چرا لیورپول کلوپ اینقدر افت کرده؟

111574

۲ تساوی و یک باخت، بدترین شروع یک دهه اخیر لیورپول در لیگ برتر انگلیس است

فروش مانه و مصدوم‌های متعدد، مهم‌ترین دلایل شروع بدون برد لیورپول در فصل جاری لیگ برتر تلقی می‌شود.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از فوتبال ۳۶۰، ۲ تساوی و یک باخت، بدترین شروع یک دهه اخیر لیورپول در لیگ برتر انگلیس و بدترین شروع دوران حضور کلوپ در جمع قرمزها را رقم زده است اما چرا؟ 

مصدومان فراوان

کلوپ آن زمان که از قانونی شدن ۵ تعویض در لیگ برتر حمایت می‌کرد، تصور نمی‌کرد روزی در انجام این تعداد تغییر در ترکیب تیمش دچار مشکل شود اما این اتفاق مقابل منچستریونایتد رخ داد و کلوپ در حضور تنها ۱۴ بازیکن (منهای دروازه‌بان‌ها) باید پازل تاکتیکی خودش را می‌چید. در این شرایط قرار بود ویلیام کاروالیو در تنها سومین حضور در ترکیب لیورپول به عنوان بازیکن جانشین عصای دست تیم شود. لیورپول مصدومان زیادی دارد؛ از بازیکن تهاجمی مانند ژوتا گرفته تا هافبک خلاقی مثل تیاگو و مدافعانی به نام کوناته و متیپ. دقیقا ماجرا مانند فصل بعد از تنها قهرمانی قرمزها در لیگ برتر شده؛ با این تفاوت که لیورپول برخلاف این فصل در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۰ پس از برتری در ۳ هفته اول، با دریافت ۷ گل مقابل استون‌ویلا وارد بحران شد اما در فصل جاری از همان هفته اول نبرده و بازی به بازی بدتر شده است!

اگر نونیس در بازی با فولام اخراج نمی‌شد، تیم گزینه‌های تهاجمی بیش‌تری مقابل منچستریونایتد داشت و این چنین منفعل بازی نمی‌کرد.با اضافه شدن کیتا به لیست مصدومان، هسته اصلی خط میانی از هم پاشید و ۴ بازیکن اصلی این منطقه خانه‌نشین شدند. در این شرایط حضور ۵۹ دقیقه‌ای فابینیو روی نیمکت در بازی مقابل منچستریونایتد هم بیش از پیش لیورپول را مقابل سرعت، قدرت و جابه جایی بازیکنان رقیب در موضع ضعف قرار داد. کلوپ در تمام تابستان را با استراتژی عدم خرید هافبک و اعتماد به امثال الیوت پشت سر گذاشت. حضور ثابت بازیکن ۳۶ ساله‌ای به نام میلنر در  ۲ بازی از ۳ بازی اول فصل برای یک تیم مدعی قهرمانی نشانه خوبی نیست. از طرفی خرید بازیکنی مانند بلینگام حداقل تا فصل آینده امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد. با پایان قرارداد میلنر، چمبرلین و کیتا در تابستان سال آینده، قطعا لیورپول کلوپ نیازی به ایجاد انقلابی در خط میانی دارد. 

اشتباهات فراوان و سریال گل‌های خورده 

اشتباه مدافعان و گلزنی سانچو برای منچستریونایتد، باعث شد لیورپول برای هفتمین بازی متوالی، گل اول یک بازی لیگ برتری را دریافت کند. اولین شکست در سال ۲۰۲۲ به علاوه شروع ضعیف در هر ۲ بازی خارج از خانه فصل مقابل فولام و منچستریونایتد زنگ خطر را به صدا درآورده و ظاهرا استراتژی مورد اشاره از سوی کاپیتان تیم ملی اسکاتلند دیگر جواب نمی‌دهد: «ما درهر بازی سعی می‌کنیم گل اول را بزنیم چون اگر برعکس این قضیه رخ بدهد، شما از نظر ذهنی دچار مشکل می‌شوید و باید چند برابر حالت عادی نیرو صرف کنید. دوباره گل زودهنگامی خوردیم و شروع بدی داشتیم. این قصه باید تغییر کند».

احتمالا باید مشکل را در فصل قبل جست و جو کرد. تیم کلوپ با حضور در ۳ فینال لیگ قهرمانان، جام حذفی و جام اتحادیه انگلیس در تمام بازی‌های ممکن برای یک تیم در یک فصل حضور یافت و از طرفی تحت تاثیر جام‌جهانی زمستانی و اردوی پیش‌فصل در خارج از انگلیس، بازیکنان خسته از آن همه رقابت فصل قبل با کوتاه‌تر شدن زمان استراحت، بیش از پیش خستگی و احتمال بیش‌تر مصدومیت را حس کردند؛ هر چند کلوپ می‌گوید سطح آمادگی بازیکنانش مطلوب است! غیب مانه دیگر عامل افت لیورپول نام دارد. این سنگالی، متحرک‌ترین مهاجم لیورپول بود و با ۶ سال بازی کنار صلاح و فرمینو به خوبی این ۲ نفر را می‌شناخت. در غیاب او، نونیس تنها در دومین بازی لیگ برتری‌اش اخراج شد و دست تیم را در پوست گردو گذاشت.

البته مصدومیت یوتا هم به اندازه کافی از زهر خط حمله لیورپول کاسته است. به شهادت آمار، لیورپول پس از منچسترسیتی با میانگین ۱۷.۳ شوت در هر بازی در رده دوم لیگ برتر از این نظر قرار دارد و متوسط ۷۰ درصد مالکیت توپ در هر بازی را به نمایش گذاشته؛ باز هم فقط کم‌تر از منچسترسیتی. مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر بیش از هر تیم دیگری شوت در چارچوب زده و به طور مشترک صاحب بهترین خط حمله است اما لیورپول در رده دهم تیم‌های دارای بیش‌ترین شوت در چارچوب قرار دارد و ۹ تیم بیش‌تر از شاگردان کلوپ در این فصل گل زده‌اند. به قول کلوپ، لیورپول تا قبل از پاس آخر و تصمیم نهایی، مقابل منچستریونایتد همان تیم خوب همیشگی بود و از طرفی مقابل انبوه ساق‌های رقیب درخط دفاعی، ایجاد فرصت گل در هر ۲۰ ثانیه سخت به نظر می‌رسید اما تیم مدت زیادی در محوطه جریمه دشمن دیرینه دیده شد. 

نمای عصبی 

اولین کارت قرمز یک لیورپولی به خاطر خشونت غیر فوتبالی در دوران کلوپ، دعوای میلنر و فن‎‌دایک پس از گل اول منچستریونایتد و اظهارات تند هندرسون خطاب به آرنولد در جریان بازی اولدترافورد، عصبیتی بی‌سابقه در روزهای مربیگری مرد آلمانی در آنفیلد را به تصویر کشیده است.

۲ مدافع میانی تیم در بازی مقابل منچستریونایتد درست مانند جدال هفته اول با فولام ضعیف بودند و برنامه‌های تن‌هاخ، سرمربی منچستریونایتد برای استفاده از فضای پشت سر آرنولد در زمان تلاش لیورپول برای تساوی یک بریک به خوبی جواب داد و گل دوم را رقم زد. فن‌دایک در ۳ بازی اخیر در لیگ برتر، ۳ مدافع میانی مختلف را کنار خودش دیده و شاید هنگام ترک اولدترافورد با سرافکندگی به این فکر می‌کرد که آیا در این تونل فعلا مطلقا تاریک، باریکه نوری یافت می‌شود؟

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

1714912900 2020420

شیائومی پوکو F۵ + مشخصات، دوربین، قیمت و بررسی گوشی Xiaomi Poco F۵

در این پست شیائومی پوکو F۵ + مشخصات، دوربین، قیمت و بررسی گوشی Xiaomi Poco …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *