تیتر خبرها

تاریخ دقیق شب یلدا در تقویم سال ۱۴۰۲ چه روزی است؟

تاریخ دقیق شب یلدا در تقویم سال 1402 چه روزی است؟

تاریخ دقیق شب یلدا در تقویم شمسی برابر است با :

روز پنجشنبه ۳۰ آذر سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق شب یلدا در تقویم قمری برابر است با :

روز پنجشنبه ۷ جمادی الثانی سال ۱۴۴۵

تاریخ دقیق شب یلدا در تقویم میلادی برابر است با :

روز پنجشنبه ۲۱ دسامبر سال ۲۰۲۳

 

طولانی ترین شب سال از قدیم در بین ایرانیان بـه شب نشینی مشهور شده اسـت و در آخرین شب فصل پاییز مراسم شب یلدا برگزار می شود.

۳۰ آذر بلندترین شب سال و مرز میان فصل پاییز با زمستان اسـت کـه باید بدانید شب یلدا یا همون شب چله بلندترین شب سال اسـت کـه هرساله در آخرین روز پاییز شب یلدا را جشن می‌گیرند، و خانواده های‌ ایرانی در شب یلدا آیین و آداب مخصوص دارند.

یلدا برگرفته از یک واژه سُریانی است که به تولد و زایش معنی شده است. سریانی زبان رایج مسیحی ها بوده است که از تحقیق و بررسی در کتب تاریخی واژه نامه ها کسب شده است دانشمند بزرگ و تقویم شناس ابوریحان بیرونی با نام میلاد اکبر از شب یلدا یاد می کند و آن را میلاد خورشید دانسته است.

همانطور که می دانید تاریخچه و پیشینه یلدا به زمانهای بسیار گذشته برمیگردد ولی مشخص نیست قدمت دقیق آن به چه زمانی تعلق دارد بسیاری از باستان شناسان هفت هزار سال پیش را برای تاریخ شب یلدا مطرح کرده اند. ظروف سفالی دوران قبل از تاریخ را به استناد گرفته اند چرا که نقوش حیوانی ماه های ایرانی همچون عقرب و قوچ داخل این ظرف ها هک شده اند البته ناگفته نماند نقوش کشفیات باستان شناسی و کتیبه ها نادرند ولی باستان شناسان بر این باورند که تا ۷۰۰۰ سال پیش نیز میتوان آیین مربوط به شب یلدا را رصد کرد.

جشن یلدا امروزه توسط ایرانیان با شب نشینی اقوام و خانواده در کنار یکدیگر برگزار می شود بدین گونه که اعضای خانواده در این شب مهم گردهم آمده و افراد مسن خانواده شروع به تعریف کردن قصه های کهن می کند که خوردن هندوانه ، آجیل و انار و شیرینی و میوه های مختلف از جنبه های نمادین این شب عزیز می باشد اغلب این میوه ها دانه های زیادی دارند و به نوعی جادوی سرایتی به شمار می روند که انسان ها با توسل به برکت پردانه بودن آن ها نیروی باروری را در خود نیز افزایش می دهند و هندوانه و انار را به خاطر سرخی رنگ شان نمایندگی از خورشید در شب تصور می کنند.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال 1404

تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق چهارشنبه سوری در تقویم سال ۱۴۰۴ را در اختیارتان قرار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *