سخنگوی دولت: فضا در تسخیر دانش ایرانی است

1660069976 940 بهادری جهرمی

فضا در تسخیر دانش ایرانی است، از داده های این ماهواره در موارد متعدد از جمله حراست از مرزهای کشور استفاده خواهد شد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام، نوشت: فضا در تسخیر دانش ایرانی.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از مهر، وی تاکید کرد: ماهواره خیام با دقت تصویربرداری یک متر با همکاری روسیه به فضا پرتاب شد.

سخنگوی دولت در پایان مطلب خود آورده است: از داده‌های خیام در ارتقای بهره‌وری کشاورزی، رصد منابع آبی، مدیریت مخاطرات طبیعی، مقابله با جنگل‌خواری، پایش معادن و اکتشافات معدنی و حراست از مرزهای کشور استفاده خواهد شد.

ماهواره ایرانی خیام صبح امروز و در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه از مقر فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد. این ماهواره با وزن ۶۰۰ کیلوگرم ماهواره‌بر سایوز به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است.

ماهواره خیام یک ماهواره سنجش از دور است که تمامی فرامین مربوط به کنترل و بهره برداری از این ماهواره از روز اول و بلافاصله پس از پرتاب توسط کارشناسان ایرانی مستقر در پایگاه‌های فضایی متعلق به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در خاک جمهوری اسلامی ایران انجام و صادر خواهد شد.

مرکز کنترل عملیات ماهواره، ارسال فرامین و ایستگاه‌های اخذ داده‌های ماهواره‌ای ماهواره خیام تنها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تحت مدیریت سازمان فضایی ایران است و مهندسین و محققین ایرانی در آن مستقر هستند.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

2015885

روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه

در این پست روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *