چطور میلگرد بدون آج اصل را از میلگرد تقلبی تشخیص دهیم؟

میلگردهای بدون آج جزو مقاطع فولادی هستند که به‌ عنوان ماده خام اولیه در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. کیفیت و اصالت مهم‌ترین شاخص‌هایی هستند…

میلگردهای بدون آج جزو مقاطع فولادی هستند که به‌ عنوان ماده خام اولیه در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. کیفیت و اصالت مهم‌ترین شاخص‌هایی هستند که در مورد خرید این محصول باید در نظر گرفته شوند. اگر قبلاً تجربه خرید میلگرد ساده تقلبی را داشته‌ باشید، حتماً می‌دانید که این مشکل علاوه بر ضرر و زیان مالی، چه آسیب جدی به کیفیت محصولات و متعاقباً اعتبار کسب و کار شما وارد می‌کند.

با توجه به اهمیت این موضوع، تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی راه های تشخیص میلگرد بدون آج اصل از میلگرد تقلبی بپردازیم. اگر می‌خواهید دیگر در دام محصولات تقلبی گرفتار نشوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 نحوه تشخیص میلگرد ساده اصل از میلگرد تقلبی

میلگرد ساده بدون آج و کاربردهای آن

میلگرد ساده صنعتی یکی از کاربردی‌ترین و در عین حال پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی است که در صنایع مختلف استفاده می‌شود. این میلگرد که با نام‌های داکتیل یا میلگرد ساده نوردی هم شناخته می‌شود، سطح مقطع دایره‌ای شکل و بدنه‌ای صاف و بدون آجی دارد. از نظر استانداردهای مقاومتی، میلگردهای ساده بدون آج دارای تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع، تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی‌ متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیکی (در زمان گسیختگی) ۲۵ درصد هستند.

میلگردهای ساده صنعتی بافت خوش تراشی دارند و در سطح مقطع ۸ میلی متر تا ۲۰۰ میلی متر تولید می‌شوند. از این میلگردها در صنایع قطعه سازی، صنایع تولید پیچ و پرچ، پیچ و مهره، میخ، مفتول و اتصالات صنعتی، ساخت قطعات خودرو، تراشکاری، جوشکاری، عملیات آهنگری، کشش کاری، فورج، تراش و رزوه کاری استفاده می‌شود.

نحوه تشخیص میلگرد ساده اصل از میلگرد تقلبی

در بازار پررونق مقاطع فولادی و به‌ ویژه میلگردهای ساده صنعتی، همواره افراد سودجویی وجود دارند که از محدودیت اطلاعات مشتریان سوءاستفاده کرده و اجناس بی‌کیفیت و تقلبی را وارد بازار می‌کنند. برای اینکه بتوانید میلگردهای تقلبی و ناخالص را از میلگردهای اصل تشخیص دهید، باید به مواردی که در ادامه توضیح می‌دهیم، توجه داشته‌ باشید:

۱. محصول دارای برگ آنالیز میلگرد باشد

شرکت‌های معتبر و شناخته ‌شده برای محصولات خود «برگه آنالیز» ارائه می‌کنند. برگه آنالیز میلگرد، تایید معتبری بر کیفیت و اصالت محصول کارخانه‌ای است که به تولید میلگرد بدون آج مشغول است. برگه آنالیز دارای اطلاعات دقیقی درباره شرکت سازنده میلگرد (آدرس، تلفن و شناسه ملی)، نوع میلگرد، جنس آلیاژ، نتایج آزمون‌های کنترل کیفی، سایز سطح مقطع، طول میلگرد، وزن تقریبی، تعداد شاخه در بندیل، شماره بندیل، تاریخ و شیفت تولید و… است.

پس در زمان خرید به ‌عنوان اولین قدم، از فروشنده برگه آنالیز محصول را بخواهید. صنایع فولادی آذر گستر سدید یکی از همین شرکت‌های معتبری است که بلافاصله پس از درخواست مشتری، برگه آنالیز محصول را ارائه می‌کند.

۲. رنگ میلگرد غیرعادی نباشد

میلگردهای ساده صنعتی از جنس شمش فولاد ۳sp، ۵sp، mo40، st52، st37، ۷cr و ck45 تولید می‌شوند و رنگ خاکستری تیره و دودی دارند. با توجه به قیمت شمش فولاد خالص و اصل، افراد متقلب از ضایعات (ورق و شمش) برای تولید میلگرد ساده استفاده می‌کنند و معمولا قطر (دوپهن) و اندازه استاندارد ندارد. این نوع میلگردها را می‌توان از رنگ قرمز یا کبودی که دارند، تشخیص داد.

البته موضوع زنگ‌زدگی را نباید با ناخالصی میلگرد اشتباه بگیریم. میلگردی که در اثر تماس با رطوبت دچار زنگ زدگی شود، بعد از پاک کردن آثار اکسید آهن به‌ رنگ طبیعی خود برمی‌گردد و این موضوع جدی یا نگران ‌کننده‌ای نیست.

۳. وزن شاخه یا بندیل میلگرد با وزن استاندارد تفاوت دارد

طبق استاندارد میلگرد ایران، هر شاخه میلگرد ساده با توجه به قطر سطح مقطع و طول آن، وزن استاندارد و مشخصی دارد. وقتی از شرکت‌های معتبر خرید کنید، وزن هر شاخه یا وزن بندیل میلگرد روی آن در یک پلاک کوچک اعلام یا داخل برگه آنالیز محصول درج ‌شده است. اما افراد سودجو با کسر از قطر سطح مقطع یا طول میلگرد، وزن استاندارد را تغییر می‌دهند.

به طور کلی میلگردهایی که وزن آنها در حالت استاندارد باشد، مرغوبیت بالاتری دارند. هرچند برخی از مشتریان به‌ دنبال میلگردهای سبک ‌وزن هستند که هزینه کمتری پرداخت کنند، ولی به این موضوع هم توجه داشته‌ باشید که انواع سایز میلگرد ساده استاندارد و باکیفیت، فقط در وزن تعریف ‌شده آیین‌نامه استاندارد میلگرد ایران و منطبق با استانداردهای بین‌المللی تولید می‌شوند. به‌ بیان ساده‌تر، میلگردهای با وزن غیر استاندارد، اصل نیستند و استفاده از آنها ممکن است در آینده عواقب ناخوشایندی داشته ‌باشد.

مهم‌ترین نکات خرید میلگرد ساده صنعتی مرغوب

مهم‌ترین نکات خرید میلگرد ساده صنعتی مرغوب

در کنار توضیحاتی که در بخش قبلی ارائه کردیم، نکات مهم دیگری هم وجود دارد که بهتر است در زمان خرید انواع میلگردهای ساده صنعتی از کنار آنها ساده عبور نکنیم. این نکات عبارتند از:

✔ بافت نرم و خوش ‌تراش و فرم پذیری قابل ‌قبولی داشته ‌باشد

محصولاتی که از شمش فولاد اصل و باکیفیت تولید می‌شوند، بافت نرم و خوش تراشی دارند و به ‌خوبی در عملیات آهنگری، عملیات حرارتی و سرد کاری، آلیاژ کاری، خم‌کاری و حرارت دهی شکل و فرم می‌گیرند. بنابراین در زمان تست محصول خریداری ‌شده، حتماً به این موضوع توجه داشته ‌باشید.

✔ استحکام و مقاومت بالایی داشته ‌باشد

میلگردهای ساده مرغوب، آزمون‌های مقاومت کششی، مقاومت خمشی، تست خستگی و… را با موفقیت پشت ‌سر گذاشته‌اند و برای استفاده در صنایع مختلف مناسب هستند. در صورتی که میلگردهای ساده نامرغوب و تقلبی در صنایعی مانند جوشکاری یا برشکاری از مقاومت مناسبی برخوردار نیستند و در اثر کمترین فشار یا ضربه دچار ترک ‌خوردگی یا شکست می‌شوند.

✔ خاصیت جوش پذیری قابل‌ قبولی داشته ‌باشد

میلگرد ساده صنعتی از جنس شمش فولاد و فولاد از جنس کربن خالص تشکیل شده ‌است. کربن واکنش پذیری بالایی دارد، لذا در فرآیندهای جوشکاری و ایجاد اتصالات بین قطعات فولادی، پیوندهای مستحکمی برقرار می‌کند. به این خاصیت در میلگردهای ساده، خاصیت جوش پذیری گفته‌ می‌شود. معمولاً میلگردهایی که دارای ناخالصی هستند، اتصالات سست و ناپایداری ایجاد می‌کنند.

از کدام کارخانه میلگرد بدون آج بخریم؟

از کدام کارخانه میلگرد بدون آج بخریم؟

همان طور که احتمالاً می‌دانید، ایران یکی از قطب‌های اصلی و مهم خاورمیانه در تولید مقاطع فولادی و به ‌ویژه میلگرد است. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید انواع میلگردهای ساده صنعتی مشغول به فعالیت هستند، یکی از این شرکت‌ها، آذر گستر سدید است. این شرکت از نگاه مشتریان به ‌عنوان بهترین کارخانه میلگرد تهران شناخته ‌شده و محصولاتی با ضمانت کیفیت و در سطح استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کند.

صنایع فولادی آذر گستر سدید یکی از ۵ شرکت تولیدکننده میلگردهای ۱۲ متری و ۶ متری در ایران و تنها تولیدکننده میلگرد ساده صنعتی به طول ۱۲ متر در استان تهران است. محصولات این شرکت شامل میلگرد ساده نوردی، میلگرد ترانس، میلگرد ترانس تک پولیش و دو پولیش، میلگرد شش پر و سایر انواع میلگردهای ساده صنعتی است. برای دریافت استعلام قیمت یا دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان آذر گستر سدید، می‌توانید به نشانی https://ahan2.com/ مراجعه کنید.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

2015885

روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه

در این پست روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *