تیتر خبرها

ورزش در دوره قاعدگی؛ آیا باید تمرینات را متوقف کرد یا ورزش کردن طی این دوره مفید است؟!

اگه فکر میکنی با پریود شدن برای یه هفته ورزش تعطیله سخت در اشتباهی چون نه تنها بد نیست بلکه کلی هم مزایا داره.

شایانیوز- بسیاری از خانم ها زمانی که وارد دوره ماهانه خود می شوند فارق از این که به طور معمول چه ورزشی را دنبال می کنند، وسایلشان را جمع کرده و برای کاهش درد دوران قاعدگی یا بسیاری دلایلی این چنینی دیگر از تمرین فاصله می گیرند، اما از طرف دیگر مدام ذهنشان درگیر این است که فاصله افتادن میان تمرین ها چطور باعث برهم خوردن نظم ورزششان می شود یا این که چطور ممکن است بر تناسب اندام آن ها تاثیر بگذارد. با همه این اوصاف باید بدانید که واقعا دلیل علمی و قانع کننده ای وجود ندارد که شما را طی دوران قاعدگی از ادامه تمرین باز دارد و حتا انجام تمرینات ورزشی می تواند مزایایی هم برایتان داشته باشد.

آیا می توان در دوره ماهانه ورزش کرد؟

مزایای ورزش کردن طی دوران قاعدگی

همان طور که می دانید ورزش کردن از لحاظ سلامتی مزایای جسمی و روحی متعددی برای شما دارد و اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که صرفا چون پریود شده اید این فواید کاهش پیدا نمی کنند حتا برخلاف تصور عموم رعایت یک روتین تمرینی می تواند برخی از عوارض و دردهای رایج همراه با قاعدگی را کاهش دهد.

۱.کاهش علائم PMS

به گزارش شایانیوز، یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که خانوم ها قبل یا در طول دوران ماهانه با آن دست و پنجه نرم می کنند علائم PMS یا همان نوسانات خلقی است. براساس تحقیقات صورت گرفته ورزش هوازی منم می تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش این علائم و در نتیجه افزایش حس خوب شما داشته باشد.

۲.افزایش قدرت و مقاومت

طی برخی از مطالعات صورت گرفته نشان داده شد که در دو هفته اول چرخه قاعدگی که با روز اول پریود آغاز می شود سطوح پایین هورمون های زنانه باعث می شوند که شما میزان قدرت و مقاومت بیشتری را تجربه کنید پس می توانید شرایط متفاوتی را در ورزش برای خودتان محیا کنید.

آیا می توان در دوره ماهانه ورزش کرد؟

۳.افزایش اندورفین

به طور کلی ورزش توانایی آن را دارد تا سطح اندورفین شما را به ظکل طبیعی بالا ببرد که در نتیجه آن خلق و خو بهتری خواهید داشت و احساس بهتری پیدا می کنید. به علاوه این که دکتر براندون مارچلو معتقد است چنانچه اندورفین یک مسکن طبیعی است با آزاد شدن آن طی ورزش می تواند باعث کاهش علائم ناراحت کننده دوران پریود نیز بشود.

۴.بهبود خلق و خو

قبل تر نیز به تاثیر ورزش بر بهبود خلق و خو  اشاره کرده بودیم اما حالا یک بخش دیگر آن را به شما معرفی می کنیم. بنا به گفته دکتر متیوز ورزش باعث افزایش گردش خون، کاهش گرفتگی، کاهش سردرد و کمردرد های مرتبط با پریود می شود در نتیجه می تواند به طرز چشمگیری با کاهش درد های فیزیکی حال شما را خوب کند.

برخی از بهترین ورزش ها طی دوره قاعدگی

همان طور که گفتیم دلیلی ندارد که طی این دوران ورزش خود را متوقف کنید اما مطمئنا کاهش میزان فشار و حجم تمرین می تواند سودمند باشد. از طرف دیگر برخی از تمرین ها هستند که به گفته متخصصان زنان و زایمان روی آوردن به آن ها در این دوره می تواند موثر تر باشد که عبارتند از:

  • پیاده روی سبک یا تمرینات هوازی سبک
  • تمرینات قدرتی با حجم کم و فعالیت های مبتنی بر قدرت
  • یوگا و پیلاتس

آیا می توان در دوره ماهانه ورزش کرد؟

نهایتا به خاطر داشته باشید که اگر هیچ گونه ناراحتی ای را در طی پریود خود تجربه نیم کنید می توانید با خیال راحت به تمرینات خود ادامه دهید به شرط آن که مراقب تنظیمات بدنتان باشید و به محض این که احساس کردید بدنتان نیاز به استراحت دارد شرایط را برای آن محیا کنید.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

فال روزانه

فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲

در این پست فال ۵ بهمن ۱۴۰۲ / فال روز پنج شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *