معرفی بهترین جاذبه‌های تاریخی شهر استانبول

در این پست معرفی بهترین جاذبه‌های تاریخی شهر استانبول را در اختیارتان قرار داده ایم. با ما در مجله هارپی همراه باشید.

2029853

شهر استانبول یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه است و به‌عنوان مرکز فرهنگی و اقتصادی این کشور شناخته می‌شود. قرارگرفتن این شهر در مرز دو قاره اروپا و آسیا، اهمیت آن را دوچندان کرده است؛ همچنین، سابقه تاریخی استانبول که در گذشته با نام قسطنطنیه شناخته می‌شد، به دوران امپراتوری بیزانس برمی‌گردد.

پس از آن دوران و فتح شهر توسط امپراتوری عثمانی، تاریخچه استانبول به‌تدریج شکل گرفت. به‌دلیل این قدمت و حضور فرمانروایان بزرگی که بر این ناحیه از جهان حکومت کرده‌اند، اماکن تاریخی بسیاری در آن وجود دارند که مقصد گردشگران از تمام نقاط جهان به‌شمار می‌روند. گردشگرانی که استانبول را به‌عنوان محلی برای بازدید از آثار تاریخی انتخاب می‌کنند نیز معمولا به‌دنبال دیدن جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند. با اقامت در هتل هیلتون بسفروس استانبول که در مرکز شهر واقع شده است، امکان دسترسی به تمام این اماکن جذاب و تاریخی را خواهید داشت.

قدمت تاریخی شهر استانبول

هرچند سابقه سکونت در محل فعلی شهر استانبول، به عصر برنز و چند هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد؛ اما شکل‌گیری شهر در این منطقه، مربوط به سال ۶۶۷ قبل از میلاد و تأسیس شهر بیزانتیوم (بیزانس) است که توسط مستعمره‌نشینان یونانی ایجاد شد. در ادامه، این منطقه تا چندین قرن تحت نفوذ امپراتوری‌های بزرگی همچون هخامنشیان بود تا در سال ۱۶۷ میلادی توسط امپراتوری روم تصرف شد.

در سال ۳۳۰ پس از میلاد، بیزانس به قسطنطنیه تغییر نام داد و به‌عنوان پایتخت روم جدید، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد. پس از آن، حکومت مسیحیان بر این شهر با حمله عثمانی‌ها خاتمه یافت تا نام شهر به استانبول تغییر پیدا کند. هر یک از پادشاهان بزرگی که بر این شهر حکومت کرده‌اند، از خود آثاری در سبک‌های معماری مسیحی و اسلامی بر جای گذاشته‌اند تا استانبول را به یکی از جذاب‌ترین شهرهای گردشگری جهان تبدیل کنند.

فهرست بهترین جاذبه‌های تاریخی استانبول

باتوجه‌به قدمت زیاد شهر استانبول و وجود آثار تاریخی برجسته در این شهر، شناخت جاذبه‌های توریستی دارای قدمت و ارزش فرهنگی و تاریخی می‌تواند به گردشگران کمک زیادی کند. در ادامه، به معرفی مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی استانبول خواهیم پرداخت.

مسجد ایاصوفیه

این مسجد که از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی شهر استانبول است، بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد. بخش‌هایی از ساختمان فعلی در سال ۵۳۲ بعد از میلاد به‌عنوان کلیسا احداث شده و در سال ۱۴۵۳ و پس از فتح شهر توسط سلطان محمد فاتح، این بنا به مسجد تبدیل شد. ویژگی‌های معماری ایاصوفیه و هنر به‌کاررفته در طراحی بخش‌های مختلف ازجمله موزاییک‌کاری‌ها و دیوارنوشته‌های بنا که مربوط به دوران مسیحیت و اسلام هستند، توجه هر بازدیدکننده‌ای را جلب می‌کنند.

کاخ توپکاپی

این کاخ که با نام‌های طوپقاپو و طوپقاپی نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۴۵۹ به دستور سلطان محمد دوم احداث شد. قرارگرفتن بنا در نزدیکی تنگه بسفر و منظره‌ای از دریای مرمره، بر جذابیت این بنای تاریخی دوران عثمانی افزوده است. این اثر تاریخی در فاصله ۷کیلومتری جنوب هتل هیلتون بسفروس استانبول قرار دارد.

2029853

مسجد سلطان احمد

مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد از شاهکارهای معماری اسلامی و یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر استانبول شناخته می‌شود. بنای مسجد طی سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹ به دستور سلطان احمد اول احداث شد. ویژگی‌های خاص معماری و استفاده از هنرمندان برجسته در کاشی‌کاری مسجد، از دلایل مهم توجه گردشگران به این اثر تاریخی است.

آب‌انبار باسیلیکا

این بنای تاریخی متعلق به دوران روم بوده و بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد. از ویژگی‌های مهم آب‌انبار باسیلیکا می‌توان به ۳۳۶ ستون مرمری آن اشاره کرد که هر کدام به ارتفاع ۹ متر ساخته شده‌اند. برای بازدید این اثر تاریخی، باید از محله سلطان احمد استانبول دیدن کنید.

برج خواهر

هرچند سابقه این برج به سال ۴۱۱ میلادی بازمی‌گردد؛ اما ساختمان فعلی آن در سال ۱۸۳۲ و در زمان حکومت سلطان محمود دوم عثمانی طراحی و ساخته شد. قرارگرفتن این بنای تاریخی در جزیره کوچک و در نزدیکی ساحل دریای مرمره، باعث شد تا در گذشته از آن به‌عنوان فانوس دریایی یا ایستگاه گمرکی استفاده کنند. امروزه نیز این بنا به‌عنوان موزه در اختیار بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

برج گالاتا (Galata Kulesi)

ساخت برج گالاتا به سال ۱۳۴۸ میلادی بازمی‌گردد. این برج که در منطقه گالاتای استانبول و نزدیک به شاخ طلایی قرار گرفته، با اهداف نظامی ساخته شده است و در طول تاریخ بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته تا امروز به‌عنوان یک جاذبه توریستی ارزشمند مورد بازدید گردشگران قرار بگیرد. شایان ذکر است که فاصله برج تا هتل هیلتون بسفروس استانبول کمتر از ۴ کیلومتر است.

کاخ بیلربی (Beylerbeyi)

این کاخ که در منطقه اسکودار و بخش آسیایی استانبول قرار دارد، در سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ به دستور سلطان عبدالعزیز و به‌عنوان اقامتگاه پادشاهان عثمانی ساخته شد. برخلاف بسیاری از آثار تاریخی دوران عثمانی، ساختمان بنا با سبک رومی ساخته شده است و ویژگی‌های معماری منحصربه‌فردی دارد.

از دیگر آثار تاریخی مهم شهر استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حمام خرم‌سلطان
  • کاخ دلمه باغچه
  • قلعه روملی
  • کلیسای چورا
  • بازار بزرگ استانبول

معرفی شرکت فلای تودی

شرکت فلای تودی با ارائه خدمات گردشگری در ایران و سایر کشورهای جهان، امکان برنامه‌ریزی سفر، رزرو هتل و خرید بلیت هواپیما از ایرلاین‌های معتبر را برای شما فراهم می‌کند. مجموعه فلای تودی با استفاده از مشاوران باتجربه این امکان را فراهم کرده است تا شما عزیزان بهترین گزینه‌ها را برای سفر انتخاب کنید. رزرو هتل به تمام مقصدهای خارجی در سایت فلای تودی به‌صورت آنلاین و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دسترس است. درحال‌حاضر می‌توانید در این سایت از بین بیش از ۵۰۰ هزار هتل خارجی، انتخاب خود را انجام دهید. درصورتی‌که قصد سفر به شهر استانبول را دارید، می‌توانید ازطریق وب‌سایت یا اپلیکیشن این مجموعه، محل اقامت خود در هتل هیلتون بسفروس استانبول را رزرو کنید.

2029853

نتیجه‌گیری

جاذبه‌ها و آثار تاریخی شهر استانبول بسیار زیبا هستند و توجه گردشگران از تمام کشورهای جهان را به خود جلب می‌کنند. شما هم می‌توانید با شناخت این جاذبه‌های تاریخی در هنگام سفر به استانبول، از این اماکن تاریخی دیدن کنید. بدون‌شک بازدید از مساجد تاریخی و بناهایی از زمان حکومت بیزانس که دارای ارزش تاریخی و فرهنگی هستند، بر کیفیت سفر شما خواهد افزود؛ ازطرفی، سعی کنید با اقامت در هتل‌ های لوکس و باکیفیت در مرکز شهر ازجمله هتل هیلتون بسفروس استانبول، امکان دیدن مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر را برای خود فراهم کنید.

منبع : ایمنا

مطلب پیشنهادی

1718477444 2039698

نمایندگی سیم و کابل مشهد در تهران با تخفیفات ویژه افتتاح شد

در این پست نمایندگی سیم و کابل مشهد در تهران با تخفیفات ویژه افتتاح شد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *