تاریخ دقیق ولادت حضرت زینب (س) در تقویم سال ۱۴۰۱ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق ولادت حضرت زینب (س) در تقویم سال ۱۴۰۱ را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله نگاه نو همراه باشید.

تاریخ دقیق ولادت حضرت زینب س در تقویم سال 1401 چه روزی است؟

تاریخ دقیق ولادت حضرت زینب (س) در تقویم شمسی برابر است با :

روز چهارشنبه ۹ آذر سال ۱۴۰۱

تاریخ دقیق ولادت حضرت زینب (س) در تقویم قمری برابر است با :

روز چهارشنبه ۵ جمادی الاول سال ۱۴۴۴

تاریخ دقیق ولادت حضرت زینب (س) در تقویم میلادی برابر است با :

روز چهارشنبه ۳۰ نوامبر سال ۲۰۲۲

 

حضرت زینب کبری(س) سومین فرزند امام علی (ع) و فاطمه (س)، اولین دختر و یکی از شخصیت های بی نظیر و مؤثر در دنیای اسلام است که در روز ۵ جمادی الاول سال پنجم یا ششم هجری قمری (پس از صلح حدیبیه و دو سال بعد از ولادت امام حسین بن علی (ع)) در محلّه بنی هاشم شهر مدینه منوّره به دنیا آمد.

بر اساس روایات متعدد، پیامبر اکرم(ص) نام حضرت زینب را برای دختر حضرت فاطمه(س) انتخاب کردند که این نام توسط جبرئیل از سوی خداوند به پیامبر (ص) گفته شده بود.(شریف القرشی، السیده زینب، ۱۴۲۲ق، ص۳۹)

نام مبارک آن حضرت، ” زینب ” در لغت به معنای درخت نیکو منظر و خوشبو و یا به معنای «زین أب» یعنی افتخار و ‏زینت پدر است ‎. کنیه گرامیشان، ام الحسن و ام کلثوم است.

برای ایشان، القاب فراوانی نقل شده است، همانند عقیله بنی هاشم، عالِمه غیر معلَّمه، عارفه، موثّقه، فاضله، کامله، عابده آل علی، معصومه صغری، امینهاللّه، نائبهالزهرا، نائبهالحسین، عقیله النساء، شریکه الشهداء، بلیغه، فصیحه و شریکهالحسین. (جزائری، الخصائص الزینبیه، ۱۴۲۵ق، ص۵۲-۵۳)

حضرت زینب(س) را به سبب سختی های بسیاری که در زندگی دید، ام المصائب نیز لقب داده اند. درگذشت جدش پیامبر(ص)، بیماری و به شهادت رسیدن مادرش، شهادت پدرش امیرالمؤمنین(ع) ، شهادت برادرش امام مجتبی(ع)، واقعه کربلا و به اسارت رفتن در کوفه و شام از جمله وقایع سخت و تلخ زندگی وی به شمار می آید. ( امین، اعیان الشیعه، ۱۴۰۶ق، ج۷، ص۱۳۷)

حضرت زینب (س) با عبداللَّه جعفر (پسر عموی خود) ازدواج کرد. برخی از مورخین تاریخ این ازدواج را سال هفدهم هجری می‏ دانند. (زینب کبری عقیله بنی هاشم ،حسن الهی،ص۷۶)

در برخی منابع از چهار پسر به نام های:علی، عون، عباس، محمد و یک دختر به نام ام کلثوم به عنوان فرزندان زینب(س) و عبدالله نام برده شده است. (ابن الاثیر، أسد الغابه، ۱۴۰۹ق، ج۶، ص۱۳۳)

عون و محمد در واقعه کربلا به شهادت رسیدند. (مفید، الارشاد، ۱۳۷۲ش، ج۲، ص۱۲۵)

معاویه برای فرزندش یزید از ام کلثوم دختر حضرت زینب(س) خواستگاری کرد؛ ولی امام حسین (ع) او را به همسری پسر عمویش قاسم بن محمد بن جعفر بن ابی طالب درآورد. (امین، اعیان الشیعه، ۱۴۰۶ق، ج۷، ص۱۳۷) 

این بانوی بزرگ، دارای قوت قلب، فصاحت زبان، شجاعت، زهد و ورع، عفاف و شهامت فوق العاده بود. امام حسین(ع) هنگام دیدار، به احترامش از جا بر می خاست. زینب کبری، از جدش رسول خدا(ص) و پدرش امیرالمؤمنین و مادرش فاطمه زهرا(س)حدیث روایت کرده است. (الحسین فی طریقه الی الشهاده، ص۶۵) 

حضرت زینب کبری (س) پس از تحمل آلام، محنت ها و مصائب گوناگون در سن ۵۶ سالگی دیده از جهان فرو بستند.

در تاریخ وفات حضرت زینب کبری (س) اختلاف نظر وجود دارد، اما مشهور این است که آن حضرت در ۱۵ رجب سال ۶۲ هجری روز یکشنبه وفات کرده است. (زینب الکبری من المهد الی اللحد، ص۵۹۱)

برخی نیز درگذشتش را ۱۴ رجب دانسته اند. (قرشی، السیده زینب، ص۲۹۸ )

در مورد محل دفن حضرت زینب(س) دیدگاههای متفاوتی وجود دارد.

مطلب پیشنهادی

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال 1403

تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ چه روزی است؟

در این پست تاریخ دقیق روز جهانی کوهنورد در تقویم سال ۱۴۰۳ را در اختیارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *