فیلترینگ و قطعی اینترنت چه بلایی سر کسب و کارهای آنلاین آورد؟

کاهش ۲۵۰ میلیاردی بازار تبلیغات اینستاگرام/ درآمد وب‌سایت‌ها نصف شد!

اینستاگرام تا پیش از فیلتر شدن به یکی از قطب‌های تبلیغات در فضای مجازی تبدیل شده‌ بود، اما فیلترینگ اینستاگرام به این بخش نیز خسارت وارد کرده است. چراکه طبق گزارش‌ها در این مدت گردش مالی تبلیغات اینستاگرام به صفر رسیده‌ است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ کسب‌وکارهای فراوانی در پلتفرم اینستاگرام در دو سال اخیر شکل گرفته‌اند و با استفاده بیشتر افراد از اینستاگرام، کسب‌وکارها در همین پلتفرم اقدام به تبلیغات برای جذب مخاطب بیشتر کردند.

حالا به نظر می‌رسد که آسیب‌های فیلترینگ اینستاگرام، این حوزه را نیز در برگرفته‌ است. «تریبون»، پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی، در این خصوص گزارشی را ارائه داده است.

در این گزارش آمده است که با توجه به شرایط فعلی کشور، انتشار رپورتاژ آگهی در برخی از وبسایت‌ها با کاهش ۴۹ درصدی مواجه شده است. کاهش تمایل کسب‌وکارها به انتشار رپورتاژ آگهی درآمد وبسایت‌ها از این کانال را بیش از ۵۵ درصد کاهش داده است.

کاهش ۲۵۰ میلیاردی اندازه بازار تبلیغات اینستاگرام

همچنین طبق آمارهای «جریان»، پلتفرم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، اندازه بازار تبلیغات اینستاگرام در سال ۱۴۰۱ بیش از چهار هزار میلیارد تومان برآورد شده است که به دلیل فیلتر شدن اینستاگرام، اندازه این بازار تا این لحظه بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.

همچنین بر اساس گزارشی که تریبون منتشر کرده در اینستاگرام بیش از ۱۰ هزار صفحه فارسی‌ زبان وجود دارد که اقدام به نمایش تبلیغات می‌کنند و گردش مالی حوزه تبلیغات در اینستاگرام روزانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده است. با شروع اختلالات اینترنت و فیلتر شدن اینستاگرام گردش مالی این حوزه تقریباً به صفر رسیده است. همچنین بیش از ۳۰ هزار کسب‌وکار ایرانی برای تبلیغات خود از پلتفرم اینستاگرام استفاده می‌کنند و فیلتر شدن اینستاگرام باعث از بین رفتن یکی از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی کسب‌وکارهای ایرانی خواهد شد.

طبق آمارهایی که زمان قطعی اینترنت تاکنون منتشر شده‌ است، عدد و رقم، گردش مالی و تعداد مشتری که در شبکه اجتماعی اینستاگرام وجود دارد، بسیار زیاد است. حالا فیلترینگ این پلتفرم درآمد میلیون‌ها تفر را به خطر انداخته است.

کاهش ۴۰ درصدی بازدید تبلیغات آنلاین در وب‌سایت‌ها

پیش از این نیز، تپسل پلتفرم تبلیغات آنلاین، در گزارشی به تاثیر قطعی اینترنت بر بازار تبلیغات آنلاین پرداخته بود. براساس این گزارش، ۵۳ درصد از کمپین‌های تبلیغاتی و ۴۰ درصد از کل بازدیدهای تبلیغات در وبسایت‌های بزرگ و کوچک در زمان اختلال اینترنت کاهش یافته‌ است.

تپسل از سوی دیگر در ادامه تحلیل خود درباره اختلال پیش آمد به تبلیغات محیطی و رادیو تلویزیون اشاره کرده است: «اگر هر روز، از ساعت ۱۶ تا ۲۴ تمام فضای تبلیغاتی صدا و سیما بسته شود و به صورت همزمان در همین ساعت‌ها بیلبوردهای سطح شهر نیز نابود شود. در این شرایط چه کسب‌وکاری می‌تواند به این سبک از تبلیغ اعتماد کند؟!»

بر اساس توضیحات تپسل در گزارش «برای یک اینترنت معمولی» آنچه شاهدش هستیم همین بی اعتمادی برند‌ها به بستر دیجیتال است. این گزارش تاکید کرده که اقتصاد دیجیتال ۶ درصد GDP کشور بود اما حالا همین شش درصد هم نیاز به بازآفرینی جدی دارد تا دوباره به حالت قبلی بازگردد.

این خسارت‌های کلان در حالی است که بسیاری کارشناسان، پیش از این درباره آسیب‌های فیلترینگ هشدار داده بودند. مشاغلی که در پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و بدون هیچ هزینه‌ای تبلیغات و درآمد خوب و قابل توجیه دارند، این روزها دچار اضطراب خطر فیلترینگ دائمی و نابودی کسب‌وکار خود مواجه‌اند.

آنطور که بسیاری از کارشناسان این حوزه عقیده دارند از بین بردن راه‌های ارتباطی کسب‌وکارها و مشتری، یعنی خاموش کردن ناگهانی کسب‌و‌کارهای فراوانی از این دست که از این طریق برای خود منبع درآمدی در این شرایط نابسامان اقتصادی کشور دست و پا کرده‌اند.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

2015885

روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه

در این پست روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *