پنج رمان با جلال آل احمد؛ داستان هایی انتقادی و تاثیر گذار که دیدتان را تغییر میدهند

جلال آل احمد

جلال آل احمد نویسنده و منتقد ادبی است که آثار و تفکرش نقش انکار ناپذیری بر جریان روشنفکری و نویسندگی ایران داشته است پس باید با او آشنا بود.

شایانیوز- افراد زیادی هستند که مطالعه و کتاب خواندن را یک تفریح به حساب می آورند و این افراد غالبا به دو دسته تقسیم می شوند آن هایی که از این تفریح لذت می برند و آن هایی که چون از انجام این تفریح لذت نمی برند به سراغ گزینه های دیگری می روند؛ با این حال برای عده ای از افراد کتاب خواندن نه تنها تفریحی لذت بخش است بلکه فعالیتی پویاست، به این معنی که باعث رشد و ارتقا سطح فکری انسان می شود، به این معنی که هر کتاب می تواند یک پروژه پژوهشی به حساب بیاید و به این معنی که باید کتاب خواندن را امری جدی قلمداد کرد.

کتاب ها در هر ژانری که خلق می شوند غالبا نمود و بیانی از دنیای پیرامون و حال حاضر خود هستند اما بعضی از آن ها تاثیر گذار تر، گویا تر و شاهکار تر هستند بعضی هم نه برای همین هم هست آن هایی که کتاب خواندن را یک امر جدی در نظر می گیرند گاها حتا اگر طرفدار سبک و شیوه نوشتاری یک نویسنده هم نباشند همچنان آثار او را می خوانند، می خوانند چون آن اثر ها، اثر هایی ماندگار و تاثیر گذار می باشند.

کتاب خواندن

یکی از نویسندگانی که تاثیر عمیقی بر جنبش روشنفکری و نویسندگی ایران عزیز ما حتا تا به همین امروز داشته است جلال آل احمد می باشد، نویسنده ای که رمان ها و یا داستان های کوتاه او همگی بیانگر حرفی، ایده ای یا انتقادی هستند که نمی شود از آن ها چشم پوشی کرد، به این ترتیب به صراحت می توان گفت آثار جلال آل احمد از آن دست آثاری است که خواندن آن ها برای کسانی که مطالعه را یک امر مهم در نظر می گیرند لازم است.

با توجه به اهمیت موضوع ذکر شده در ادامه ما پنج داستان بلندی را که این نویسنده فقید به رشته تحریر در آورده به شما معرفی می کنیم که جدای از اهمیت آن ها، نثر روان و برون گرای آن ها شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و از خواندن آن ها لذت خواهید برد.

۱.مدیر مدرسه اثر جلال آل احمد

جلال آل احمد در تمامی آثار خود از مقالات گرفته تا رمان هایش سعی میکند تا جامعه خفته را بیدار و آگاه کند، سعی می کند تا به آن ها آنچه را که در شرف وقوع است اما چشمشان را به روی آن بسته اند نشان دهد، برای همین هم هست که آثار او غالبا رنگ بوی سیاسی دارند، مدیر مدرسه یه عنوان یکی از محبوب ترین و شاید حتا بهترین اثر آل احمد نیز از این قاعده مستثنا نیست. مدیر مدرسه داستان معلمی است که از شغل معلمی و دردسر های آن خسته شده و به گمان خود وقتی که مدیر مدرسه بشود آسودگی بیشتری را در کارش تجربه خواهد کرد پس هر طور شده دست آخر مدیر مدرسه ای با یک ناظم، هفت معلم و دویست و پنجاه دانش آموز می شود، اما هیچ چیز آن طور که فکر می کرد پیش نمی رود و نهایتا تصمیم به استعفا می گیرد.

مدیر مدرسه

۲.سرگذشت کندو ها اثر جلال آل احمد

سرگذشت کندو ها یک داستان عمیقا دو پهلو است که در لفافه حرف های زیادی برای گفتن دارد اگر چه که ممکن است در نگاه اول این طور به نظر نرسد. سرگذشت کندو ها همان طور که از نامش پیداست داستان زنبور هایی است که سخت تلاش می کنند و عسل تولید می کنند اما هربار دستی یا به قول خود زنبور ها بلا، عسل آن ها را به غارت می برد، پس آن ها تصمیم میگیرند در برابر این بلا بایستند.

سرگذشت کندوها

۳.نون و القلم اثر جلال آل احمد

به گزارش شایانیوز، نون و القلم با دیگر آثاری که از این نویسنده شهیر خوانده اید تفاوت می کند چرا که درون مایه طنزی دارد که د ر عین انتقادی بودنش شما را به خنده می اندازد؛ به علاوه این کمه نون والقلم داستانی تاریخی، تمثیلی و روایتی از حکومت صفویان می باشد.

نون والقلم

۴.نفرین زمین اثر جلال آل احمد

نفرین زمین که برای اولین بار در سال ۱۳۴۶ به چاپ رسید و یکی از محبوب ترین آثار او به شمار می رود، روایتگر ورود مدرنتیه به ایران است، از طرف دیگر به زیبایی هر چه تمام تر سعی می کند تا زندگی روستایی و تفکرات آن ها را به مخاطب بشناساند. نفرین زمین هم درست مانند باقی آثار این نویسنده فقید سبکی واقع گرایانه و به دور از تخیل و رویا پردازی دارد.

نفرین زمین

۵.سنگی بر گوری اثر جلال آل احمد

سنگی بر گوری یک داستان بلند است اما علی رغم این که شش فصل دارد در زمره رمان های کم حجم قرار می گیرد و یک روایت واقعی و صادقانه از زندگی خود نویسنده و همسرش سیمین دانشور می باشد که علی رغم تمام تلاش هایشان و امتحان هر راهی که به نظرشان می رسد نمی توانند صاحب فرزند شوند. جالب است بدانید که جلال آل احمد این کتاب را در سال ۱۳۴۲ نوشت اما تا سال ۱۳۶۰ یعنی ۱۲ سال پس از فوت او به چاپ نرسید. در هر حال برای آن هایی که می خواهند با سبک نوشتاری و نگارش جلال آل احمد آشنایی دقیقی پیدا کنند این کتاب بهترین گزینه است.

سنگی بر گور

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

منبع : شایا نیوز

مطلب پیشنهادی

2015885

روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه

در این پست روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *