صفر تا صد ترفند خرید و نگهداری باقلا؛ با این روش از طعم واقعی باقلا سبز لذت ببرید!

برای مصرف و نگهداری باقلا سبز باید شما حتما با روش خرید، فریز و یا خشک کردن باقلا کاملا آشنا باشید تا در مواقع مصرف از طعم واقعی باقلا سبز…

شایانیوز- باقلای سبز بسیار قابل انعطاف است، یعنی در هر آب و هوا و بیشتر شرایط خاک رشد می کند. باقلا منبع مهمی از پروتئین، کربوهیدرات ها و همچنین ویتامین های A ، B1 و B2 میباشد. باقلا گیاهی است یک ساله از تیره پروانه واران که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتی متر می رسد و دارای برگ هایی به شکل تخم مرغ و گل هایی درشت و سفید با لکه های سیاه با بنفش است. میوه ی آن که همان باقلا است در غلافی پوشیده از کرک به طول تقریبا ۱۲ سانتی متر قرار دارد. باقلا سبز یکی از حبوبات محبوب خانواده های ایرانی است که عطر و طعم بی نظیری دارد و دارای خواص بیشماری می باشد. از باقالی برای پخت غذا های خوشمزه مانند باقالی پلو، باقلا قاتق و… یا از باقالی به عنوان یک میان وعده استفاده می کنند و نکته ای بسیار مهم این است که در هنگام خرید باقالا سبز خشک باید به نکاتی دقت کنید، تا باقالا با کیفیتی را خریداری نمایید.

خرید

در زمان خرید بهتر است دقت کنید تا پوسته سبز بیرونی سفت و ترد باشد. چرا که آنهایی که نرم هستند، در داخل خود کیسه های هوا دارند و باقالا مرغوب، نباید زرد رنگ و سفت باشد؛ زیرا بی کیفیت است و ارزش غذایی بالایی ندارد.

73813

طریقه صحیح پوست کندن باقلا

ابتدا پوست اول باقالی را جدا کنید و برای جدا کردن پوست دوم باقالی با چاقو باقالی ها را به دو قسمت تقسیم کنید، سپس فشار مختصری وارد کنید تا خیلی راحت ، مغز باقالا بیرون بیاید. ترفندی جدید که شاید کمتر کسی بلد باشد این است که باقلاها را در یک ظرف قرار دهید و روی آن را با آب جوش بپوشانید و بگذارید تا روی حرارت برای ۳ تا ۵ دقیقه بجوشد. سپس آبکش کنید و درون یک ظرف حاوی آب یخ بریزید و بعد شست خود را از ناحیه ساقه به طرف انتها فشار دهید تا دانه ها به راحتی خارج شوند. برای جدا کردن پوسته دوم نیز شکافی را با ناخن خود روی پوست آن ایجاد کنید و فشار دهید.

How-to-Grow-Fava-Beans-FB

طریقه فریز کردن باقلا سبز

پس از خریداری باقلا سبز با کیفیت پوست آن را جدا و باقلا ها را تمیز بشویید. در یک قابلمه آب بریزید وروی حرارت قرار دهید تا جوش آید. باقلاهای شسته شده را درون آب جوش بریزید تا به مدت ۳ دقیقه بجوشد. توجه کنید اگر مقدار آب و مقدار باقلا سبز متناسب نباشد ، پس از اضافه کردن باقلا سبز جوشیدن آب متوقف می شود پس از دقیقه ، باقلا سبز، را در آبکش بریزید و بگذارید سرد شود. سپس باقلاها را بسته بندی کنید و به فریزر انتقال دهید و برای دیرتر خراب شدن باقلا حجم بسته آن را کمی بزرگ یا به اصطلاح چاق بگیرید. مدت زمان نگهداری باقلا سبز در فریزر ۱۲- ۸ ماه و در دمای ۱۸- درجه سانتیگراد است.

how-to-pod-broad-beans-4

خشک کردن باقلا

 منجمد کردن باقلا بهترین روش نگهداری برای استفاده طولانی مدت از این گیاه خوراکی می باشد، اما اگر فضای کافی برای فریز کردن ندارید می توانید آن ها را خشک کنید. دو روش برای خشک کردن باقلا وجود دارد ،اولی دانه های باقالا را چندین مرتبه با برگ انار بجوشانید، تا از وجود آفت مگس در این سبزی جلوگیری شود و سپس در محلی تمیز و به دور از گرد و غبار بر روی پارچه ای تمیز در مجاورت آفتاب پهن کنید. روش دیگری هم برای خشک کردن اصولی باقالا سبز بدون دستگاه خشک کن وجود دارد، که پس از جدا کردن پوست آن ها را، به صورت یک لایه نازک به روی سینه فر ریخته و با درجه ی کم به مدت کوتاهی  قرار می دهیم، تا آب اضافی آن کمی خشک شود و سپس روی دستمال نازک پهن کنید، تا در مجاورت هوای تازه خشک شود. 

باقلا

اگر دوست دارید آشپزی های ما رو دنبال کنید به صفحه آشپزی شایانیوز سر بزنید.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

2015885

روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه

در این پست روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *