تیتر خبرها

هفته ۷درصدی بازار خودرو

منحنی قیمت در بازار خودرو از هفته گذشته رکورد‌های جدیدی را به ثبت رسانده و همچنان به پیشروی خود ادامه می‌دهد.

منحنی قیمت در بازار خودرو از هفته گذشته رکورد‌های جدیدی را به ثبت رسانده است. بررسی‌هایی که بر پایه مقایسه قیمت هفتگی ۱۰خودروی منتخب داخلی انجام شده است، نشان می‌دهد میانگین قیمت‌ها در بازار طی هفته جاری و در مقایسه با هفته گذشته حدود ۲/ ۷درصد رشد کرده است.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از دنیای‌اقتصاد، رشد قیمت‌ها تحت تاثیر انتظارات تورمی و نرخ ارز روند صعودی به خود گرفته است. با این شرایط سیاستگذار با هدف‌گذاری تولید یک‌میلیون و ۸۰۰هزار دستگاهی برای سال۱۴۰۲ درصدد سامان‌دهی بازار است. این هدف‌گذاری به‌خاطر کارنامه امسال بیشتر به رویاپردازی شباهت دارد.

منحنی قیمت در بازار خودروی ایران که طی چهار سال و نیم گذشته و تحت‌تاثیر مسائل مختلف از جمله انتظارات تورمی و رشد نرخ ارز، مرز‌های قیمتی را پی‌درپی فتح کرده است، این روز‌ها همچنان به پیشروی خود ادامه می‌دهد و تغییرات آن هفتگی و حتی روزانه شده است.

بازار خودرو

نگاهی به منحنی قیمت خودرو در بازار آزاد نشان می‌دهد که طی یک‌هفته گذشته حداقل ۲۰ میلیون تومان به قیمت خودرو‌های داخلی اضافه شده و در برخی محصولات رشد قیمت تا ۱۵۰ میلیون تومان هم دیده می‌شود. طبق رویه چهارسال و نیم گذشته (دوران تحریم) منحنی قیمت خودرو تحت‌تاثیر انتظارات تورمی و نرخ ارز سر به صعود گذاشته است.

این اتفاق در حالی رخ داده که طبق آمار اعلام‌شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو تا این مقطع از سال، از آمار کل سال گذشته نیز فراتر رفته است؛ بنابراین با وجود رشد تولید و اعمال سیاست‌هایی دیگر از جمله فریز قیمت و عرضه خودرو در بورس‌کالا، سیاستگذار نتوانسته است منحنی قیمت خودرو را در بازار کنترل کند.

به اعتقاد کارشناسان، از آنجا که خودرو در ایران از قالب کالای مصرفی خارج و به کالایی در راستای حفظ ارزش پول تبدیل شده، قیمت آن متناسب با رشد انتظارات تورمی و قیمت ارز و حتی گاهی فراتر از دامنه رشد این فاکتورها، صعود می‌کند. طی چند وقت گذشته، به‌خصوص یک‌هفته اخیر نیز «انتظارات» و رشد قیمت ارز سبب شده‌اند تا قیمت خودرو نیز روند صعودی به خود بگیرد.

سرعت تغییرات قیمتی در بازار خودرو به حدی بالا رفته است که افکار عمومی را به یاد اصطلاح معروف «قیمت الان یا الان» می‌اندازد. شرایط به گونه‌ای است که گاهی حتی با وجود توافق بین خریدار و فروشنده بر سر معامله فلان خودرو، فروشنده با در نظر گرفتن سرعت بالای رشد قیمت، از فروش منصرف می‌شود یا قیمتی بالاتر از توافق قبلی را روی میز می‌گذارد.

طبق محاسبات ما که بر پایه مقایسه قیمت هفتگی ۱۰ خودروی منتخب داخلی (شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۶، دناپلاس، تارا اتومات، پراید، کوئیک‌پلاس اتومات، دیگنیتی، لاماری و شاهین) انجام شده، میانگین قیمت خودرو در بازار آزاد طی هفته جاری و در مقایسه با هفته گذشته حدود ۲/ ۷‌درصد رشد کرده است. بیشترین رشد قیمت (به ریال) بین ۱۰ خودروی موردنظر به لاماری مربوط می‌شود که ۱۵۰ میلیون تومان معادل هفت‌درصد رشد هفتگی قیمت آن بوده است. همچنین کمترین رشد قیمت (به ریال) به پراید مربوط می‌شود که ۲۰ میلیون تومان (معادل ۶/ ۶ درصد) در مقایسه با هفته گذشته گران شده است.

رشد قیمت تا ۱۵۰ میلیون تومان

به بازار خودرو برویم و ببینیم منحنی قیمت ۱۰ محصول منتخب طی یک‌هفته گذشته چقدر رشد کرده است. ابتدا از پژو ۲۰۷ شروع کنیم؛ خودرویی که با اعلام خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ توسط ایران‌خودرو، با شوک قیمتی مواجه شد. رشد قیمت پژو ۲۰۷ (پس از اعلام خبر حذف پژو ۲۰۶) به حدی بود که ایران‌خودرویی‌ها تحت فشار بیرونی مجبور شدند خبر مربوط به توقف تولید پژو ۲۰۶ را از روی سایت خود بردارند.

چند روز بعد نیز ایران‌خودرویی‌ها اعلام کردند توقف پژو ۲۰۶ موقتی است و این خودرو پس از کسب استاندارد‌های لازم به خط تولید باز خواهد گشت. با این حال، حذف خبر موردنظر باعث عقب‌نشینی قیمت پژو ۲۰۷ نشد و این محصول اصالتا فرانسوی در حال حاضر بالای یک‌میلیارد تومان قیمت دارد.

قیمت پژو ۲۰۷ اتومات پانوراما پس از اعلام خبر حذف ۲۰۶ به بالای ۹۰۰ میلیون تومان رسید و در حال حاضر نیز یک‌میلیارد و ۵۰ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین پژو ۲۰۷ ظرف یک‌هفته حدود ۱۵۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز که تا یک‌هفته پیش می‌شد آن را ۵۱۵ میلیون تومان خرید، در حال حاضر ۵۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

این موضوع نشان می‌دهد که ظرف یک‌هفته ۳۵ میلیون تومان به قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اضافه شده است. دیگر پژویی بازار خودرو که رشد قیمت قابل‌توجهی ظرف یک‌هفته گذشته داشته، مدل پارس است. قیمت این خودرو در مدل اتومات از ۶۶۵ میلیون تومان در هفته گذشته به حدود ۷۰۰ میلیون تومان در هفته جاری رسیده است.

اما اگر هفته گذشته یک‌دستگاه خودروی چینی لاماری را می‌خریدید، حالا حدود ۱۵۰ میلیون تومان سود کرده بودید. لاماری هفته گذشته ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشت و حالا برای خرید این خودروی متعلق به بخش خصوصی باید ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان دست به جیب شوید. مشابه این اتفاق برای دیگر خودروی مشهور بخش خصوصی یعنی دیگنیتی‌پرایم نیز رخ داده است. هفته گذشته می‌توانستیم دیگنیتی‌پرایم را به قیمت یک‌میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان بخریم، اما در حال حاضر قیمت آن به ۲ میلیارد تومان رسیده است.

در بین دیگر خودرو‌های تولید داخل، تارا اتومات در حال حاضر ۸۸۰ میلیون تومان قیمت دارد و این در حالی است که این محصول را می‌شد هفته گذشته تا ۸۳۰ میلیون تومان نیز خرید. شاهین سایپا هم که به نظر می‌رسد نسبت به دیگر خودرو‌های داخلی سرعتی کندتر در افزایش قیمت دارد، ظرف یک‌هفته ۲۰ میلیون تومان رشد قیمت داشته است. قیمت این محصول سایپا هفته گذشته ۵۴۰ میلیون تومان بود، اما در حال حاضر برای خرید آن باید ۵۶۰ میلیون تومان هزینه کرد. شاهین جزو خودرو‌هایی است که در بورس‌کالا عرضه می‌شود و معمولا با قیمت پایه (۳۴۵ میلیون تومان) به فروش می‌رود.

دیگر خودروی داخلی که طی یک هفته گذشته رشد قیمت قابل‌توجهی داشته، دنا اتومات پلاس توربو شارژ است. این خودرو هفته گذشته زیر ۸۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما حالا برای خرید آن باید ۸۹۵ میلیون تومان دست به جیب شد. سری هم به خودرو‌های ارزان‌قیمت‌تر بازار بزنیم؛ از جمله پرایدی که دیگر تولید نمی‌شود و کوئیک که جزو جانشینان پراید به حساب می‌آید. پراید که در سال ۹۹ از خط تولید سایپا خارج شد، هفته گذشته در آخرین مدل خود (سال ۹۹) ۳۰۰ میلیون تومان قیمت داشت. این در حالی است که در حال حاضر برای خرید آن باید ۳۲۰ میلیون تومان هزینه کرد؛ بنابراین کف قیمت خودرو‌های صفر کیلومتر در بازار به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است.

پراید ۱۰ سال پیش همین روز‌ها حدود ۱۵ میلیون تومان قیمت داشت، بنابراین طی یک‌دهه قیمت آن بیش از ۲۱ برابر شده است. در نهایت کوئیک‌پلاس اتومات که هفته گذشته می‌شد آن را با قیمت ۴۲۰ میلیون تومان خرید، حالا ۴۰ میلیون تومان رشد قیمت را به خود می‌بیند.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

فال روزانه

فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲

در این پست فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *