راهنمای خرید تجهیزات شبکه، معرفی انواع تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه وسایلی هستند که امکان اتصال سیستم‌ها به یکدیگر و اینترنت را فراهم می‌کنند و شما می‌توانید برای انتقال اطلاعات، خیلی راحت از…

تجهیزات شبکه در واقع مجموعه‌ای از ابزارهای اولیه جهت راه‌اندازی شبکه‌های رایانه‌ای هستند که امروزه در سازمان‌های بزرگ و کوچک، بسیار توسعه‌ یافته‌اند و اهمیت زیادی هم دارند. به‌ همین خاطر، برای خرید آن‌ها بهتر است قبل از هر چیزی، طرح و اندازه شبکه مورد نظرتان را ارزیابی کنید و سپس با کمک یک راهنمای مناسب، تجهیزات ضروری را تهیه کنید.  

اکثر افرادی که قصد خرید تجهیزات شبکه را دارند، هنگام انتخاب گزینه با کیفیت، دچار سردرگمی می‌شوند و نمی‌توانند خرید مناسبی داشته باشند. بر همین اساس، ما سعی داریم در ادامه یک راهنمای خرید جامع به شما ارائه دهیم تا بتوانید با کمک گرفتن از آن، بهترین انتخاب‌ها را داشته باشید.

معرفی انواع تجهیزات شبکه

همان‌ طور که در ابتدای مقاله هم گفته شد، تجهیزات شبکه وسایلی هستند که امکان اتصال سیستم‌ها به یکدیگر و اینترنت را فراهم می‌کنند و شما می‌توانید برای انتقال اطلاعات، خیلی راحت از آن‌ها استفاده کنید. این تجهیزات به‌ طور کلی در ۲ دسته تجهیزات اکتیو شبکه و تجهیزات پسیو شبکه تقسیم می‌شوند و شما می‌توانید با توجه به نیازتان، آنها را خریداری کنید.   

  • تجهیزات پسیو شبکه

تجهیزات پسیو شبکه، تجهیزاتی هستند که جهت انتقال داده از آن‌ها بهره می‌گیرند؛ اما دقت داشته باشید که آن‌ها هیچ تأثیری بر روی تغییر داده‌ها ندارند. این تجهیزات اغلب به شبکه‌های کابلی مربوط می‌شوند و کمتر در شبکه‌های بیسیم از آن‌ها استفاده می‌کنند، زیرا انتقال اطلاعات در این شبکه‌ها از نوع بیسیم است.

توجه داشته باشید تجهیزات پسیو شبکه شامل سوکت، کابل‌های فیبر نوری، رک، کانکتورها، سوئیچ بوردها، کیستون، داکت و ترانکینگ می‌شود. برای خرید تجهیزات شبکه پسیو حتما کیفیت وسایل را مورد بررسی قرار دهید و از کار کردن صحیح آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

  • تجهیزات اکتیو شبکه

بعد از این که با تجهیزات پسیو آشنا شدید، بهتر است تجهیزات اکتیو شبکه را هم بشناسید. تجهیزات اکتیو، در اصل وظیفه‌ انتقال، اصلاح، تغییر و تقویت سیگنال‌های داده‌ای را بر عهده دارند و انتخاب کردن آن‌ها با کارایی مناسب، بسیار مهم است.

این تجهیزات به صورت مستقیم با سیگنال‌های شبکه شروع به کار می‌کنند و به همین خاطر هم خرید و نصب‌شان نیاز به تخصص زیادی دارد. تجهیزات شبکه اکتیو معمولا در مرکز شبکه قرار می‌گیرند و بدون آن‌ها شبکه‌ای وجود ندارد. از جمله مهم‌ترین تجهیزات اکتیو شبکه نیز می‌توان اکسس پوینت، سوئیچ، هاب، فایروال، ریپیتر، روتر، بریج و پرینتر را نام برد.

مهم ترین نکات برای خرید تجهیزات شبکه

– هاب و سوئیچ به‌ عنوان اصلی ترین تجهیزات شبکه شناخته شده‌اند و خرید آن‌ها به‌ صورت مرغوب اهمیت زیادی دارد. بنابراین سعی کنید کارکرد هر کدام را به‌ خوبی مورد بررسی قرار دهید و از عملکرد صحیح‌شان اطمینان حاصل نمایید.

– به طور معمول شما باید با توجه به تعداد کاربرانی که قرار است از شبکه استفاده کنند، تعداد پورت مناسب را انتخاب نمایید. برای بررسی این موضوع بهتر است با کارشناسان این حوزه مشورت کنید.

– حین انتخاب کردن تجهیزات شبکه به قابلیت‌های کنترلی دستگاه دقت کافی داشته باشید، زیرا سوئیچ‌ها قابلیت‌های کنترلی متفاوتی دارند و شما باید براساس نیاز و همچنین بودجه‌تان، مناسب‌ترین گزینه را پیدا کنید.

– سرعت سوئیچ و هاب نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند که نباید آنها را نادیده گرفت. در اصل باید دستگاهی را خریداری نمایید که سرعت‌های بالای شبکه را به‌ راحتی ساپورت کند.

– موقع خرید روتر حتما به فرکانس باند توجه داشته باشید و سراغ باندهایی بروید که با شبکه شما متناسب هستند. به طور کلی برای یک شبکه بزرگ به باندهای ۵ گیگاهرتزی و برای یک شبکه کوچک، به باندهای ۲.۴ گیگاهرتزی نیاز خواهید داشت.

– سرعت روترها را با دقت بالا در نظر بگیرید و موقع خرید تجهیزات شبکه حتما از داشتن امنیت آن‌ها نیز مطمئن شوید.

– کابل‌های شبکه و پچ کورد به‌ طور کلی اسکلت شبکه را تشکیل می‌دهند و از این جهت باید به‌ درستی آن‌ها را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید انتخاب کابل بی‌کیفیت و نامناسب، در عملکرد تمام شبکه اختلال ایجاد می‌کند و ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات شود.

– یکی دیگر از مهم‌ ترین نکاتی که باید حتما موقع خرید کابل شبکه به آن‌ ها توجه داشته باشید، جنس هسته کابل شبکه است. کابل‌های مسی به‌ عنوان بهترین نوع کابل شبکه از لحاظ طول انتقال اطلاعات و کیفیت شناخته شده‌اند و می‌توانند به راه‌اندازی شبکه‌ای عالی به شما بسیار کمک کنند.

– حتما اندازه کابل‌ها را در نظر بگیرید و سراغ کابل‌هایی که بیش‌ از حد بلند یا بیش‌ از حد کوتاه هستند، نروید.

– توجه داشته باشید برخی کابل‌ها دارای عایق حرارتی هستند و برای کابل‌ کشی در مناطق گرم می‌توانند بسیار مناسب باشند.

– جنس روکش کابل هم اهمیت زیادی دارد و اگر می‌خواهید که در مدت‌ زمانی سریع دچار فرسودگی و آسیب نشوند، باید سراغ گزینه‌هایی با کیفیت عالی بروید.

– کسانی که برای خرید تجهیزات شبکه بدون آگاهی اقدام می‌کنند، در مدت‌ زمانی کوتاه دچار پشیمانی خواهند شد. به‌ همین دلیل تحت هیچ شرایطی نسبت‌ به جنس پچ کورد بی‌توجه نباشید و از گزینه‌هایی که دارای بدنه فلزی هستند، بهره بگیرید تا در محیط‌های نامساعد با شرایط محیطی مرطوب، صدمه نبینند.

– ظرفیت، مقاومت، دوام و کیفیت ترانکینگ یا داکت را هم در نظر بگیرید و موقع خرید آنها را چک کنید.

– بیشتر سراغ رک‌های فن دار بروید تا تجهیزات داخل آن هنگام کار خیلی داغ نشوند و شما هم بتوانید بدون محدودیت از داده‌های شبکه استفاده کنید و خیلی راحت اطلاعات خود را انتقال دهید.

– هر کدام از تجهیزات شبکه دارای ویژگی‌های خاص مربوط به خود هستند و شما باید جنس قطعات داخلی و بدنه آن‌ها را به‌ طور جداگانه بررسی نمایید و متناسب با محل مورد نظر یا شبکه‌تان آن‌ها را انتخاب کنید.

– قبل از این که اقدام به خرید این تجهیزات کنید، به خوبی با ویژگی‌های هر کدام از تجهیزات مورد نیاز شبکه آشنا شوید و سپس تصمیم نهایی‌تان را بگیرید.

– در صورتی که تجربه کافی برای خرید تجهیزات شبکه را ندارید، توصیه می‌شود بدون آگاهی اقدام به تهیه کردن لوازم مختلف نکنید و حتما از افراد باتجربه در این زمینه بخواهید تا شما را راهنمایی کنند.

– برای خرید تجهیزات پسیو یا اکتیو نباید به صورت خودسرانه عمل کنید زیرا همان طور که گفته شد، هر کدام از این تجهیزات، دارای عملکرد مختلفی هستند و برای کاری طراحی شده‌اند.

– از دیگر نکات مهمی که بهتر است آن را نادیده نگیرید، انتخاب مراکز معتبر برای خرید است. از این رو سعی کنید برای خرید، سراغ مراکزی که از اعتبار کافی برخوردار نیستند نروید.

– برای خرید کابل‌های فیبر نوری از گزینه‌هایی که دوام بالایی دارند، بهره بگیرید زیرا این کابل‌ها نقش مفیدی در شبکه دارند و در صورتی که نتوانند به خوبی وظیفه خود را انجام دهند، ممکن است با مشکل مواجه شوید.

در این راهنمای خرید به مهم‌ترین نکاتی که باید به آنها توجه کنید، اشاره کردیم و با ارائه یک دید کلی، سعی کردیم هرآنچه باید درباره خرید تجهیزات شبکه بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

جهت آگاهی دقیق‌تر درباره کابل شبکه و خرید  انواع تجهیزات با قیمتی مناسب، می‌توانید به فروشگاه بانک فیبر نوری مراجعه نمایید و به راحتی هر نوع کابل تار نوری که خواستید را برای خود سفارش دهید. مجموعه بانک فیبر نوری و شبکه با سابقه‌ای طولانی در اجرای پروژه‌های فیبر نوری و با تیم حرفه‌ای کارشناسان خود، اطمینان خاطر را از بابت رعایت استانداردها برای شما به همراه می‌آورد. تامین تجهیزات، برگزاری کلاس‌های آموزشی، تعمیر و مشاوره کارشناسان، از دیگر خدماتی است که توسط این مجموعه ارائه می‌شود. شما می‌توانید از طریق شماره‌ تلفن‌ ۷۴۰۳۵۰۰۰ ۰۲۱ با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

2015885

روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه

در این پست روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *