وظایف واحد حسابداری و مالی هر شرکت چیست؟

در این مطلب به بررسی دوره‌های آموزش حسابداری و دوره‌های تخصصی مانند دوره DBA برای مدیران و صاحبان کسب و کار می‌پردازیم.

انتخاب شغل در واحد حسابداری اگرچه جذاب و با مزایای زیاد است اما باید همراه با آگاهی باشد. قبل از کار در واحدهای مالی، باید بدانید که وظایف و مسئولیت‌های هر نقش در واحد مالی چیست و هر کدام از نقش‌ها به چه سطح از آموزش حسابداری نیاز دارند. در این مطلب به بررسی دوره‌های آموزش حسابداری و دوره‌های تخصصی مانند دوره DBA برای مدیران و صاحبان کسب و کار می‌پردازیم. 

images 1665831480

رده‌های شغلی و چارت سازمانی واحد حسابداری

در واحد حسابداری، افراد مختلفی با مسئولیت‌های گوناگون حضور دارند. بسته به اندازه شرکت و سازمان، ممکن است تعداد این افراد کم یا زیاد شود اما نقش و مسئولیت‌ها، باقی می‌ماند. در همه واحدهای مالی و حسابداری، باید نقش‌های زیر وجود داشته باشد:

  • سرپرست حسابرسی

  • حسابرس داخلی

  • مدیر مالی

  • معاونت مالی

  • رئیس حسابداری

  • حسابدار ارشد

  • حسابدار مالی

  • حسابدار

  • کمک حسابدار

نحوه آموزش حسابداری برای هر کدام از این نقش‌ها، یکسان نیست. یقینا کسی که در ابتدای هرم و در جایگاه‌های مدیریتی قرار دارد، باید آموزش‌های تخصصی‌تر و سابقه بیشتری داشته باشد. برای استخدام کمک حسابدار نیازی به استخدام فارغ التحصیلان دوره‌های مدیریتی (دوره MBA و دوره DBA) نیست. مسئولیت‌های حسابدار، ساده و پیش پا افتاده است و با داشتن مدرک کاردانی یا کارشناسی حسابداری هم می‌توانید برای این شغل استخدام شوید. 

در ادامه به بررسی نقش و شرح وظایف هر کدام از این نقش‌ها می‌پردازیم.

images 1665831483

شرح وظایف واحد حسابداری

حسابداران، وظایف پایه یکسانی دارند. در آموزش حسابداری مقدماتی و پیشرفته، برخی از این وظایف حسابداران گفته می‌شود و برای رسیدگی به مسئولیت‌های بیشتر، باید جایگاه شغلی بالاتری را هم داشته باشید. 

شرح وظایف روزانه یک حسابدار

کمک حسابدار و حسابدار ساده، نقش‌های پایه‌ای و ساده در واحد مالی دارند. این افراد باید صورتحساب‌ها و فاکتورها را در انواع دفاتر حسابداری ثبت و نگهداری کنند. حسابداران باید با انواع روش‌های ثبت و محاسبه سود و زیان شرکت آشنا باشند. آن‌ها باید از روش‌های مختلف مالی مانند حسابداری دو طرفه، برای پُر کردن دفاتر روزنامه و کل، استفاده کنند.

شرح وظایف واحد حسابداری مدیریت

در آموزش حسابداری مخصوص حسابداران مدیریت به آن‌ها گفته می‌شود که باید در زمینه تصمیمات تجاری به مدیران شرکت و سازمان، کمک کنند. به همین دلیل است که گذراندن دوره‌های مدیریت کسب و کار یا دوره DBA می‌تواند توان تحلیل و آنالیز کسب و کار آن‌ها را افزایش دهد. 

شرح وظایف واحد مالی و حسابداری

واحد مالی، زیر نظر مدیر مالی و حسابدار ارشد کار می‌کند. حسابدارانی که در واحد مالی مشغول به کار هستند، باید با حسابداری حقوق و دستمزد، حسابداری انبار، حسابدار فروش، حسابداری مالیاتی و… آشنا باشند. آموزش حسابداری برای این افراد باید تخصصی و شامل دوره‌های عملی و کارگاه‌های آموزشی باشد. چون مهم است که در کنار دانش حسابداری، تجربه و توان مالی این حسابداران هم رشد کند.

شرح وظایف واحد حسابداری مالی

مهم‌ترین وظایفی که بر عهده حسابداران مالی گذاشته می‌شود، تهیه و نگهداری از صورت‌های مالی است. حسابدار مالی کسی است که باید پرداخت مالیات و بستن حساب‌ها در پایان سال مالی، نظارت داشته باشد. 

شرح وظایف واحد حسابداری فروش

حسابداران فروش، باید با بازاریابی، تبلیغات، حسابداری انبار و موجودی کالا و حسابداری خرید و فروش کالا و خدمات، آشنا باشند. رسیدگی به فاکتورها و رسیدهای دریافتی خرید و فروش، بر عهده حسابدار فروش است. 

آموزش حسابداری مناسب کار در واحد مالی

برای کار در واحد حسابداری، باید آموزش‌های متناسب با آن را دیده باشید. هنرستان حسابداری، دانشکده حسابداری و آموزشگاه‌های حسابداری زیادی هستند که می‌توانند برای شروع یادگیری، مناسب باشند. با در نظر گرفتن عنوان و جایگاه شغلی، باید مهارت‌ها و توانایی‌های مشخصی را داشته باشید. برای کار به عنوان کمک حسابدار و حسابدار، داشتن مدرک کاردانی یا کارشناسی حسابداری کافی است. اما برای عناوین بالاتر مانند سرپرست حسابداری، باید علاوه بر مدرک، تجربه و سابقه کاری هم داشته باشید. برای عناوین و نقش‌های مدیریتی هم که باید سابقه، مدرک مرتبط و دانش مدیریتی را توامان داشته باشید. 

images 1665831484

دوره MBA و دوره DBA برای مدیران واحدهای حسابداری

یادگیری و آموزش، تنها مختص به افراد زیردست و کارمند نیست. افراد در سطوح مدیریتی هم به یادگیری، آموزش و شرکت در دوره‌های مختلف نیاز دارند. دوره‌هایی مانند دوره MBA و دوره DBA، برای مدیران در سطوح مختلف و مسئولیت‌های گوناگون ایجاد شده است. در دوره‌های مدیریت کسب و کار، فرصت یاد گرفتن زیر و بم مدیریت مالی، مدیریت بحران، مدیریت ریسک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سرمایه و… یک سازمان را خواهید داشت. کسانی که به دنبال مشاغل مدیریتی و ارتقای شغلی در واحد حسابداری هستند، باید شرکت در دوره‌هایی تخصصی مانند دوره DBA را در نظر داشته باشند. 

جمع بندی

برای کار در واحد حسابداری، خودتان را دست‌کم نگیرید اما بلندپرواز و بی‌برنامه هم نباشید. حسابداری یک مهارت فنی و دانش عملی محسوب می‌شود. بنابراین باید در کنار آموزش‌های نظری، دانش فنی کار با اسناد مالی و دفاتر حسابداری را هم پیدا کنید. در صورتی می‌توانید انتظار رشد ارتقای شغلی در واحدهای حسابداری شرکت‌های مختلف را داشته باشید که همیشه به دنبال یادگیری و رشد مستمر باشید. گذراندن دوره‌های حسابداری مقدماتی و تخصصی و شرکت در همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی، بخشی از مسیر شما برای رسیدن به بالاترین مشاغل و بیشترین مسئولیت‌ها در حسابداری است.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

1980900

دانلود سریال افعی تهران قسمت ۸ هشتم ( دانلود قسمت ۸ افعی تهران ) حجم رایگان

در این پست دانلود سریال افعی تهران قسمت ۸ هشتم ( دانلود قسمت ۸ افعی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *