حذف آپشن های دنا پلاس توسط ایران خودرو

در سال‌های اخیر خودروهای جدیدی که عموماً فیس‌لیفت خودروهای شناخته شده بودند، راهی بازار خرید و فروش ماشین شدند. اما تحولاتی که به طور دائم…

در سال‌های اخیر خودروهای جدیدی که عموماً فیس‌لیفت خودروهای شناخته شده بودند، راهی بازار خرید و فروش ماشین شدند. اما تحولاتی که به طور دائم رخ می‌دهند، از جمله تحریم‌های جدید آمریکا، باعث اعمال تغییر در آپشن‌‌های موجود در خودروهای جدید گشته‌اند.

در این مطلب نیز به حذف آپشن‌های یک گروه از زیرمجموعه‌های دنا می‌پردازیم که تا حدی باعث تعجب فعالان عرصه خودروسازی شد.

عرضه دنا پلاس، با تغییرات جدید

عرضه دنا پلاس، با تغییرات جدید

ماشین دنا پلاس به خاطر ظاهری متفاوت در چراغ‌ها، جلوپنجره و آپشن‌های دیگر به آسانی از ماشین دنا قابل تمایز است. از طرفی با افزایش توان پیشرانه دنا پلاس و تغییرات مرتبط با آن به ماشین دنا پلاس توربو تغییر پیدا کرد و نوع اتوماتیک آن که در بازار خودرو طرفداران بسیاری دارد، دنا پلاس توربو اتوماتیک است.

هر کدام از این ماشین‌ها با هویتی متمایز در بازار خرید و فروش ماشین مورد استقبال خریداران قرار دارند. اما با وجود مشکلاتی که ایران خودرو با آن مواجه است، تغییراتی خواهند داشت. در واقع ایران خودرو سعی کرد مدل‌های جدید محصولات خود را با قیمت بیشتری به بازار عرضه کند.

اما درخواستش مورد موافقت وزارت صمت قرار نگرفت. در عوض این شرکت خودروسازی مصمم شد تا دستورالعملی را اجرایی کند که چند سال قبل نیز در برنامه کار خود قرار داده بود. پیرو این تصمیم شاهد کاهش آپشن‌های دنا پلاس خواهیم بود.

کاهش آپشن‌های دنا پلاس، روندی تکرار

کاهش آپشن‌های دنا پلاس، روندی تکراری

افرادی که کارشناس حوزه خودروسازی یا پیگیر اخبار مربوط به این صنعت هستند، به یاد دارند که در زمستان ۹۷، دنا پلاس در شرایطی تولید شد که دو ایربگ کمتر از تولیدات قبلی داشت. پس از آن نیز در سال ۹۸ رینگ آلومینیومی و سانروف به عنوان آپشن‌های حذف شده ماشین دنا پلاس معرفی شدند.

به این ترتیب شاهد آن بوده‌ایم که ایران خودرو همچون سایپا و سایر خودروسازان ایرانی، محصولات خود را با امکانات کمتر و بسیار ساده‌تر تولید می‌کند.

حذف آپشن‌های دنا پلاس در سال ۱۴۰۱

بعد از گذشت سه سال از زمانی که ایران خودرو آپشن‌های دنا پلاس را حذف کرد، اکنون خبر حذف دو آپشن دیگر در دنا پلاس توربو، دنا پلاس توربو اتوماتیک و به طور کل ماشین دنا پلاس از سوی ایران خودرو اعلام شده است.

حذف آپشن‌های دنا پلاس باعث نگرانی بسیاری از فعالان عرصه خودروسازی و متقاضیان خودروی دنا پلاس شده است، اما ایران خودرو دلیل اصلی خود را برای اعمال این تغییرات کاهش قیمت ماشین معرفی کرده که به نوعی نادیده گرفتن تعهدات این شرکت خودروسازی به حساب می‌آید.

رینگ فولادی جایگزین رینگ آلومینیومی

رینگ فولادی جایگزین رینگ آلومینیومی

بر خلاف دنا پلاسی که پیش از این تولید شده، دنا پلاس در بورس کالا با تفاوتی غیرقابل چشم‌پوشی عرضه می‌شود. در حقیقت رینگ فولادی ۱۵ اینچی به جای رینگ آلومینیومی در دنا پلاس جدید به کار رفته است.

در حالی که کارشناسان صنعت خودرو معتقدند رینگ آلومینیومی عملکرد بهتری نسبت به نوع فولادی دارد. به این معنا که استفاده از رینگ آلومینیومی باعث افزایش شتاب، کاهش سوخت مصرفی، افزایش عمر لاستیک، کارایی بهتر سیستم ترمز و همچنین افزایش ایمنی خودرو می‌شود.

ترمز عقب کاسه‌ای جایگزین نوع دیسکی

تحول دیگری که در انواع دنا پلاس مانند دنا پلاس توربو و دنا پلاس توربو اتوماتیک مشاهده می‌شود، تغییر در ترمز عقب است. در واقع، ترمزها با پیشرفت فناوری دچار تغییراتی شدند که با بهبود عملکرد آنها همراه بود. ترمز کاسه‌ای مدلی قدیمی به شمار می‌آید که در خودروهای مدرن جای خود را به ترمزهای دیسکی داده است.

ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای کاسه‌ای دیرتر داغ می‌شوند و به همین دلیل در مسافت‌های طولانی و سرعت‌های بالا عملکرد بهتری نسبت به ترمزهای کاسه‌ای دارند. اما نباید نقاط قوت ترمزهای کاسه‌ای را نادیده گرفت. مواردی که باعث شده‌ تا ایران خودرو ترمز عقب دنا پلاس را از دیسکی به کاسه‌ای تغییر دهد. ارزان بودن ساخت ترمز کاسه‌ای و سبک بودن آن، نقاط قوتی هستند که باعث حذف آپشنی دیگر در ماشین دنا پلاس شده‌اند.

حذف این دو آپشن دنا پلاس بحث‌برانگیز بوده، زیرا متخصصان و متقاضیان آن درباره عملکرد و امنیت این خودرو اطمینان کافی ندارند.

جمع‌بندی

ایران خودرو به منظور کاهش قیمت خودروهای زیرمجموعه دنا، دو آپشن مهم را حذف کرده است. تغییر ترمز عقب دیسکی به ترمز عقب کاسه‌ای و استفاده از رینگ فولادی به جای رینگ آلومینیومی تحولات اخیر بوده‌اند که به نوبه خود باعث ایجاد نگرانی و بحث در میان مردم شده‌اند.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

1714652736 2019048

کاشت مو بدون جراحی با خواب طبیعی

در این پست کاشت مو بدون جراحی با خواب طبیعی را در اختیارتان قرار داده …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *