چند خبر تازه از رتبه بندی معلمان امروز یکشنبه ۲۰ فروردین

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش از آغاز رسیدگی به اعتراضات فرهنگیان در طرح رتبه‌بندی معلمان خبر داد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش از آغاز رسیدگی به اعتراضات فرهنگیان نسبت به رتبه‌های اعلامی‌شان در قالب اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان خبر داد و گفت: پس از رسیدگی به اعتراضات توسط هیئت ممیزه، رتبه استحقاقی تعیین و تاریخ اجرای حکم از طریق استحقاق درنظر گرفته می‌شود.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اندیشه معاصر؛ محسن زارعی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به اعتراضات معلمان پیرامون رتبه‌های اعلامی‌شان در قالب اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: دسته بندی اعتراضات متفاوت است به طوریکه برخی فرهنگیان نسبت به رتبه خود معترض‌اند و برخی دیگر نیز نسبت به نحوه رسیدگی و عده‌ای دیگر نیز معتقدند نتوانسته‌اند مستندات را بارگذاری کنند. وی افزود: در این زمان رسیدگی به تمام فرایند انجام کار در اختیار همکاران قرار گرفته و می‌توانند نسبت به هر بخشی که احساس می‌کنند حقشان تضییع شده اعتراض خود را اعلام کنند.

مدت زمان رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی

وی در خصوص مدت زمان رسیدگی به اعتراضات نیز گفت: بازنگری از امروز آغاز شده است و بستگی به نوع اعتراض صورت گرفته دارد؛ ممکن است همکاری به نحوه رسیدگی اعتراض داشته باشد و یا مدرکی بارگذاری نشده و یا می‌خواهد مدرکی را جایگزین مدارک قبلی کند. به طور قطع رسیدگی به مدرک سریعتر انجام می‌شود اما اگر به نحوه رسیدگی نیاز داشته باشند، زمان بیشتری را می‌طلبد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش همچنین در خصوص اظهارات سرپرست وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ارائه رتبه استحقاقی به برخی معلمان علاوه بر رسیدگی به اعتراضات گفت: پس از رسیدگی به اعتراضات توسط هیئت ممیزه، رتبه استحقاقی تعیین و تاریخ اجرای حکم از طریق استحقاق درنظر گرفته می‌شود؛ رتبه‌هایی که اکنون همکاران دریافت کرده‌اند در فرایند، رتبه استحقاقی را دریافت کرده‌اند اما کسی که به رتبه خود معترض است، اعتراضش را اعلام می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ۹۳۳ هزار و ۵۰۸ همکار شاغل و بازنشسته ما مشمول رتبه‌بندی بودند و رتبه‌بندی برایشان اجرا شده است گفت: از همکاران مان که در فرایند رتبه‌بندی مشارکت داشتند قدردانی می‌کنم، زیرا بخش اعظم کار توسط خود ایشان انجام شد و کار به ثمر نشست.

۳۰ درصد فرهنگیان به رتبه اعلامی خود معترضند / رسیدگی به اعتراضات بازنشستگان فرهنگی در اولویت

وی افزود: حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد معلمان نسبت به رتبه خودشان اعتراض داشتند. تا کنون اعلام احکام و دریافت اعتراضات انجام شده بود و همانطور که پیشتر به آن اشاره شد از امروز نیز رسیدگی به اعتراضات آغاز می شود.

به گفته زارعی به منظور تکریم بازنشستگان، رسیدگی به پرونده بازنشستگانِ معترض در اولویت است و سپس به اعتراضات همکاران شاغل می‌پردازیم.

رتبه پایین‌ تر، راهکار دولت برای اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان

موضوعی که تا حدی نشان می‌دهد برخلاف اظهارات صادق ستاری‌فر، معاون وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه این وزارتخانه تلاش کرده کار توزیع رتبه‌ها منطقی انجام شود، آن‌گونه که باید اتفاق نیفتاده است. به‌طوری که برخی فرهنگیان گلایه دارند با ۳۰سال خدمت رتبه‌ای کسب نکرده‌اند و یا در رتبه‌های ۲ و ۳ قرار گرفته‌اند.

حتی در مواردی رتبه‌شان پایین‌تر از شاگردشان که تازه معلم شده، تعیین شده است.  با این همه و در حالی که براساس گزارش‌های رسمی، وزارت آموزش و پرورش قرار است با تشکیل چهار کارگروه تخصصی در ادارات آموزش و پرورش استان و مناطق از نوزدهم فروردین رسیدگی به اعتراض‌ها به رتبه‌بندی معلمان را آغاز کند پرسش این است مشکل حاضر ریشه در چه عامل یا عواملی دارد و مهم‌تر اینکه آیا راهکار پیش‌بینی شده برای ثبت اعتراضات در سامانه my.medu.ir و رسیدگی به تک‌تک آن‌ها برای جلوگیری از تضییع حق معلمان کافی است یا اینکه در کنار آن باید اقدامات دیگری برای تعیین دقیق شایستگی و رتبه فرهنگیان نیز صورت گیرد تا نگرانی‌ها به صورت کامل رفع شود؟

چرا این مشکل ایجاد شده است؟

ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به قدس می‌گوید: بیشتر اعتراض‌ها به این نکته برمی‌گردد که رتبه‌های معلمان بر اساس شیوه‌نامه‌ای که برای این منظور از سوی وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شده و معلمان طبق آن، مستندات شایستگی‌های خود را روی سایت بارگذاری کرده‌اند، تعیین نشده است؛ یعنی رتبه‌ها معمولاً کمتر از آنچه باید باشند تعیین شده‌اند. برای مثال معلمی که باید رتبه ۵ را گرفته باشد برایش رتبه ۴ صادر شده است.

وی در خصوص عوامل ایجاد مشکل یاد شده هم می‌گوید: طرح رتبه‌بندی معلمان مصوب مجلس شورای اسلامی است که با تأیید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد، بنابراین دولت موظف بود در یک زمان مشخص آیین‌نامه و شیوه اجرای آن را تنظیم و ابلاغ کند که این مهم هرچند با تأخیر صورت گرفت اما تفاوت رقم بودجه موردنیاز پیش‌بینی شده با اعتبار مصوب برای اجرای قانون رتبه‌بندی فرهنگیان مشکل‌ساز شده است.

در واقع بودجه‌ای که سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی برای رتبه‌بندی لحاظ کردند در مرز ۳۸هزار میلیارد تومان یا ۳۸ همت است ولی براساس اطلاعاتی که داریم برای اجرای همین احکامی که صادر شده و بسیاری از معلمان کشور به رتبه‌ای که برایشان تعیین شده معترض هستند حدود ۵۸هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است.

یعنی بین بودجه مصوب و بودجه موردنیاز ۲۰هزار میلیارد تومان اختلاف وجود دارد و بر اساس شواهد و قرائن هم می‌توان گفت دعوای وزارت آموزش و پرورش با سازمان برنامه و بودجه هم سر همین موضوع است. سازمان برنامه به وزارت آموزش و پرورش می‌گوید کوپنت ۳۸هزار میلیارد تومان بود اما بیش از این خرج کردی و ما هم نداریم بقیه را بدهیم. بنابراین می‌بینیم حکم‌ها و حتی حقوق اسفند معلمان را همین‌طور دیمی صادر و پرداخت می‌کنند.

سحرخیز در همین زمینه می‌افزاید: درحقیقت بودجه ناکافی موجب شده آموزش و پرورش رتبه‌های معلمان را کمتر اعلام کند.  برای مثال به شما فهرستی از اقلام موردنیاز یک بخش را می‌دهند و می‌گویند کل خرید آن‌ها ۲۰۰میلیون تومان می‌شود، اما وقتی به بازار می‌روید ناگهان متوجه می‌شوید که برای تهیه اقلام موردنظر به ۴۰۰میلیون تومان نیاز دارید. بنابراین چون نصف این پول را دارید از روی ناچاری اقدام به حذف برخی اقلام می‌کنید و یا تعداد و میزان خرید را کاهش می‌دهید. البته شاید از هر دو راهکار هم بهره ببرید. خُب همین اتفاق هم در آموزش و پرورش افتاده است. به‌طوری که یکی از معلمان به من مراجعه کرد و گفت تمام مدارک و مستنداتی که برای گرفتن رتبه ۴ در شیوه‌نامه ابلاغی آمده را ارائه داده با وجود این در حکمش رتبه ۳ آمده است.

یا یکی دیگر از دوستان می‌گفت رتبه و حقوقش از معلمی که به‌تازگی استخدام شده کمتر شده است. البته هرچند در جواب وی گفتم نمی‌توان این مقایسه را مبنا قرار داد چون ممکن است سطح و مدرک تحصیلی کسی که تازه استخدام شده بالاتر باشد و یا موارد دیگر.

با این حال، اصل مشکل اینجاست که آیین‌نامه اجرای رتبه‌بندی تهیه شده و معلمان بر اساس شیونامه ابلاغی، مستندات شایستگی‌های خود را ارائه داده‌اند اما ۲۰هزار میلیارد تومان بودجه کم می‌آید، در نتیجه برای رفع این مشکل تمهیداتی اندیشیدند که اعتراض بسیاری از معلمان را به‌دنبال داشته است.

وی به‌کارگیری مدیران کم‌تجربه در وزارت آموزش و پرورش را یکی دیگر از عوامل نارضایتی و اعتراض بخش قابل توجهی از فرهنگیان به احکام رتبه‌های صادره می‌داند و می‌گوید: برای مثال مهم‌ترین بخش معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، مرکز نیروی انسانی و امور اداری است که باید افراد توانمند و با تجربه مدیریت آن را به عهده داشته باشند اما می‌بینیم حتی سرپرست هم ندارد در حالی که باید تک تک احکام را بررسی می‌کردند و با دریافت منابع، چند بار رتبه‌بندی را به صورت آزمایشی انجام می‌دادند و بعد برای اجرای نهایی آن اقدام می‌کردند.

وی در خصوص راهکار وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ثبت اعتراضات در سامانه my.medu.ir و رسیدگی به تک‌تک آن‌ها برای جلوگیری از تضییع حق معلمان هم می‌گوید: این راه بدون برگشت است. انسان وقتی خربزه می‌خورد باید پای لرزش هم بنشیند. بنابراین دولت و مجلس باید پیامدهای اجرای قانون رتبه‌بندی را بپذیرند و بقیه بودجه مورد نیاز را پرداخت کنند. یعنی۲۰هزار میلیاردتومان دیگر به این طرح اختصاص دهند تا مشکل حل شود.

غیر از این راه دیگری وجود ندارد چون شیوه‌نامه اجرای رتبه‌بندی ابلاغ شده و سازمان برنامه و بودجه دیگر نمی‌تواند به وزارت آموزش و پرورش بگوید این بندش را اجرا کن و فلان بند را اجرا نکن زیرا اگر وزیر هم بخواهد برخلاف آیین‌نامه عمل کند باید پاسخگوی معلمان باشد. مثلاً بنده که ۳۶ سال سابقه خدمت دارم، آموزش ضمن خدمت دیدم و تمام مستندات را بارگذاری کردم و استحقاق رفتن به رتبه ۵ و یا استادتمامی را دارم اگر به دلیل کمبود بودجه و یا هر دلیل دیگری در رتبه پایین‌تر قرار بگیرم آن‌وقت می‌توانم به دیوان عدالت اداری به دلیل تضییع حقوقم شکایت کنم.

مقصران اصلی تاخیر در پرداخت حقوق فرهنگیان

رضا حاجی پور در برنامه ایران امروز رادیو ایران اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه در چالشی که ایجاد شد مقصر اصلی بود و سازمان استخدامی کشوری هم در همین چالش به عنوان متهم ردیف دوم و وزارت آموزش و پرورش به عنوان ردیف سوم معرفی شدند.

مجری: اعتراضات معلمان در زمینه رتبه بندی به کجا رسید و قرار است چگونه به آن رسیدگی بشود و بحث رتبه بندی در چه وضع و حالی است؟

آقای رضا حاجی پور: همان لحظه‌ای که متوجه شدیم که پرداخت حقوق معلمان در پایان سال دچار چالش شده بلافاصله بنده به عنوان عضو هیئت رئیسه و سخنگوی کمیسیون بلافاصله وارد شدم و تماس‌هایی را هم با ریاست کمیسیون و هم وزیر از طرف دیگر و پیگیری‌هایی که وزارت آموزش و پرورش داشتند شخص خود اقای نوری و همکارانشان از سازمان برنامه و بودجه متوجه شدیم که در پرداخت درخواستی که بر اساس لیستی که معمولا توی پرداخت حقوق‌ها هست یک افزایش حقوقی را ما براساس اعمال رتبه بندی در نظر گرفتیم؛ سازمان برنامه و بودجه زیر بار این نرفت.

با توجه به بررسی که انجام گرفته به تبع سازمان برنامه و بودجه در این چالشی که ایجاد شد مقصر اصلی بود و سازمان استخدامی کشوری هم در همین چالش به عنوان ردیف دوم این چالش به عنوان مقصر و وزارت آموزش و پرورش به عنوان ردیف سوم معرفی شدند.

معمولا در پرداخت حقوق‌ها سازمان‌ها حداقل ۱۵ هر ماه بایستی بروند دنبال پرداخت حقوق و تهیه و تدارک و تعیین بودجه برای کارکنان خودشان کارکنانی که تعدادشان حدود یک میلیون نفر هست و این بایستی همون از ابتدای پرداختی که مثلا اول ماه دارید بلافاصله شروع کنید برای تامین حقوق این افراد در پایان ماه بعد این آمادگی را داشته باشید؛ این اتفاق نیفتاد یعنی همه دست به دست هم دادند ایام عید را برای معلمان عزیز سخت و دشوار کنند و فضای نامناسبی برای این عزیزان فراهم شود.

مجری: الان گفته می‌شود ۴۲ هزار نفر همچنان فاقد رتبه هستند؟

آقای پورحاجی: نه بحث رتبه بندی را بودجه اول گویا اجرا کردند و بحث بارگذاری اسناد و مدارک هم که قبلا هم مصاحبه کردم با رسانه‌های مختلف و خبرگزاری‌ها و رادیو تلویزیون مگر می‌شود شما الان به عنوان کارمند رادیو سازمان صدا و سیما آیا شما یک پرونده منسجمی در اداره خودتان ندارید؟

در آن اداره کل منابع انسانی یا سرمایه انسانی که پرونده‌ای ندارید؟ امکان ندارد هم در اداره خودت یک پرونده دارید و هم در اداره کل منابع انسانی یا سرمایه انسانی صدا و سیما پرونده شما کامل به روز است پس بنابراین چند روز خدمت کردید؟

چه مدارکی دارید چند اسنادی دارید چه رتبه‌ای دارید و مقاطع تحصیلی که شما طی کردید این مگر می‌شود کارمندی ۲۰ سال ۱۵ سال ۲۷ سال ۲۶ سال خدمت بکند در یک وزارتخانه‌ای مثل وزارتخانه آموزش و پرورش دوباره مدیرآن سازمان یا ان وزارتخانه بیاید بگوید شما دوباره مدارکتان را بارگذاری کنید اصلا همچنین چیزی نیست کسی نیست این را قبول بکند.

مجری: خب الان قرار است چطور به اعتراض‌ها رسیدگی شود؟

آقای پورحاجی: در هر صورت باز مجددا عقیده من این است که سازمان استخدامی کشور به خاطر این که این رتبه بندی یک بار مالی را برای وزارت آموزش و پرورش ایجاد کرده بعد از؟ صد سال و حدود الان شاید پنج دوره شش دوره لایحه رتبه بندی وارد مجلس شورای اسلامی نمایندگان دوره‌های قبل و کمیسیون‌های دوره‌های قبل نتوانستند این را بیاورند در دستور کار قرار بدهند.

باز هم با توجه به براورد‌های مالی که داشتند این هراسی داشتند که من اینجا بایستی از آقای نوری فقط در خصوص همین مورد جرات و جسارتی که به خرج دادند که ما بتوانیم در بحث رتبه بندی به سرعت حرکت کنیم و خروجی داشته باشد و نهایتا بیاید در صحن علنی مجلس و مصوب بشود و اجرایی و عملیاتی بشود همکاری شخص جناب اقای نوری بوده است (وزیرپیشین وزارت آموزش و پرورش) در این دولت بنابراین حالا کاستی‌هایی داشته که حالا به هر دلیلی استعفا دادند که این را خودشان می‌دانند و دولت و ما نمی‌توانیم دخالت بکنیم.

مجری: به چه صورت قرار است به اعتراضات رسیدگی شود؟

آقای پورحاجی: ۲۵ هزار میلیارد تومان لایحه دولت در برآورد‌هایی که ما در کمیسیون کردیم شد حدود ۳۸ هزار میلیارد مجددا امسال در پایان سال که قرار بود این جمع بندی‌ها انجام بگیرد و این معوقات براساس نیمه دوم ۱۴۰۰ پرداخت بشود برای همه معلمان عزیز در این برآورد وزارت آموزش و پرورش اشتباه کرد ما ۴۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پول می‌خواستیم در این براورد سازمان برنامه و بودجه دچار چالش شد و در پرداخت اینجا دچار مشکل شدند.

متاسفانه این عدم همکاری دو وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی کشوری این مشکل را برای معلمان عزیزمان در سراسر کشور ایجاد شد الان با توجه به گزارشی که بنده در اولین روز شروع کار مجلس در سال ۱۴۰۲ هم برای عزیزان نمایندگان و هیئت رئیسه ارائه کردم مقرر شد و با توجه به مصاحبه‌ای که سرپرست جدید وزارت آموزش و پرورش داشتند مقرر شد معوقات هزار و ۴۰۰ به صورت کامل این‌ها قبول کردند که پرداخت بکنند.

حتی آقای ممبینی هم که آمدند آنجا به عنوان نماینده و معاون سازمان برنامه و بودجه آمدند گزارش دادند در صحن علنی مجلس انجا ایشان هم قبول کردند که ما به سرعت این معوقات را پرداخت می‌کنیم و ما الان دلمان خوش شده به قول و وعده‌ای که هم سرپرست جدید و هم آقای ممبینی به عنوان معاون اقای میرکاظمی که خودشان در صحن علنی مجلس حضور پیدا نکردند و در کمیسیون هم حضور پیدا نکردند.

متاسفانه نتوانستیم انجا یک خروجی خوبی داشته باشیم این قول را اقای ممبینی الان دادند و من اینجا رسما دارم به همه معلمان عزیز دارم اعلام می‌کنم که این اتفاق و این پرداخت معوقات برای نیمه دوم ۱۴۰۰ تا الان باقی مانده انشاالله این اتفاق بیفتد.

مجری: شما می‌فرمایید که الان معلم فاقد رتبه نداریم درست است؟ و ایشان فرمودند که رتبه.آقای پورحاجی: ما فاقد رتبه نداریم، ولی رتبه‌های ناقص زدند.

مجری: و ایشان فرمودند که بالای ۴۷۰ هم که امتیاز به دست آوردند رتبه بندی شان درست نبوده.

آقای پور حاجی: درست نبود طرف دکترا دارد رتبه دو دادند، طرف ۲۸ سال ۲۵ سال خدمت کرده رتبه دو به او دادند این نواقصش و خروجی‌هایی است که امسال فکر کنم که سازمان استخدامی کشور و همچنین وزارت آموزش و پرورش در تهیه شیوه نامه همان اعتراضی که در صحن علنی مجلس داشتیم.

کارشناسانی که ما معرفی کردیم به وزارت آموزش و پرورش یعنی نمایندگان را که خودشان سالیان سال در حوزه وزارت آموزش و پرورش سمت داشتند این‌ها به عنوان نماینده کمیسیون در تدوین شیوه نامه اجرایی چگونگی رتبه بندی معلمان این دوستان را دعوت نکردند و نهایتا در خروجی آمدند بعضا خیلی از عزیزان مان در سطح کشور ان رتبه‌هایی که حق این‌ها بوده و با توجه به مدارک و مستنداتی که داشتند در بارگذاری‌ها دچار اشتباه شدند و معلمان ما رتبه‌های پایینی را گرفتند انشا الله که درست بشود و آقای دکتر صحرایی قول داند که سریعتر تصحیح بکنند و این عزیزان به حق و حقوق خودشان برسند.

آغاز به کار فعالیت کارگروه رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی معلمان

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره فعالیت کارگروه رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی معلمان گفت: این کارگروه دارای دو بخش است. بخش اول که مدارک معلمانی که بارگذاری شده، ولی دیده نشده و یا در جایی مناسبی در سیستم بارگذاری نشده است را بررسی می‌کنند. بخش دوم بخش نظارتی است که براساس ویژگی‌های عمومی و متعارف، رتبه‌های داده شده را بررسی خواهند کرد تا به شبهاتی که برخی همکاران مطرح کرده اند پاسخ مناسب داده شود.

سرپرست آموزش و پرورش درباره احقاق حق افراد فاقد رتبه نیز گفت: اگر معلمانی که فاقد رتبه هستند و اعتراض کرده باشند به اعتراض آن‌ها رسیدگی می‌شود و براساس امتیازات کسب شده به آن‌ها رتبه تعلق می‌گیرد، ولی اگر معلمی اعتراض نکرده باشند فاقد رتبه خواهد ماند.

صحرایی درباره تعداد معلمان معترض به رتبه بندی گفت: حدود ۲۰ درصد معلمان نسبت به رتبه بندی خود اعتراض کرده اند و بخشی از این اعتراضات متعلق به کسانی مانند بخش کارکنان اداری و ماموران به خدمت خارج از آموزش و پرورش هستند که مشمول رتبه بندی نمی‌شوند.

سرپرست آموزش و پرورش درباره پرداخت مطالبات رتبه بندی گفت: مطالبات رتبه بندی سال ۱۴۰۱ به طور کامل تسویه شده است و در حال رایزنی برای پرداخت معوقات ۱۴۰۰ با اولویت بازنشستگان هستیم.

حق معلمان را در رتبه بندی به آنها باز می‌گردانیم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر معلم مدرکی را در سیستم بارگذاری نکرده باشد؛ یا مدرک خود را در جای درستی قرار نداده یا علی‌رغم بارگذاری، مدرکش دیده نشده است حقش را به وی بر می‌گردانیم.

 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره فعالیت کارگروه رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی معلمان گفت: این کارگروه دارای دو بخش است. بخش اول اگر معلم مدرکی را در سیستم بارگذاری نکرده باشد؛ یا مدرک خود را در جای درستی قرار نداده یا علی‌رغم بارگذاری، مدرکش دیده نشده است حقش را به وی بر می‌گردانیم. بخش دوم بخش نظارتی است که براساس ویژگی‌های عمومی و متعارف، رتبه‌های داده شده را بررسی خواهند کرد تا به شبهاتی که برخی همکاران مطرح کرده اند پاسخ مناسب داده شود.

سرپرست آموزش و پرورش درباره احقاق حق افراد فاقد رتبه نیز گفت: اگر معلمانی که فاقد رتبه هستند و اعتراض کرده باشند به اعتراض آن‌ها رسیدگی می‌شود و براساس امتیازات کسب شده به آن‌ها رتبه تعلق می‌گیرد، ولی اگر معلمی اعتراض نکرده باشند فاقد رتبه خواهد ماند.

صحرایی درباره تعداد معلمان معترض به رتبه بندی گفت: حدود ۲۰ درصد معلمان نسبت به رتبه بندی خود اعتراض کرده اند و بخشی از این اعتراضات متعلق به کسانی مانند بخش کارکنان اداری و ماموران به خدمت خارج از آموزش و پرورش هستند که مشمول رتبه بندی نمی‌شوند.

سرپرست آموزش و پرورش درباره پرداخت مطالبات رتبه بندی گفت: مطالبات رتبه بندی سال ۱۴۰۱ به طور کامل تسویه شده است و در حال رایزنی برای پرداخت معوقات ۱۴۰۰ با اولویت بازنشستگان هستیم.

بیش از ۹۳۳ هزار معلم رتبه بندی شده اند

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی بابیان اینکه برای ۹۳۳ هزار ۵۰۸ معلم رتبه‌بندی انجام شده است، گفت: رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی از امروز آغاز می‌شود.

محسن زارعی در گفتگو با برنامه سلام خبرنگار شبکه خبر گفت: تاکنون ۹۳۳ هزار و ۵۰۸ معلم رتبه‌بندی شده‌اند و از امروز رسیدگی به اعتراضات آغاز خواهد شد.

زارعی ضمن تشکر از معلمانی که در این مدت در اجرای رتبه‌بندی معلمان با وزارت آموزش‌وپرورش همکاری داشته‌اند و این کار بزرگ، باهمت و تلاش آنان به ثمر رسید، اظهار کرد: مطابق ماده ۱۴ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان درصورتی‌که هر یک از ارزیابی‌شوندگان نسبت به نحوه ارزیابی و رتبه تعیین‌شده اعتراضی داشته باشد، حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از ابلاغ رتبه، می‌تواند درخواست خود را از طریق سامانه به دبیرخانه هیئت ممیزه اعلام کند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در ادامه گفت: ۲۵ الی ۳۰ درصد معلمان به رتبه‌های کسب‌شده اعتراض داشته‌اند و تاکنون دریافت اعتراض‌ها انجام شده است و از امروز رسیدگی به اعتراضات آغاز می‌شود. در هیئت ممیزه مرکزی مصوب شده که کارگروه‌هایی با حضور معاونت‌های آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی، پرورشی و فرهنگی، تربیت‌بدنی و توسعه منابع تشکیل شود که مسئولیت رسیدگی به اعتراضات را بر عهده‌دارند و دبیرخانه رسیدگی به اعتراضات در اداره ارزیابی و عملکرد مستقر خواهد بود.

زارعی با اشاره به اینکه دسته‌بندی اعتراضات معلمان در مورد رتبه‌بندی متفاوت است، اظهار کرد: برخی از معلمان نسبت به رتبه خود اعتراض، برخی دیگر به نحوه رسیدگی و برخی دیگر اعتقاد دارند که نتوانسته‌اند مستندات را به‌خوبی بارگذاری کنند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی ادامه داد: در زمان اعتراضات، تمام فرایند رتبه‌بندی در اختیار معلمان قرار می‌گیرد و می‌توانند نسبت به هر بخشی که اعتراض دارند و فکر می‌کنند در آن حوزه حقی نسبت به آنان ضایع شده است نسبت به آن اعتراض کنند.

زارعی تصریح کرد: بازنگری اعتراضات از امروز آغاز خواهد شد و این بازنگری به نوع اعتراضی که صورت گرفته وابسته است، اما رسیدگی به مدارک چه از نوع بارگذاری و چه از نوع تعویض مدارک باشد سریع‌تر از اعتراضاتی که به نحوه رسیدگی به رتبه‌بندی صورت می‌گیرد، خواهد بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت همچنین درباره اظهارات سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش مبنی بر ارائه رتبه استحقاقی به برخی معلمان علاوه بر رسیدگی به اعتراضات گفت: پس از رسیدگی به اعتراضات توسط هیئت ممیزه، رتبه استحقاقی تعیین و تاریخ اجرای حکم از طریق استحقاق در نظر گرفته می‌شود؛ رتبه‌هایی که اکنون همکاران دریافت کرده‌اند در فرایند، رتبه استحقاقی را دریافت کرده‌اند، اما کسی که به رتبه خود معترض است، اعتراضش را اعلام می‌کند.

زارعی تصریح کرد: به‌منظور تکریم بازنشستگان فرهنگی رسیدگی به پرونده‌های آنان در اولویت است. پس از آن مدارک معلمان شاغل بررسی خواهد شد.

تعیین رتبه‌‌های غلط در رتبه‌بندی معلمان؛ چرا و چگونه؟!

تسنیم نوشت: برخی معلمان معتقدند که رتبه‌های اختصاص‌یافته به آنها غیرواقعی و بسیار پایین‌تر از رتبه استحقاقی آنها براساس مدارک بارگذاری‌شده تعیین شده است؛ مثلاً معلمی با ۳۰ سال سابقه کار که ۱۵ سال آن مدیریت مدرسه بوده در فرآیند رتبه‌بندی فاقد رتبه تعیین شده است!

در شرایطی که رتبه‌بندی معلمان پس از ۱۰ سال تأخیر در دولت سیزدهم وارد فاز عملیاتی خود شده است و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای آن اختصاص یافت و طبیعتاً این روند باید منجر به ایجاد رضایت نسبی در بدنه معلمان می‌شد اما سوء‌مدیریت مسئولان در اسفند ماه منجر به نارضایتی گسترده فرهنگیان بابت معوقات رتبه‌بندی شد.

۹۸درصد معلمان ناراضی از رتبه‌های تعیین‌شده در جریان رتبه‌بندی؟!

مشکلات رتبه‌بندی معلمان اما به همین موارد ختم نمی‌شود و ابعاد مختلفی دارد، در این گزارش به بررسی رتبه‌های تعلق‌گرفته به معلمان پرداختیم که در نهایت به‌جای رضایت نسبی، به اعتراضات بسیاری از معلمان منجر شد.

برخی معلمان معتقدند که رتبه‌های اختصاص‌یافته به آنها غیرواقعی و بسیار پایین‌تر از رتبه واقعی آنها بر اساس مدارک بارگذاری‌شده، تعیین شده است؛ جواد نیک‌بین؛ نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی درباره نارضایتی گسترده معلمان از رتبه‌بندی انجام‌شده می‌‌گوید: لازم است رئیس‌جمهور به نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی ورود جدی کند البته استعفا و جاری شدن این فرهنگ خوب است اما کافی نیست و ما از روحیه استعفا استقبال می‌کنیم اما اکنون ۹۸ درصد از جامعه فرهنگیان از رویه اجرای رتبه‌بندی رضایت ندارند و شاخصه‌ها به‌درستی مشخص نشده است و شاهد اجرای سلیقه‌ای رتبه‌بندی هستیم و این وضعیت در شأن معلمان نیست، از شخص رئیس‌جمهور می‌خواهم به این نحوه اجرا ورود کند.

دستاورد ضعیف کمیسیون آموزش مجلس در قانون نظام رتبه‌بندی معلمان

سازوکار اجرای رتبه‌بندی معلمان از سوی آموزش و پرورش، اعتراضات بسیاری را شکل داد البته از امروز (شنبه ۱۹ فروردین) فرآیند ثبت اعتراضات معلمان به رتبه‌های تعیین‌شده آغاز شده است اما کارشناسان معتقدند قانون نظام رتبه‌بندی معلمان که توسط کمیسیون آموزش مجلس مورد اعمال نظر و تغییرات بسیاری قرار گرفت با ضعف‌های آشکاری مواجه است از جمله دقیق نبودن دامنه شمول، معلوم نبودن اولویت‌بندی میان شاخص‌های رتبه‌‌ها و وزن آن‌ها، مشخص نبودن وضعیت همسان‌سازی معلمان بازنشسته قبل و بعد از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰٫

معلمان درباره رتبه‌های غیرواقعی تعیین‌شده، صحبت‌های مختلفی دارند که در ادامه این مطلب در گفت‌وگو با تعدادی از معلمان استان‌‌های مختلف کشور، روایتی از اشکالات رتبه‌بندی را مرور کرده‌ایم.

معلمی با ۳۰ سال سابقه کار در فرآیند رتبه‌بندی فاقد رتبه!

معلمی با ۳۰ سال سابقه کار از استان اصفهان درباره رتبه تعیین‌شده خود می‌گوید: “۱۵ سال مدیر مدرسه بودم و مدت طولانی نیز در مناطق محروم به‌عنوان معلم مشغول تدریس بودم، وضعیت به‌گونه‌ای بود که به‌دلیل بارش بسیار برف به‌مدت یک ماه نمی‌توانستم به خانه بازگردم، سرانجام مهر سال ۱۴۰۱  با ۳۰ سال سابقه کار بازنشسته شدم اما در کمال تعجب در فرآیند رتبه‌بندی فاقد رتبه تعیین شدم! به‌عنوان مدیر مدرسه، عضو شورا و انجمن اولیا و مربیان بودم که مجموع این موارد ۶۰ امتیاز دارد اما به بنده ۴۲ امتیاز تعلق گرفت.

بنده امتیاز ۱۱۹ کسب کردم اما برای کسب رتبه یک باید ۱۲۰ امتیاز کسب می‌کردیم بنابراین فاقد رتبه تعیین شدم! این در حالی است که معاون و معلم مدرسه‌ای که مدیر آن بودم، رتبه ۴ را کسب کرده‌اند اما بنده به‌عنوان مدیر مدرسه بعد از ۳۰ سال سابقه کار فاقد رتبه تعیین شدم و واقعاً احساس پوچی و شرم نزد خانواده دارم.

در منطقه ما افرادی که رتبه ۵ را کسب کردند بسیار کم هستند و اکثر افراد فاقد رتبه هستند یا رتبه یک و دو را کسب کرده‌اند و این روند منجر به ایجاد نارضایتی بسیاری شده است؛ رتبه‌بندی با این شیوه واقعاً یک حق‌کُشی بود.”

پول‌دادن برای تولید مقاله به اسم برخی معلمان برای کسب رتبه‌های بالاتر!

معلمی با ۹ سال سابقه کار از شهرستان اُرزوئیه در استان کرمان درباره رتبه خود می‌گوید:فاقد رتبه تعیین شده‌ام؛ در بخش شایستگی‌های تخصصی، عمومی و تجربه رتبه ۳ را کسب کردم اما در قسمت شایستگی‌های حرفه‌ای که تأیید آن به‌عهده مدیر مدرسه است، امتیاز پایین به من تعلق گرفت.

مواردی مانند شرکت در اردوهای جهادی یا مؤسسات خیریه دارای امتیاز بود و باید مستندات و مدارک را بارگذاری می‌کردیم اما، مگر فردی که به مؤسسات خیریه کمک می‌کند از آنها مدرک می‌گیرد؟ برخی معلمان در دوران کرونا تلاش بسیاری کردند تا برای دانش‌آموزان خود موبایل تهیه کنند، آیا برای این اقدامات مدرک دارند؟

نحوه امتیاز‌دهی در رتبه‌بندی اشکالات بسیاری داشت و نمی‌توان معلمان مقاطع تحصیلی مختلف را با یک فرم ارزیابی کرد حتی برخی افراد برای جمع‌آوری مستندات به روش‌های غیرقانونی متوسل شدند به‌عنوان مثال پول دادند تا به اسم آنها مقاله ثبت شود یا از مؤسسات خیریه، مدرک دریافت کنند! معلم روستا و مناطق محروم که فقط به فکر کیفیت کار است، فرصتی برای شرکت در مسابقات و جمع‌آوری مستندات ندارد، آیا معلم بودن او امتیاز ندارد؟

وزارت آموزش و پرورش برای رتبه‌های ۱ تا ۵ سهمیه تعیین کرده است؟!

معلمی از استان کردستان درباره رتبه‌بندی می‌گوید: «ابتدا رتبه بنده ۴ تعیین شد اما بعد از ارزیابی مجدد آن را به رتبه دو تقلیل دادند؛ هم‌اکنون  بیشتر فرهنگیان در رتبه‌های دو و سه ساماندهی شده‌اند و بیش از ۱۰ نفر از معلمان شاغل در مدرسه ما رتبه دو و سه را کسب کرده‌اند به‌عنوان مثال همکاری با ۳۰ سال سابقه کار، رتبه دو را دریافت کرده است! این احتمال وجود دارد که ارزیابان، مدارک و مستندات بارگذاری‌شده را دقیق بررسی نکرده‌اند یا به‌صورت سلیقه‌ای رفتار شده است مثلاً ارزیابی سهلگیر بوده است و دیگری سختگیر.

شرایط به‌گونه‌ای شده است که این گمانه را تقویت می‌کند که وزارت آموزش و پرورش برای رتبه‌های ۱ تا ۵ سهمیه تعیین کرده و از ارزیابان خواسته است طبق سهمیه‌ها رتبه معلمان را تعیین کنند.

در بخش شایستگی‌های عمومی موضوع اعتقادات مطرح شده است اما چگونه می‌خواهند اعتقاد یک معلم را ارزیابی کنند که بابت این موضوع به برخی معلمان امتیاز کمتری داده‌اند، این سبک از رتبه‌بندی منجر به ایجاد نارضایتی می‌شود.»

قصور کمیسیون آموزش مجلس در ماجرای مشکلات رتبه‌بندی معلمان

در شرایطی که هدف‌گذاری این بود تا رتبه‌بندی معلمان به ارتقای کیفیت در مدارس کشور منجر شود اما تا امروز با توجه به خلل‌های جدی که در نحوه اجرای رتبه‌بندی وجود داشته است، نه‌تنها این هدف محقق نشد بلکه این سبک از کار به بستری برای شکل‌گیری نارضایتی معلمان تبدیل شده است!

از سوی دیگر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همواره تلاش می‌کند تا قصور ایجادشده در این ماجرا را به گردن سازمان برنامه و بودجه و سازمان استخدامی بیندازد اما آن‌گونه که سازمان اداری و استخدامی اعلام کرده است: بازه زمانی پیشنهادی دولت برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان ۳ سال بود اما مجلس این زمان را بدون در نظر گرفتن ظرفیت آموزش و پرورش، به ۳ ماه تقلیل داد! آیا این زمان‌بندی برای تعیین صلاحیت بیش از ۹۰۰ هزار نفر معلم، کافی است؟!

با این حال، رضا مراد صحرایی؛ سرپرست آموزش و پرورش قول داده است که تمام اعتراضات معلمان بررسی شود؛ او دراین‌باره گفته است: اگر معلمی مدارک را بارگذاری کرده است اما مشاهده نشده است یا فراموش کرده بارگذاری کند حق او را مطابق رتبه‌ای که مستحق است، خواهیم داد همچنین از روز شنبه ۱۹ فروردین گروهی به‌منظور بررسی رتبه‌های تمام معلمان فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

حال باید دید پس از بررسی اعتراضات معلمان، رتبه‌های تعیین‌شده دستخوش چه تغییراتی خواهد شد و آیا نارضایتی معلمان از رتبه‌های تعیین‌شده از میان خواهد رفت.

بررسی اعتراضات رتبه‌ بندی معلمان این استان در اولویت قرار گرفت

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان از شروع فعالیت کارگروه‌های تخصصی بررسی اعتراضات رتبه‌بندی معلمان، از امروز ۱۹ فروردین‌ماه خبر داد و گفت: به معلمان اطمینان‌خاطر می‌دهیم که به تمام اعتراضات رسیدگی می‌‌شود.

رضا رضایی در جلسه شورای معاونان استان که با موضوع تبیین فرآیند رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی معلمان برگزار شد، افزود: پس از ثبت اعتراض، همکاران می‌توانند نسبت به ارائۀ مدارک و مستندات اصلاحی خود صرفاً در مولفه‌های مورد اعتراض در بستر سامانه اقدام نمایند که در صورت هرگونه خطا در مراحل بارگذاری مدرک، ارزیابی و تعیین رتبه، رسیدگی‌های لازم انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مرجع رسیدگی به اعتراضات فردی مشمولان به ترتیب در رتبه‌های آموزشیار معلم و مربی معلم هیئت ممیزه استان و مشمولان رتبه‌های استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم هیئت ممیزه مرکزی است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان بیان کرد: کارگروه‌های تخصصی استان شامل کارگروه آموزش ابتدایی، کارگروه آموزش متوسطه، کارگروه پرورشی و تربیت بدنی و کارگروه پشتیبانی هستند.

وی گفت: فعالیت کارگروه‌های تخصصی بررسی اعتراضات رتبه‌بندی معلمان، از امروز شنبه ۱۹ فروردین در ادارات آموزش و پرورش سراسر استان کرمان تشکیل و به اعتراضات معلمان در این حوزه رسیدگی خواهد شد.

سامانه رتبه بندی معلمان ۱۴۰۱

 

آدرس جدید سامانه رتبه بندی در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ،my.medu.ir است. نشانی جدید سامانه رتبه بندی معلمان و فرهنگیان my.medu.ir بوده و فعالیت سامانه «رتبه‌ بندی معلمان» با نظارت وزارت آموزش و پرورش می باشد. در این مقاله لینک ورود به سامانه جدید رتبه بندی معلمان و نومعلمان و راهنمای نحوه بارگذاری مدارک را در اختیار معلمان کل مدارس کشور قرار داده ایم.

آدرس جدید سامانه رتبه بندی معلمان 

آدرس جدید سامانه رتبه بندی معلمان ۱۴۰۲-۱۴۰۳ my.medu.ir است. سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: این سامانه زیر ساخت مناسب برای ورود کاربران در سراسر کشور را دارد.

ورود به سامانه جدید رتبه بندی معلمان

my medu.ir سامانه رتبه بندی معلمان است. آدرس جدید سامانه رتبه بندی و نحوه بارگذاری مدارک به اطلاع فرهنگیان گرامی در سراسر کشور می رسد.

رییس دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش:

تنها آدرس سامانه بارگذاری مدارک رتبه بندی my.medu.ir است و آدرسی که پیش از این اعلام شده بو یعنی RTB.medu.ir آی پی تستی سامانه بود که در دسترس قرار گرفته بود.

همکاران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه رتبه بندی که داشتند، وارد شوند گفت: اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش، بینی شده است.

همکاران گرامی و مدیران محترم:

اگر در سایت my.medu.ir توانستید اطلاعات خود را ویرایش کنید یعنی هنوز در سامانه رتبه بندی ، مستندات شما تایید نشده است و فورا با مدیر خودتان در تماس باشید. در غیر اینصورت پیام قرمز بالا را نمایش می دهد و کار انجام شده و نگران نباشید.

مدیران محترم، این پیام رو به اطلاع همه همکاران آموزشی خود برسانید

ضمناً بررسی کنید عزیزان بازنشسته واحد سازمانی شما از تایید مستندات رتبه بندی جا نمانند. /my medu.ir- سامانه رتبه بندی معلمان

وی افزود: آدرس سامانه my.medu.ir است و آدرسی که پیش از این اعلام شده بود ( RTB.medu.ir ) آی‌ پی تستی سامانه بود که برای  در دسترس قرار گرفته بود. هم اکنون تنها آدرس سامانه رتبه بندی معلمان my.medu.ir است

نحوه اعتراض به رتبه بندی

سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه همکاران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه پروفایل داشتند وارد شوند گفت: اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش‌بینی شده است.

وی افزود: فرم‌ها و موارد دیگر در سامانه طرح‌ریزی شده و سعی کردیم محیط کاربری ساده‌ای داشته باشد. به زودی فیلم آموزشی راهنما نیز بارگذاری و منتشر می‌شود.

سیاح در پاسخ به اینکه در صورت بروز مشکل، کدام بخش وزارتخانه پاسخ‌گو است و فرهنگیان باید با چه شماره‌ای تماس بگیرند، گفت: تمام مناطق آموزش و پرورش موظف شده‌اند میزکار رتبه‌بندی داشته باشند. امروز اطلاعیه‌ای از سوی امور اداری یا مرکز سنجش منتشر و شماره تماس و نحوه پشتیبانی قید خواهد شد تا همکاران بتوانند پیگیری کنند.

لازم به ذکر است که صادق ستاری‌فرد، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره گفته است که معلمان براساس برنامه زمان‌بندی شده و مبتنی بر شماره ملی خود می‌توانند مدارک و مستندات خود را در این سامانه بارگذاری کنند تا بر اساس آن، نظام رتبه‌بندی و شایستگی و صلاحیت آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد و در بازه زمانی یک ماهه اقدامات لازم انجام شود.

به گفته وی و براساس هماهنگی وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه، تلاش بر این است که بخشی از مطالبات فرهنگیان درخصوص موضوع رتبه‌بندی به صورت علی‌الحساب در اختیار فرهنگیان قرار داده شود تا از ماه‌های آینده و با صدور احکام بتوان نسبت به اجرای تمام و کمال نظام رتبه‌بندی اقدام کرد.

فعال شدن سامانه رتبه‌ بندی برای نو معلمان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره اعمال رتبه بندی نومعلمان گفت: سامانه my.medu.ir برای بارگذاری مدارک و مستندات معلمان جدید قابل دسترسی است و به زودی اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر خواهیم کرد.

پیش‌تر نیز معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود از رتبه‌بندی نومعلمان تا قبل از پایان سال جاری خبر داد و گفت: نومعلمانی که بعد از ابلاغ قانون، استخدام شدند، مشمول رتبه بندی می‌شوند.

با تصویب هیئت ممیزه به این جمع بندی رسیدیم و سامانه برایشان باز و احکامشان صادر می‌شود. یکی از دغدغه هایشان همین بود و صدور احکامشان بر اساس رتبه بندی انجام می‌شود و در دستورکار است. تا قبل از پایان سال احکام شان را صادر می‌کنیم.

راهنمای تلفنی برای بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان

معلمان سراسر کشور می توانند برای استفاده از خدمات راهنمایی تلفنی برای بارگذاری مدارک در سامانه رتبه بندی معلمان با شماره تلفن مندرج در همین صفحه تماس بگیرند. تماس از طریق تلفن ثابت و بدون شماره گیری کد از سراسر کشور از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب امکانپذیر است.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

2015885

روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه

در این پست روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *