جامع‌ترین روش ارزیابی کامل کارمندان و مشتریان چیست؟

جامع‌ترین روش ارزیابی کامل کارمندان و مشتریان چیست؟ دو رکن اساسی در هر کسب‌وکاری کارمندان و مشتریان آن هستند. به گزارش بلومبرگ، یکی از…

دو رکن اساسی در هر کسب‌وکاری کارمندان و مشتریان آن هستند. به گزارش بلومبرگ، یکی از روش‌های موثر سنجش وفاداری در کسب‌وکارهایی که مدیران آن به دنبال رشد هستند، ارزیابی NPS یا شاخص خالص مروجان است.

همچنین برای سنجش وضعیت کارمندان از ارزیابی ۳۶۰ درجه باید نام برد. ارزیابی دقیقی که از تمام جوانب وضعیت کارمندان را می‌سنجد و به بهروه‌وری آن‌ها امتیاز می‌دهد.

بهترین روش و ابزار ارزیابی کارمندان

بیش از یک‌/سوم شرکت‌های آمریکایی از ارزیابی ۳۶۰ درجه برای ارزیابی کارکنان خود بهره می‌برند. در انگلیس نیز  ۳۴ درصد از کارفرماها از این روش برای ارزیابی عملکرد کارمندان‌شان استفاده می‌کنند. ارزیابی عملکرد ۳۶۰ درجه کارکنان یعنی ارزیابی عملکرد اعضای سازمان از نظر همکاران، مدیران، خود شخص و دیگر جوانب.

یکی از روش‌های جامع برای سنجش وضعیت کارمندان هر سازمانی استفاده از ارزیابی ۳۶۰ درجه است.

810c1834-d180-468e-89c3-5055ff5e8c6d

در ارزیابی ۳۶۰ درجه، بازخورد از افرادی گرفته می‌شود که روزانه با فرد کار می‌کنند و از نزدیک رفتار، مهارت‌ها، دانش، نقاط قوت و ضعف وی را می‌شناسند. این موضوع می‌تواند به فرد این اطمینان خاطر را بدهد که با عمل به توصیه‌ها و نظرات همکاران نزدیک خود مسیر توسعه را با سرعت طی کند.

هدف اصلی این نوع ارزیابی، آگاهی فرد از وجوه مختلف رفتاری خودش است. پس از آن، تنظیم برنامه‌ی توسعه‌ی فردی و ارائه‌ی آموزش‌های موردنیاز می‌تواند در برنامه‌ی کاری و هدف‌گذاری رشد منابع انسانی گنجانده شود.

ارزیابی ۳۶۰ درجه ازطریق طراحی پرسشنامه انجام می‌شود. در پرسشنامه ۳۶۰ درجه معمولاً سنجش مهارت‌های مدیریتی، مهارت‌های فنی، ویژگی‌های اجتماعی و ویژگی‌های شخصیتی در محوریت قرار دارد.

بدین منظور، پرسش‌هایی در قالب سوال‌‌های طیف لیکرت با مقیاس اندازه‌گیری ۵تایی طراحی می‌شود. برای مثال در مورد قدرت حل مسئله فرد سوال پرسیده می‌شود و پاسخ‌دهنده می‌تواند به این توانمندی از ۱ تا ۵ نمره یا امتیاز دهد.

بهترین ابزاری که می‌توان به کمک آن این پرسشنامه را برای کارمندان ارسال کرد ابزارهای آنلاین ساخت پرسشنامه و فرم هستند. پرس‌لاین از جمله کامل‌ترین ابزارهای ساخت پرسشنامه آنلاین است که به شما امکاناتی را در جهت ساخت ساده و سریع این پرسشنامه می‌دهد.

96fa8c73-0258-419d-9f1b-fe97d9483e66

ابزار ارزیابی عملکرد ۳۶۰ درجه پرس‌لاین به مدیران منابع انسانی زیادی تاکنون کمک کرده است تا سریع‌تر به پیشرفت و توسعه کسب‌وکار خود کمک کنند.

بهترین روش و ابزار ارزیابی مشتریان

مشتریان در کنار کارمندان رکن اساسی کسب‌وکار شما محسوب می‌شوند. اینکه بدانید چه احساسی درباره برند شما دارند یا پس از هر خرید درباره شما چه می‌گویند باعث می‌شود بتوانید نقاط ضعف و قوت خود را بیابید و در رفع مشکلات کوشاتر باشید.

از جمله روش‌های ارزیابی مشتریان پس از ارزیابی رضایت آن‌ها استفاده از شاخص nps یا شاخص خالص مروجان است.

شاخص خالص مروجان، ابزاری برای سنجش میزان طرف‌داری و وفاداری مشتریان به کسب‌وکار یا برند شماست. این روش به‌دلیل سـرعت و سادگی اجرا، در سال‌های اخیر به‌عنوان یکی از ابزارهای سنجش وفاداری مشتریان و پیش‌بینی رشد شرکت‌ها شناخته شده‌است. هم‌اکنون بیش از دو‌سوم شرکت‌های پیشروی فهرست مجله‌‌ی فورچون (Fortune) مانند اپل، فیس‌بوک و اِچ‌پی از این شاخص استفاده می‌کنند.

سوال اصلی برای تعیین این شاخص این است که:

از صفر تا ۱۰، چقدر احتمال دارد ما را به دوستان و همکاران خود معرفی کنید؟

bf459bed-dd05-4092-856f-eb88069671b2

عدد صفر نشان‌گر عدم تمایل مشتری برای معرفی کسب‌وکار و چه بسا عدم رضایت و بدگویی‌ او در مورد شما یا محصول شماست و عدد ۱۰ نشان می‌دهد که مشتری، شما را به دیگران معرفی می‌کند.

براساس مطالعه دیلویت (Deloitte)، در دنیای امروز، مشتریان نه تنها قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری در مورد خرید خود را دارند، بلکه بر تصمیم خرید دیگران نیز اثرگذارند. همین موضوع، سنجش شاخص NPS را به بایدی برای سازمان‌ها تبدیل کرده‌است.

سادگی اجرا و اعتبار داده‌ها از دیگر دلایلی است که این پرسشنامه را محبوب کرده‌است. پرسشنامه‌ی کوتاه‌تر همیشه با نرخ پاسخ‌دهی بالاتری همراه است. برخلاف برخی از نظرسنجی‌های مشتریان که با فهرست طویلی از پرسش‌ها همراهند، این پرسشنامه با طرح یک یا دو سوال، به شما کمک می‌کند وفاداری مشتری را به سادگی ارزیابی کنید.

برای سنجش شاخص مروجان کسب‌وکار خود کافیست از پرسشنامه آنلاین آن استفاده کنید و از طریق پیامک یا ایمیل پرسشنامه را به دست مشتریان خود برسانید و بلافاصله نتایج آن را رصد کنید.

استفاده از ابزار ارزیابی nps پرس ‌لاین به شما کمک می‌کند در کمتر از چند دقیقه یک پرسشنامه آنلاین رایگان بسازید و آن را برای مشتریان خود ارسال کنید. به این ترتیب در چشم به هم زدنی می‌توانید تصمیم‌های اثربخش برای سازمانتان بگیرید.

خلاصه

در این مقاله سعی شد بهترین روش برای ارزیابی ارکان اساسی یک کسب‌وکار به همراه بهترین ابزار سنجش آن‌ها به شما معرفی شود تا به کمک آن بتوانید به رشد و توسعه کسب‌وکار خود کمک کنید.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

2017096

آزمون ناتی تضمینی ، راهنمای اخذ مدرک NAATI صفر تا صد

در این پست آزمون ناتی تضمینی ، راهنمای اخذ مدرک NAATI صفر تا صد را در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *