحصیل فرزندان، ناهنجاری های اجتماعی و روانی، گرایش اعضای خانواده به مشاغل کاذب و تکدی گری خواهیم بود و باید این زنگ خطر را به صدا درآورد که در آتیه باید شاهد ورود تعداد قابل توجهی از اعضای خانواده زندانیان به چرخه جرم باشیم.

از سوی دیگر برچسب زندان و زندانی نوعی نگرش منفی را به همسران و فرزندان زندانیان در برخی مناطق به وجود آورده و تردیدهایی برای کمک به آنان ایجاد کرده است.

درحالی که بر اساس آموزه های موکد اسلامی و با جست و جو در سیره عملی ائمه اطهار (ع) و اولیای عظام به خوبی می توان دریافت که خانواده های زندانیان از مصادیق بارز فقرا هستند که ضرورت حمایت از آنها بیش از سایر نیازمندان احساس می شود.

با هدف توجه بیشتر عموم به مشکلات این قشر نیازمند و لزوم حمایت همه جانبه از خانواده زندانیان، بنا به پیشنهاد سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و بر اساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز پنجم خرداد ماه به عنوان روز ملی حمایت از خانواده زندانیان یا روز نسیم مهر نامگذاری و در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

نامگذاری این روز، سند گویایی بر ضرورت حفظ کرامت انسانی زندانیان و خانواده های آنان و الهام گرفته از آموزه های شرع مقدس اسلام فارغ از نوع جرم، نژاد، ملیت و اعتقادات است. امید است که پنجم خرداد هر سال به جشن ملی توانمندسازی این خانواده ها مبدل شود.

انجمن حمایت از زندانیان یک موسسه عام‌المنفعه است که از سال ۱۳۲۰ با تصویب هیات وزیران شروع به فعالیت کرده و تا بعد از انقلاب فراز و فرود فراوانی داشته است.

بعد از انقلاب و در سال ۶۰ با توجه به اصلاحاتی که در اساسنامه صورت گرفت، این موسسه به عنوان یک موسسه خیریه و عام‌المنفعه شناخته می‌شود که رسالت اصلی آن رسیدگی به خانواده زندانیان بی‌بضاعت است.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال 1404

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ را در اختیارتان قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *