تیتر خبرها

میلگرد بستر چیست و چگونه اجرا می شود؟

میلگرد بستر سیم‌هایی از جنس فولاد به ضخامتی حدودا ۴ میلی‌متر و ضد زنگ هستند و برای افزایش مقاومت و استحکام بلوک‌های سیمانی استفاده می‌شود.

یکی از روش‌های کاربردی برای مقاوم‌سازی سازه‌ها و افزایش استحکام اتصالات، استفاده از میلگرد بستر است. اما سوالی که همیشه مطرح بوده و هست این است که میلگرد بستر چیست، چه کاربردهایی دارد؟ کجا استفاده می‌شود و مزایا و معایب آن چیست؟  در مرحله اول بهتر است با مفهوم میلگرد بستر بیشتر آشنا شویم. میلگرد بستر سیم‌هایی از جنس فولاد هستند که ضخامتی حدودا ۴ میلی‌متر دارند و ضد زنگ هستند و برای افزایش مقاومت و استحکام بلوک‌های سیمانی از آن‌ها استفاده می‌شود. در مواردی که خطر شکستگی و ترک خوردن دیوار وجود دارد معمولا استفاده از میلگرد بستر توصیه می‌شود.

2

ویژگی‌های میلگرد بستر

  • مفتولی است
  • آج دار است
  • ۴ میلی‌متر ضخامت دارد
  • ضد زنگ و استنلس استیل است
  • فرسایش پذیر نیست
  • استحکام بالایی دارد

کاربرد میلگرد بستر چیست؟

بعد از اینکه فهمیدیم میلگرد بستر چیست وقت آن رسیده که با کاربرهای آن آشنا شویم. یکی از کارکردهای میلگرد بستر، بالا بردن و تقویت استحکام دیوارهاست. همچنین میلگرد بستر وظیفه اتصال دیوارهای ترک خورده را انجام می‌دهد. از این نوع میلگردها در بناها و ساختمان‌هایی که مقاومت پایینی دارند استفاده می‌شود. پس به طور کلی می‌توان کاربردهای میلگرد بستر را به این صورت نام برد:

  • افزایش مقاومت دیوار بناهای سیمانی
  • مقاوم سازی و مسلح نمودن دیوارها در برابر زلزله
  • جلوگیری از فشارهای خارجی وارد به دیوار
  • افزایش مقاومت کششی ملات
  • امکان آجرچینی توده‌ای
  • کنترل بهتر حرکت دیفرانسیل
  • افزایش مقاومت چسب های دیواری
  • یکپارچگی دیوار‌ها

چرا از میلگرد بستر استفاده می‌شود؟

کشور ایران از نظر جغرافیایی روی گسل‌های فراوانی قرار گرفته و زلزله خیز است. از طرف دیگر سازه‌های آجری و سفالی مقاومت بسیار پایینی در مقابل زلزله دارند. برای بالا بردن این سازه‌ها در مقابل انواع زلزله از میلگرد بستر استفاده می‌شود. این میلگردها قطری حدود ۴ سانت دارند، به صورت دهانه دهانه هستند و پوشش گالوانیزه‌ای دارند.

چند نکته خیلی مهم در رابطه با اجرای میلگرد بستر

میلگرد بستر به دلیل آجدار بودن سطح می‌تواند به دیگر اجزا بچسبد.

دقت داشته باشید که میلگرد بستر ضد زنگ هستند و در برابر رطوبت معمولا مقاومت بالایی دارند و این نکته باعث جلوگیری از پوسیدگی این میله‌ها می‌شود.

دیوارهای آجری، دیوارهای باربر و غیر باربر معمولا برای استفاده از میلگرد بستر مناسب هستند.

چه نوع میلگرد بستری برای ساختمان مناسب‌تر است؟

معمولا برای مهندسین ساختمان‌سازی این سوال پیش می‌آید که از چه نوع میلگرد بستری بهتر است در ساختمان‌سازی استفاده شود. کدام از این میلگرد بسترها مقاومت بالایی دارند و به استحکام بیشتر کمک می‌کنند. در هر ساختمان بهتر است از چه نوع میلگرد بستری استفاده شود؟ از میلگرد بستر آجدار استفاده شود یا ضد زنگ؟

معمولا دو روش برای محاسبه میزان میلگرد بستر مورد نیاز برای هر ساختمان وجود دارد که عبارتند از:

یک روش این است که تمام دیوارهای به کار رفته در یک ساختمان را حساب می‌کنیم.

روش دوم این است که می‌توان ارتفاع دیوار را بررسی کرد و برای هر مقدار مشخص تعداد مورد نیاز میلگرد بستر استفاده کرد.

انواع روش‌های اجرای میلگرد بستر

برای اجرای میلگرد بستر دو روش نردبانی و خرپایی وجود دارد.

روش نردبانی: در این روش دو آرماتور به صورت موازی در امتداد دیوار قرار می‌دهند. و مفتول‌ها را بر این دو میلگرد جوش می‌دهند که حالت نردبانی شکل به خود می‌گیرد.

10

 

روش خرپایی: این روش مانند روش نردبانی است، با این تفاوت که دو میلگرد بر لبه دیوار قرار می‌گیرند و مفتول‌ها به صورت مورب و به صورت ۷ و ۸ به این این دو میلگرد جوش داده می‌شوند.

روش اتصال میلگرد بستر چگونه است؟

برای اتصال میلگرد بستر به چند وسیله جانبی نیاز داریم. یکی از این تجهیزات گیره یا بست هست. یکی دیگر از مواردی که برای اتصال میگرد بستر لازم است، قلاب هست. از قلاب برای اتصال میلگرد بستر و گیره استفاده می‌شود. معمولا قبل از همه چیز، باید بست را به صورت افقی به سازه متصل کنیم. همچنین برای نصب بست‌ها می‌شود از میخ مخصوص فلز هم استفاده کرد. اما اگر اسکلت بتنی باشد، برای نصب گیره از میخ مخصوص بتن استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از میلگرد بستر

یکی از مشکلاتی که در ساختمان‌سازی وجود دارد،‌این است که اختلاف رطوبت معمولا موجب ترک خوردگی دیوارها و بنا می‌شود، که این مسئله در آینده به مشکلات جدی ختم می‌شود. برای جلوگیری از این دست مشکلات باید مقاومت و استحکم سازه‌ها را افزایش داد. میلگرد بستر برای همین کار است. از دیگر مزایای میلگرد بستر می‌توان به اتصال دیوارهای متقاطع به یکدیگر، افزایش بسیار بالای مقاومت دیوار، استحکام در مقابل زلزله و … اشاره کرد. از دیگر مزایای میلگرد بستر می‌توان موارد زیر را نام برد:

امکان تعبیه به صورت عمودی

عدم نیاز به دوغاب بندی

افزایش اندازه قاب

افزایش حرکات اتصالی

افزایش استحکام برشی دیوتر

بیشتر شدن مقاومت خمشی در دیوارهای با دهانه افقی و عملکرد دوطرفه و دهانه عمود.

ترمیم دیوارهای ترک خورده

بازسازی دیوارهای آسیب دیده

امکان پخش فشار از مناطق ضعیف به تمام سطوح دیوار

کنترل فاصله ترک‌های ایجاد شده دیوارها

عوامل موثر بر خرید میلگرد بستر

اگر به دنبال خرید میلگرد بستر هستید، احتمالا مطالعه ادامه مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. قبل از خرید میلگرد بستر، لازم هست که اطلاعاتی درباره خرید و قیمت میلگرد بستر کسب کنید. طبیعتا قیمت میلگرد بستر به عوامل مختلفی بستگی دارد.

سایز مفتول: هر چقدر سایز و ضخامت مفتول بیشتر باشد، قیمت میلگرد بستر بالاتر است.

روکش گالوانیزه: داشتن روکشی از جنس گالوانیزه بر روی قیمت آن تاثیرگذار است. اگر میلگرد بستر روکش گالوانیزه داشته باشد، قیمت بالاتری برای آن در نظر می‌گیرند.

از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد بستر می‌توان به تغییرات بازار ارز، میزان عرضه و تقاضای بازارو … را هم اضافه کرد. همچنین تغییرات قیمت جهانی آنلاین بر نوسانات قیمت میلگرد بستر تاثیرگذار خواهد بود.

از کجا میلگرد بستر بخریم؟

میلگردها بسترها در صنعت ساختمان مزایای زیادی دارند و در نتیجه محبوبین آن‌ها رو به افزایش است. و در نتیجه بازار خرید و فروش میلگرد بستر در سال‌های اخیر رونق بسیاری یافته است. اگر در جایگاه خریدار هستید باید قبل از خرید به یک سری موارد حتما دقت داشته باشید. و کیفیت،‌‌قیمت و سهولت دسترسی، شرایط تحویل و سایر موارد را مد نظر قرار دهید. فروشگاه اینترنتی دکتر تامین،‌ با ارائه مدرن‌ترین تجهیزات ساختمانی می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید میلگرد بستر باشد. برای مشاهده سایت اینجا کلیک کنید.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

فال روزانه

فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲

در این پست فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *