معرفی انواع بیمه که باید بدانید!

امروزه افراد می توانند برای خرید انواع بیمه نامه ها، به صورت آنلاین و از طریق سایت های فروش بیمه اقدام کنند

افراد در زندگی خود از انواع مختلفی از بیمه ها استفاده می کنند و این کلمه، نام آشنایی در ذهن همه اشخاص می باشد. اگر بخواهیم تعریفی از بیمه ارائه دهیم باید بگوییم، بیمه قراردادی است بین فرد بیمه گذار و شرکت های بیمه گر که در آن بیمه شدگان با پرداخت مبلغی مشخص به عنوان حق بیمه، از خدمات این شرکت ها استفاده می کنند. از آن جایی که نمی توان از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کرده و آن ها را پیش بینی کرد، لازم است برای جبران خسارات ناشی از این حوادث و کاهش ریسک ها از بیمه ها استفاده کرد. امروزه افراد می توانند برای خرید انواع بیمه نامه ها، به صورت آنلاین و از طریق سایت های فروش بیمه اقدام کنند، بدون این که زحمت خرید حضوری را به خود بدهند.

images_1665312037.jpg

انواع بیمه

در سال های اخیر استفاده از بیمه های مختلف، رشد قابل توجهی داشته است و خدمات متعددی از طرف بیمه گذار ها برای افراد ارائه می شود. بیمه ها انواع مختلفی دارند و افراد می توانند بسته به شرایط و نیازی که دارند، بیمه نامه های مختلف را با یکدیگر مقایسه کرده و بیمه نامه مورد نظر خود را خریداری نمایند. یکی از شرکت های بیمه گذار قوی، بیمه ایران می باشد که افراد با مراجعه به آن می توانند از خدمات بیمه ای برخوردار شوند. به طور کلی بیمه ها به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از: بیمه اموال، اشخاص و مسئولیت که البته نوع دیگری از بیمه ها نیز وجود دارد که تحت عنوان بیمه های خاص نام گذاری شده است.

بیمه اموال

افراد می توانند اموال و دارایی های خود را بیمه کنند، تا در صورت از دست دادن آن و یا آسیب به اموال خود بتوانند جبران خسارت نمایند. این اموال می تواند شامل پول، خودرو، منزل و یا سایر دارایی های شخصی باشد. بیمه اموال به زیر مجموعه های مختلفی تقسیم می شود که از این میان می توان به بیمه وسیله نقلیه، بیمه حمل و نقل، بیمه آتش سوزی و بیمه های مهندسی اشاره کرد.

بیمه وسیله نقلیه ( بدنه و شخص ثالث)

افراد می توانند با پرداخت بیمه شخصی، در صورتی که به اتومبیل و یا موتور سیکلت آن ها خسارتی وارد شود و یا دچار سانحه ای شوند، هزینه مربوطه را از بیمه دریافت کنند. خسارت وارد شده به بدنه خودرو و سرنشینان آن که اشخاص ثالث نام دارند، از طریق این نوع بیمه قابل جبران است. قیمت بیمه شخص ثالث توسط بیمه مرکزی به شرکت های بیمه گذار اعلام می گردد. همچنین حوادثی از قبیل آتش سوزی، تصادف و یا سرقت اتوموبیل نیز جزو این حوادث به شمار می روند.

عکس ۱ انواع بیمه به دسته بیمه اشخاص، اموال و مسئولیت تقسیم می شود

بیمه حمل و نقل

افرادی که امور صادرات و واردات و در کل حمل بار انجام می دهند، می توانند کالای خود را بیمه کنند. بیمه باربری و یا حمل و نقل در صورت وارد شدن خسارت به کالای بیمه شده و بروز حادثه برای اشخاص ثالث، مبلغ خسارت را جبران می کند. بیمه باربری و حمل و نقل، تمام حمل و نقل های داخل کشور و صادرات به خارج از کشور از طربق راه های آبی، هوایی و زمینی را پوشش می دهد. حق بیمه بر اساس منطقه جغرافیایی و ارزش کالا محاسبه خواهد شد.

بیمه آتش سوزی

نوع دیگری از بیمه اموال، بیمه آتش سوزی می باشد که افراد می توانند با پرداخت مبلغ مشخصی، از این نوع بیمه بهره مند شوند.  بیمه آتش سوزی در صورت وقوع حوادثی همچون آتش سوزی، انفجار، صاعقه، سیل، زلزله، ترکیدگی لوله آب و خطراتی از این دست که ساختمان را تهدید می کنند، جبران خسارت می نماید.

بیمه های مهندسی

این نوع بیمه دسته بندی های مشخصی دارد که پروژه های ساخت و سازی که در حال احداث هستند و یا ساخت آن ها کامل شده را پوشش می دهد. پروژه های مختلفی از جمله پل سازی، سد سازی، راه سازی و یا دیگر پروژه های عمرانی شامل این بیمه خواهند شد. علاوه بر این موارد می توان به خطوط تولید، تجیهزات و ماشین آلات و سازه های صنعتی نیز اشاره کرد.

بیمه اشخاص

یکی از مهم ترین انواع بیمه هایی که افراد می توانند از آن بهره مند شوند بیمه اشخاص می باشد. در بیمه اشخاص افراد با پرداخت مبلغی، در صورت بروز هر گونه حادثه برای خود و یا افراد تحت تکفلشان می توانند از بیمه بهره مند شوند. در واقع در صورتی که فرد دچار حادثه و یا حتی نقص عضو شود، شرکت بیمه گذار موظف است خسارت وارده به اشخاص را پرداخت نماید. در صورتی که شخص بیمه گذار فوت کند، وارثان قانونی وی واجد شرایط دریافت بیمه شخص متوفی خواهند بود. بیمه اشخاص، خود به چند دسته تقسیم می شود که عبارتند از: بیمه عمر، بیمه حادثه و بیمه درمان (تکمیلی).

بیمه عمر

در این نوع بیمه افراد در قبال پرداخت مبلغ مشخصی به شرکت بیمه گذار، می توانند پس از مدتی به صورت ماهانه مبلغی را دریافت نمایند. در صورتی که افراد در قید حیات نباشند نیز وارثان وی امکان دریافت این بیمه را خواهند داشت.

بیمه حادثه

افراد با پرداخت حق بیمه از نوع حادثه می توانند در صورتی که سوانح و یا حوادثی برای آن ها رخ داد، هزینه های درمانی خود را از این بیمه جبران نمایند. این بیمه در موارد متعددی خسارت پرداخت می کند که از این میان می توان به نقص عضو، صدمات و جراحات و یا از کار افتادگی دائم و موقت اشاره کرد.

عکس ۲ بیمه اشخاص شامل بیمه عمر، بیمه حادثه و بیمه درمان تکمیلی می شود

بیمه درمان (تکمیلی)

در بیمه درمانی و یا تکمیلی افراد می توانند با پرداخت مشخصی به صورت ماهانه، انواع هزینه های درمانی خود را از بیمه دریافت کنند. در واقع شرکت های بیمه گذار در بیمه تکمیلی، هزینه های مختلفی از جمله ویزیت، آزمایش های پزشکی، دارو، جراحی، هزینه های اتاق عمل ، زایمان و … را پرداخت می کنند.

بیمه مسئولیت

همه افراد در شغل خود با اشخاص دیگر برخورد و تعامل دارند و ممکن است حین انجام کار، برای دیگران خسارت های مالی و یا جانی ایجاد کنند. بیمه مسئولیت، خسارات و زیان های ایجاد شده برای سایرین را جبران کرده و هزینه های مربوطه را پرداخت می نماید. افرادی از قبیل پزشکان، کارفرمایان و … در صورتی که در حرفه خود دچار قصور و اشتباه شوند، با داشتن این بیمه می توانند هزینه های جبران خسارت های این چنینی را از بیمه بخواهند. این بیمه شامل دارندگان ماشین آلات ساختمانی، مالکان آسانسور، صاحبان مجموعه های ورزشی و اشخاص ثالث ناشی از عملیات ساختمانی نیز خواهد شد.

بیمه مسئولیت به دسته های مشخصی تقسیم می شود که از جمله آن ها می توان به بیمه مسئولیت عمومی، بیمه مسئولیت حرفه ای و بیمه مسئولیت تولید کنندگان کالا اشاره کرد. از انواع بیمه مسئولیت عمومی می توان به بیمه ورزشی، بیمه عملیات ساختمانی و مسئولیت مستاجر در مقابل موجر اشاره کرد. بیمه پزشکان، مهندسان، دندانپزشکان و شاغلان در مراکز پزشکی از نوع بیمه مسئولیت حرفه ای خواهد بود.

بیمه خاص

موارد دیگری نیز برای بیمه وجود دارند که نسبت به سایر بیمه ها، کاربرد کم تری دارند که از این میان می توان به بیمه هواپیما، بیمه کشتی، بیمه اسب های مسابقاتی، بیمه وام بانکی و … اشاره نمود.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

1999787

دانلود سریال جنگل آسفالت قسمت ۷ هفتم ( قسمت ۷ جنگل آسفالت ) با حجم نیمه رایگان

در این پست دانلود سریال جنگل آسفالت قسمت ۷ هفتم ( قسمت ۷ جنگل آسفالت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *