کدام گروه از فرهنگیان مشمول قانون رتبه بندی معلمان نمی شوند؟

1657000797 70 رتبه بندی 1

آیین‌ نامه اجرایی دولت در یک بند مهم با قانون رتبه بندی معلمان مصوب مجلس مغایر است.

مطابق ماده ۳ قانون رتبه‌بندی، معلمان باید براساس شایستگی‌های عمومی، تخصصی، حرفه‌ای و تجربه در یکی از رتبه‌های پنج‌گانه قرار گیرند. طبق این قانون همه معلمان حداقل در رتبه آموزشیار معلم قرار می‌گیرند اما آیین‌نامه اجرایی دولت شرط حضور در رتبه آموزشیار معلم را کسب امتیاز آن رتبه می‌داند.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از انصاف نیوز؛ در ماده پنج آیین‌نامه اجرایی دولت آمده است: «مشمولانی که پس از ارزیابی نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب نکنند، از تاریخ عدم احراز رتبه، برای مدت یک‌سال به آنها فوق‌العاده رتبه آموزشیار معلمی پرداخت خواهد شد. این دسته از مشمولان می‌توانند در فرصت یک‌ساله با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد در یکی از رتبه‌ها قرار گیرند.»

مغایرت آیین‌نامه و قانون به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ تبصره دوم ماده پنج، همه افراد جدید‌الاستخدام را از مزایای رتبه‌بندی محروم کرده است. براساس این تبصره، افراد جدیدالاستخدام تا دو سال در نظام رتبه‌بندی قرار نمی‌گیرند و بعد از آن هم فقط درصورتی که امتیاز مربی معلم (رتبه ۲) را کسب کنند، در رتبه‌بندی قرار می‌گیرند.

محرومیت ۱۵۰هزار معلم از رتبه‌بندی

آموزش‌وپرورش در سال گذشته از طریق آزمون استخدامی، ۲۵هزار نیروی جدید استخدام کرد؛ در سال جاری نیز ۳۴ هزار نفر در روند استخدام قرار دارند. عباس نجار، رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش‌وپرورش اسفند سال گذشته در مصاحبه‌ای از استخدام ۵۵ هزار نیروی حق‌التدریسی در سال گذشته و مجوز استخدام ۳۶ هزار نیروی حق‌التدریسی دیگر خبر داد.

جمع این افراد جدیدالاستخدام به ۱۵۰هزار نفر می‌رسد. تکلیف معلمانی که در سال گذشته و امسال بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه فرهنگیان به جمع معلمان مدارس اضافه می‌شوند هم مشخص نیست که آیا آموزش‌وپرورش آنها را هم جدیدالاستخدام به حساب می‌آورد یا نه؟

بدین‌ترتیب معلمان جدیدالاستخدام که کمترین حقوق دریافتی را دارند؛ از حداقل افزایش حقوق نظام رتبه‌بندی هم محروم شده‌اند. یکی از نمایندگان مجلس که خود را طراح رتبه‌بندی می‌داند؛ در ابتدا از کف حقوق هشت‌میلیونی برای معلمان در سال ۱۴۰۰ و بعدها هفت‌میلیونی گفته بود. با آیین‌نامه صادرشده از سوی دولت کف حقوق معلمان جدیدالاستخدام همان پنج‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان که حداقل حقوق تعیین‌شده توسط وزارت کار است، باقی می‌ماند. با این تفاوت که برای کارکنان دیگر سازمان‌ها و شرکت‌ها اصل حقوق به این مبلغ رسیده است اما برای معلمان بندی با عنوان «تفاوت تطبیق» به حکم حقوقی اضافه شده است.

براین اساس در سال‌های آینده با افزایش حقوق معلمان از میزان تفاوت تطبیق کم می‌شود و درعمل مبلغی به حقوق معلمان تازه استخدام‌شده اضافه نمی‌شود.

علاوه‌بر خلف‌وعده صورت‌گرفته، معلم‌های تازه استخدام‌شده بعد از گذشت دوسال بازهم برای قرار‌گرفتن در نظام رتبه‌بندی با مشکلی جدی مواجه هستند. طبق آیین‌نامه اجرایی دولت، این افراد بعد از گذشت دوسال باید امتیاز رتبه دو (مربی‌معلم) را کسب کنند و حتی درصورت کسب امتیاز رتبه یک (آموزشیارمعلم) بازهم در نظام رتبه‌بندی قرار نمی‌گیرند.

  معلمان؛ ناامیدتر از همیشه

در ۱۱ سال گذشته نظام رتبه‌بندی معلمان، توسط دولت‌های مختلف جرح و تعدیل زیادی شده است. طرحی که در ابتدا قرار بود براساس آن حقوق معلم، معادل ۸۰ درصد هم‌رتبه خود در سیستم دانشگاهی برسد؛ امروز به‌جایی رسیده که حداقل ۱۵۰ هزار معلم را از رتبه‌بندی محروم می‌کند.

در قانون رتبه‌بندی مصوب مجلس، اصل طرح به طور کلی کنار گذاشته شد. این قانون درواقع طرح رتبه‌بندی را به قانونی برای افزایش حقوق معلمان تبدیل کرد تا حقوق معلمان به کف حقوق دیگر سازمان‌های دولتی نزدیک شود که آن هم توسط دولت و با‌واسطه شورای نگهبان وتو شد. کف حقوقی که تازه کلی شرط‌وشروط برای آن گذاشته شده است.

بعد از همه این جرح‌و‌تعدیل‌ها، بازهم دولت کوتاه نیامده و عده زیادی از معلمان را از دریافت همین حداقل حقوق هم محروم کرده و تیر آخر را بر جسم بی‌جان طرح رتبه‌بندی معلمان شلیک کرده است. محروم‌کردن معلمان جوان و تازه‌استخدام از دریافت حداقل حقوقی که برای گذران زندگی در شرایط اقتصادی امروز لازم است؛ نه طرحی برای ارتقای مقام و منزلت معلم است و نه انگیزه‌ای برای رشد و ارتقا ایجاد می‌کند. این قانون و این آیین‌نامه اجرایی ثمره‌ای جز ناامید‌کردن بیش از پیش معلمان در پی نخواهد داشت.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

1999787

دانلود سریال جنگل آسفالت قسمت ۷ هفتم ( قسمت ۷ جنگل آسفالت ) با حجم نیمه رایگان

در این پست دانلود سریال جنگل آسفالت قسمت ۷ هفتم ( قسمت ۷ جنگل آسفالت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *