کدبانو جون از الان به فکر ناهار و شام دوشنبه باش؛ پیشنهادم کلم پلو شیرازی و پاستای فوریه

1661090462 38 n

اگه دلتون میخواد واسه ناهار و شام غذاهای خوشمزه و جدید بپزید اما نمیدونید چی درست کنید با ما همراه باشید.

شایانیوز- یکی از مهم ترین دغدغه های خانوم ها و آقایونی که مسئول درست کردن غذا برای خونواده هستند اینِ که شام و ناهار چی درست کنند. گاهی اوقات بیشتر از تایمی که باید واسه پختن غذا بذارن زمان صرف میکنن واسه اینکه فکر کنند چی بپزن. دقیقا به همین دلیل ما توی این سری از مطالب قراره برای هر روز یه منوی غذایی بهتون بگیم. یعنی هر روز دو تا پیشنهاد غذایی واسه ناهار و شام داریم. توی منوی پیشنهادیمون سعی کردیم وعده شام رو از بین غذاهای آسون و نسبتا کم هزینه انتخاب کنیم.

پس اگه دلتون میخواد یه عالمه غذای جدید و آسون یاد بگیرید حتما ما رو دنبال کنید چون کلی منوی عالی و جذابِ ایرانی و فرنگی واستون در نظر گرفتیم.

کلم پلوی شیرازی یه گزینه عالی واسه ناهار

کلم پلو یکی از غذاهای سنتی شیراز است که با برنج، سبزی معطر، کلم قمری، پیاز داغ فراوان، زعفران، گوشت و یک سری ادویه و چاشنی تهیه می شود. تهرانی ها کلم پلو را با کلم برگ و رب گوجه درست می کنند اما کلم پلوی شیرازی یک پلوی کاملا سبز است در واقع چیزی که این کلم پلو را از نوع تهرانی متمایز می کند سبزیجات معطر آن است. اگر دوست دارید این غذای خوشمزه را با همه نکات و فوت و فن های آن یاد بگیرید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

q

مواد اولیه لازم برای تهیه کلم پلوی شیرازی برای ۴ نفر

برنج ۳ پیمانه

کلم قمری ۳ عدد

سبزی معطر ۱ کیلوگرم

پیاز داغ ۱ پیمانه

زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری

آبغوره ۳ قاشق غذاخوری

گوشت چرخ کرده مخلوط ۴۰۰ گرم

پیاز رنده شده بزرگ ۱ عدد

زردچوبه ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری

فلفل سیاه ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری

ادویه کاری ۱/۲ قاشق چایخوری

ادویه پلویی ۱ قاشق چایخوری

کره ۵۰ گرم

نمک به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

t

طرز تهیه کلم پلو شیرازی

۱- برای تهیه کوفته قلقلی گوشت + پیاز رنده شده + فلفل سیاه + زردچوبه + ادویه کاری + نمک را کاملاً با دست ورز دهید. گوشت در ظرف در بسته چند ساعت توی یخچال استراحت بدید سپس کوفته‌ها رو درست کنید. در تابه مورد نظر چند قاشق روغن بریزید و روی حرارت متوسط رو به بالا قرار بدید بذارید گوشت خودش بگیره.

تا وقتی که گوشت خودش نگرفته با قاشق هم نزنید فقط هرز گاهی به کمک دسته تابه گوشت‌ها رو جا به جا کنید که نسوزه. بعد از اینکه گوشت خودش گرفت حرارت متوسط کنید و اجازه بدید خوب سرخ بشه. توی این مرحله میتونید با قاشق هم بزنید. به کوفته‌ها برای اینکه بپزه آب اضافه نکنید، چون گوشت آب میندازه. نکته مهم دیگر در فرآیند پخت گوشت اینِ که بعضی وقتی پیاز رو رنده میکنن کاملاً آبش میگیرن و فقط تفاله‌های پیاز به گوشت اضافه می‌کنند که در نهایت کوفته ها بوی زهم می گیره.

y

۲- سبزی کلم‌ پلو شامل ۳۰۰ گرم ریحان سبز و بنفش، ۱۵۰ گرم ترخان، ۱۰۰ گرم جعفری، ۲۰۰ گرم تره و ۲۵۰ گرم شوید است. همه سبزی ها رو بشورید و روی یک پارچه پهن کنید تا خشک بشن. سپس اون ها رو با چاقوی تیز و یا غذاساز به صورت ریز و ساطوری خرد کنید.

۳- به گزارش شایانیوز برای انتخاب کلم قمری اون هایی رو بردارید که پوستی صاف دارن. کلم‌ها رو به صورت خلالی خرد و سرخ کنید. بهش نمک + ۱/۲ قاشق چایخوری فلفل + ۱/۲ قاشق چایخوری زردچوبه و کمی آبغوره اضافه کنید. بعضی‌ها به جای آبغوره از آب‌ لیمو استفاده می‌کنند که این امر سلیقه‌ای است.

e

در نهایت ۱ قاشق غذاخوری زعفران + ۱/۲ پیمانه پیاز داغ رو هم بهش اضافه کنید همه مواد رو با هم تفت بدید. بذارید کلم‌ها کاملاً نرم بشن و آبشون تبخیر بشه بعد دو قاشق از سبزی خرد شده رو کنار بذارید بقیه رو به کلم ها اضافه کنید حدود ۳ دقیقه تفت بدید (اگر بیشتر از این تفت بدید سبزی تلخ میشه.). سپس کلم و سبزی + کوفته قلقلی + بقیه پیاز داغ رو با هم مخلوط کنید. میتونید کوفته‌ها رو به این ترکیب اضافه نکنید و هنگام سرو غذا اون ها رو روی برنج بریزید.

۴- در یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید روی حرارت ملایم بذارید تا داغ بشه. بعد تهدیگ دلخواهتون کف قابلمه بذارید. سپس مقداری برنج بریزید بعد ۱ کفگیر از موادی رو که با هم مخلوط کردید وسط برنج بریزید بعد کمی از سبزی ای که کنار گذاشتید + نوک قاشق ادویه پلویی و در نهایت کمی زعفران بهش اضافه کنید. مجدد از برنج و بقیه مواد به ترتیب بریزید. آخر سر که همه مواد ریختید، قابلمه رو روی حرارت متوسط رو به بالا بذارید تا بخار کنه بعد ۵۰ گرم کره سرد خرد کنید و روی برنج بریزید.

IM

پاستای فوری یه غذای آسون و خوشمزه واسه شام

یه موقع هایی هست که حوصله آشپزی ندارید اما اونقدر گشنتون که دلتون میخواد حتما یه غذای خوشمزه بخورید اینجور مواقع این پاستا به دادتون میرسه.

مواد اولیه لازم برای تهیه پاستای فوری برای ۴ نفر

پاستا ۱ بسته

سوسیس ۸ عدد

قارچ خرد شده ۱/۵ پیمانه

رب ۴ قاشق غذاخوری

آب جوش ۱/۲ پیمانه

زردچوبه ۱ قاشق چایخوری

فلفل سیاه قاشق چایخوری

روغن مایع به میزان لازم

نمک به میزان لازم

o

طرز تهیه پاستای فوری

۱- در یک قابلمه آب رو به همراه کمی نمک و روغن جوش بیارید و سپس پاستا رو بهش اضافه کنید و طبق زمان نوشته شده روی بسته‌بندی بپزید. دقت کنید که زمان در این مرحله بسیار مهم است. پس از این که پاستاها نرم شدند آن‌ها را آبکش کنید.

۲- سوسیس ها رو خرد کنید بعد سرخشون کنید. قارچ ها رو هم به صورت ورقه خرد کنید و تفت بدید. حالا قارچ و سوسیس با هم مخلوط کنید ادویه ها رو بهش اضافه کنید رب رو هم با آب جوش مخلوط کنید و به موادتون اضافه کنید در نهایت پاستای آبکش شده رو روی مواد بریزید و میل کنید. میتونید بهش گوجه فرنگی، سیب زمینی، فلفل دلمه ای و انواع پنیر رو اضافه کنید.

اگه تو شام و ناهار فرداتون موندید صفحه پیشنهاد سرآشپز شایانیوز را دنبال کنید.

e

 

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

1999787

دانلود سریال جنگل آسفالت قسمت ۷ هفتم ( قسمت ۷ جنگل آسفالت ) با حجم نیمه رایگان

در این پست دانلود سریال جنگل آسفالت قسمت ۷ هفتم ( قسمت ۷ جنگل آسفالت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *