رکوردداران اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار

پژو پارس با موتور TU۵ فعلا بیشترین اختلاف قیمت را بین محصولات داخلی در کارخانه و بازار تجربه می‌کند.

افزایش قیمت محصولات داخلی بعد چند روز پاسکاری بین شورای رقابت و وزارت صمت بالاخره اوایل هفته جاری رسمی شد. در فهرست اولیه، قیمت‌ها را بدون احتساب مالیات و عوارض منتشر کردند و با در نظر گرفتن سهم تقریبا ۱۰ درصدی این هزینه‌ها به جزییات جدید قیمت محصولات داخلی دسترسی داریم.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فرارو، حالا باید با واقعیت کنار آمد و بپذیریم که ارزان‌ترین خودرو داخلی را در کارخانه حدود ۱۹۳ میلیون می‌فروشند و ایران خودرو بابت دنا اتوماتیک که گران قیمت‌ترین خودرو داخلی در کارخانه است، بیش از نیم‌میلیارد دریافت می‌کند. از طرفی طبق بررسی‌ الان پژو پارس TU۵ بیشترین تفاوت قیمت را بین کارخانه و بازار تجربه می‌کند و فروشنده‌های آن رقمی نزدیک به سه برابر نرخ کارخانه را به خریداران پیشنهاد می‌دهند.

داستان ارزان‌ترین خودرو داخلی

کوییک دنده‌ای حالا صاحب عنوان ارزان‌ترین خودرو داخلی است. طبق فهرست جدیدی که روز دوشنبه ۲۱ فروردین در رسانه‌ها به‌ اسم قیمت نهایی یا همان قیمت تمام‌ شده محصولات سایپا منتشر شد، روبروی کوییک دنده‌ای با احتساب رشد قیمت ۱۵ درصدی، رقم ۱۹۳ میلیون و ۳۱۲ هزار تومان دیده می‌شد. همین مدل الان در بازار آزاد حدود ۴۳۰ میلیون تومان یعنی چیزی نزدیک ۱۲۰ درصد بیشتر از نرخ کارخانه معامله می‌شود. اگر بخواهیم به‌ جای اقدام برای خرید کوییک دنده‌ای از کارخانه یکراست سراغ بازار آزاد برویم، با پولی که سایپا بابت کوییک دنده‌ای دریافت می‌کند، گزینه‌های تروتمیز زیادی در دسترس نیست. طوری‌که ارزان‌ترین مدل‌های دست‌دوم کوییک دنده‌ای را که به‌ اسم مدل تصادفی در پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو آگهی کرده‌اند، حداقل ۲۷۰ میلیون می‌فروشند.

Untitled-3

اما بین همین مدل‌هایی که ارزان‌تر از قیمت کوییک در کارخانه فروخته می‌شوند، می‌توانیم به پراید و ام‌وی‌ام ۱۱۰ اشاره کنیم که همین مدل‌ها را با کارکرد بالا و ویژگی‌هایی مثل بدنه تمام‌رنگ به خریداران پیشنهاد می‌دهند. حالا که به کوییک دنده‌ای به‌ عنوان ارزان‌ترین خودرو داخلی اشاره کردیم بد نیست سراغ دنا پلاس اتوماتیک برویم که گران‌ترین خودرو در کارخانه محسوب می‌شود و قیمتش در نمایندگی ایران خودرو از نیم‌میلیارد عبور کرده است.

داستان گران‌ترین خودرو داخلی

قیمت دنا پلاس اتوماتیک در کارخانه به ۵۲۷ میلیون و ۶۴۶ هزار تومان رسیده است. اما در بازار آزاد الان بابت خرید و فروش دنا پلاس اتوماتیک حدود یک میلیارد تومان ردوبدل می‌شود. روز سه‌شنبه ۲۲ فروردین دنا پلاس اتوماتیک در بازار ۹۹۰ میلیون تومان قیمت داشت و در کارخانه و بازار اختلاف تقریبا ۹۰ درصدی بین قیمت این محصول مشاهده می‌شد. کسی که با بودجه ۵۲۳ میلیونی متقاضی خرید دنا پلاس اتوماتیک از نمایندگی ایرانخودرو است، با همین پول در بازار آزاد گزینه‌های صفرکیلومتری مثل پژو ۴۰۵ یا کوییک پلاس اتوماتیک را دارد و بین مدل‌های دست‌دوم می‌تواند نیم‌نگاهی به پژو ۲۰۶ تیپ ۵، رانا، سمند سورن یا مدل‌های مونتاژی مثل ام‌وی‌ام ۳۱۵ داشته باشد.

رکوردداران اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار

پژو پارس با موتور TU۵ فعلا بیشترین اختلاف قیمت را بین محصولات داخلی در کارخانه و بازار تجربه می‌کند. مدلی که سال ۱۴۰۱ در اغلب پیش‌فروش‌های ایران خودرو بیشترین متقاضی را داشت و حالا تفاوت ۲۱۵ درصدی را بین نرخ کارخانه و بازار دارد. قیمت پژو پارس با موتور TU۵ از این به بعد در کارخانه حدود ۲۴۶ میلیون تومان خواهد بود و در بازار آزاد خرید پژو پارس TU۵ نزدیک ۷۷۳ میلیون تومان یعنی ۳.۱ برابر بیشتر از نرخ کارخانه تمام می‌شود. از این حیث دوتا دیگر از اعضای خانواده پژو پارس، یعنی پارس LX سفارشی و پارس سفارشی ELX به‌ ترتیب با اختلاف قیمت ۲۰۳ درصدی و ۱۸۸ درصدی در رتبه‌های بعدی فهرست رکوردداران اختلاف قیمت کارخانه و بازار قرار می‌گیرند.

خطتولیدایرانخودروپژوپارس

آن طرف ماجرا کوییک پلاس اتوماتیک است که حالا کمترین اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار را دارد. در حالی که سایپا قرار است از این به بعد بابت کوییک پلاس اتوماتیک ۳۱۸ میلیون تومان دریافت کند، در بازار آزاد قیمت کوییک پلاس اتوماتیک به ۵۱۰ میلیون تومان رسیده و شاهد تفاوت ۶۰ درصدی بین این دو عدد هستیم.

مقایسه قیمت محصولات داخلی در کارخانه و بازار

محصول

قیمت نهایی کارخانه

قیمت بازار

۲۰۷ دستی فرمان‌برقی

۳۰۶ میلیون تومان

۸۲۵ میلیون تومان

۲۰۷ دستی پانوراما

۳۳۲ میلیون تومان

۸۸۲ میلیون تومان

۲۰۷ دستی

۲۹۷ میلیون تومان

۷۷۰ میلیون تومان

۲۰۷ اتوماتیک

۴۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد تومان

پارس TU5

۲۴۶ میلیون تومان

۷۷۳ میلیون تومان

پارس سفارشی ELX

۲۹۵ میلیون تومان

۸۵۰ میلیون تومان

پارس LX سفارشی

۲۶۴ میلیون تومان

۸۰۰ میلیون تومان

پارس سال

۲۳۷ میلیون تومان

۶۰۰ میلیون تومان

پارس سال ELX با موتور XU7P

۲۹۹ میلیون تومان

۷۰۰ میلیون تومان

GLX دوگانه‌سوز

۲۰۹ میلیون تومان

۵۲۰ میلیون تومان

دنا پلاس

۳۲۴ میلیون تومان

۸۳۵ میلیون تومان

دنا پلاس توربوشارژ

۴۴۸ میلیون تومان

۹۵۰ میلیون تومان

دنا پلاس اتوماتیک

۵۲۳ میلیون تومان

۹۹۰ میلیون تومان

رانا پلاس

۳۰۵ میلیون تومان

۶۱۵ میلیون تومان

رانا پلاس پانورما

۳۲۷ میلیون تومان

۶۸۰ میلیون تومان

تارا دنده‌ای

۳۷۴ میلیون تومان

۸۳۰ میلیون تومان

تار اتوماتیک

۴۷۷ میلیون تومان

یک میلیارد تومان

۲۰۶ تیپ ۲

۲۱۴ میلیون تومان

۶۰۰ میلیون تومان

ساینا S

۲۴۱ میلیون تومان

۴۴۰ میلیون تومان

کوییک دنده‌ای

۱۹۳ میلیون تومان

۴۳۰ میلیون تومان

کوییک S

۲۶۰ میلیون تومان

۴۵۰ میلیون تومان

کوییک اتوماتیک

۳۱۸ میلیون تومان

۵۱۰ میلیون تومان

شاهین

۴۱۳ میلیون تومان

۷۱۵ میلیون تومان

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

2015885

روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه

در این پست روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *