تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم سال ۱۴۰۱ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم سال ۱۴۰۱ را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله نگاه نو همراه باشید.

تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم سال 1401 چه روزی است؟

تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم شمسی برابر است با :

دهه اول ایام فاطمیه از روز دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ شروع و در تاریخ پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

دهه دوم ایام فاطمیه از روز یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ شروع و در تاریخ سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم قمری برابر است با :

دهه اول ایام فاطمیه از دوشنبه ۱۰ جمادی الاول ۱۴۴۴ تا پنجشنبه ۲۰ جمادی الاول ۱۴۴۴

دهه دوم ایام فاطمیه از یکشنبه ۱ جمادی الثانی ۱۴۴۴ تا سه شنبه ۱۰ جمادی الثانی ۱۴۴۴

تاریخ دقیق شروع و پایان دهه اول و دوم فاطمیه در تقویم میلادی برابر است با :

دهه اول ایام فاطمیه از دوشنبه ۵ دسامبر ۲۰۲۲ تا پنجشنبه ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲

دهه دوم ایام فاطمیه از یکشنبه ۲۵ دسامبر ۲۰۲۲ تا سه شنبه ۳ ژانویه ۲۰۲۳

 

فاطمه (علیها السلام) در نزد مسلمانان برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد و تاریخ شهادت این حضرت در میان شیعیان از اهمیت خاصی برخوردار است.

تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در بین شیعه و سنی متفاوت است، اما به علت نزدیکی این ۲ روز بهم، زمان بین دو تاریخ را ایام فاطمیه می نامند. به فاصله بین دو تاریخ ۱۳ جمادی‌ الاول تا ۳ جمادی‌ الثانی ایام فاطمیه گفته می‌شود.

دهه فاطمیه از جمله دهه‌های مهم عزاداری برای شیعیان و دوستداران خاندان اهل بیت پیامبر است. به دلیل تغییر در روزهای سال قمری و مبهم بودن تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) تاریخ شروع دهه فاطمیه در سال‌های مختلف متغیر است.

روایات در مورد فاطمیه و تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) بسیار است و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر (ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است:

هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان. با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیه اوّل می‌ خوانند. اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می‌ خوانند.

بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد. و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت (س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماه های قمری از رحلت پیامبر (ص) تا شهادت حضرت زهرا (س)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه در صورت کامل بودن ماه های قبل، روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود. باید توجه کرد که برگزاری مجالس عروسی در ایام فاطمیه اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها) نباشد، اشکال ندارد.

اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال 1403

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ را در اختیارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *